Prevozi

Za volanom avtobusa na vodik po Zagrebu, a brez potnikov

Zapeljali smo mestni avtobus caetano H2 city gold, ki ga poganja vodik. Najpomembnejši del za njegov pogon, vodikove celice, so zagotovili pri Toyoti, lastniku Caetana.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

10.04.2023 13:35
Dopolnjeno: 10.04.2023 18:51
Čas branja: 10 min

Najprej je zapeljal v Ljubljano, nato se je odpravil še na Hrvaško, kjer so ga preizkusili naši kolegi iz revije Kamion & Bus. Vozili so se sami, brez potnikov, saj odgovorni v Zagrebu niso izdali dovoljenja za uporabo na progah mestnega potniškega prometa (licenca), ker ima vozilo tuje registrske tablice. Po vsej Evropi vozila z registrskimi oznakami drugih držav normalno testirajo.

Kolegi so izračunali, da so cene vodika v Evropi zelo različne, tako kilogram v Avstriji stane 27,99 evra, v Italiji in Nemčiji pa 13,85 evra. Pri zadnji ceni bi sto kilometrov vožnje stalo okoli 83 evrov, kar je primerljivo s stroškom dizla, saj se poraba giblje okoli 50 litrov na sto kilometrov, cena pa okoli 1,5 evra na liter.

CaetanoBus je najpomembnejši proizvajalec avtobusov na Portugalskem, ki že od leta 1946 izdeluje različne tipe avtobusov, od mestnih in turističnih do letaliških, razvija pa tudi edinstvene rešitve za posebne namene. Njegovo lastništvo si deli kar nekaj podjetij, med temi s svojo močjo in deležem izstopa Toyota, ki je temu avtobusu priskrbela vodikove gorivne celice. Filozofija obeh znamk je zagotavljanje do okolja prijaznih rešitev, izboljšanje mestnega prometa in kakovosti življenja ter brezemisijskih vozil.

Zgodba o električnih pogonskih rešitvah se je v Caetanu začela leta 2010, tri leta pozneje so razvili prvi električni avtobus za uporabo na letališčih, še tri leta pozneje pa prvi mestni avtobus city gold. Od leta 2018 na njegovi osnovi skupaj s Toyoto razvijajo različico, pri kateri električno energijo pridobivajo z gorivnimi celicami, in prvi primerki so bili na cestah že leto pozneje. Danes je v Evropi in po svetu približno 70 takih avtobusov, ki vsak dan uspešno prevažajo potnike.

Doseg 450 kilometrov

H2 city gold je torej avtobus, ki za vožnjo potrebuje vodik, s polnimi rezervoarji, polnjenje teh traja deset minut, pa prevozi od 400 do 450 kilometrov. Ker na Hrvaškem trenutno ni možnosti za polnjenje z vodikom, smo po testni vožnji po mestnih ulicah in trasah prog 102 (Britanski trg–Mihaljevac), 118 (Trg Mažuranića–Voltino) in 140 (Mihaljevac–Sljeme) rezervoarje polnili v garažni hiši Podsused na Messerjevi mobilni polnilnici. H2 city gold ima pet rezervoarjev s prostornino po 312 litrov, vodik pa je shranjen pod tlakom 350 barov. V nekaterih vozilih (denimo toyota mirai) je vodik stisnjen pod tlakom 700 barov, kar pomeni, da lahko shranijo več vodika, višji tlak pa pomeni večjo porabo energije za stiskanje (to je zelo visok tlak) ter strožje zahteve za rezervoarje in celotno namestitev. Pri vodiku (in vseh drugih gorivih) je pomembna masa, pet rezervoarjev pa lahko sprejme skupno 37,5 kilograma vodika.

Da ne bo pomote, tudi pogon vozila na vodik je električen, vendar v nasprotju z baterijskim električnim pogonom caetano H2 pridobiva električno energijo v vozilu in nato z njo poganja elektromotor. Vgrajen Siemensov sinhroni elektromotor s permanentnimi magneti in močjo 180 kilovatov (250 konjskih moči) poganja zadnji kolesi, na strehi pa je tudi litij-ionska baterija zmogljivosti 44 kilovatnih ur. Baterija ima dvojno vlogo: brez nje ne bi bilo mogoče hraniti električne energije pri regenerativnem zaviranju, druga naloga pa je zagotavljanje dodatne električne energije pri največjih obremenitvah. Ker elektromotor le redko deluje z največjo močjo, ima modul vodikovega artikla na splošno manjšo moč kot električni motor, in ko motor deluje z največjo močjo, črpa dodatno energijo iz baterije.

Tako so v to vozilo vgradili gorivne celice z močjo 60 kilovatov (enake kot pri toyoti mirai), katerih moč je trikrat manjša od moči elektromotorja. Baterijo je mogoče s priključkom CCS2 polniti tudi iz električnega omrežja. Baterija in rezervoarji omogočajo do 450 kilometrov prevožene poti, polnjenje pa traja deset minut oziroma bolj ali manj enako kot polnjenje rezervoarjev s klasičnimi gorivi.

Koliko to stane?

Vse visokonapetostne komponente so na strehi in ločene od potnikov, zato za te ni nevarnosti, hkrati pa ne zavzemajo uporabnega potniškega prostora. Avtobusi na vodik so dobra rešitev, kadar ima prevoznik omejitve polnjenja električnih avtobusov ali kadar električno omrežje ne zagotavlja potrebne moči za polnjenje. Prav tako so idealni za vožnjo na daljših progah, pa tudi na tistih z večjim številom potnikov in hribovskih progah ter v vseh vremenskih razmerah.

Avtobus je dolg 12 metrov, ima tri vrata in sprejme do 95 potnikov, ker pa je mestni avtobus, ima nizek pod in je prilagojen za vstop invalidov. Namesto klasičnih vzvratnih ogledal ima nameščene kamere, ki vozniku zagotavljajo dobro preglednost. Pomembno je poudariti, da vozniki ne potrebujejo dodatnega usposabljanja, naš kratek preizkus pa je pokazal, da je vožnja tišja in prijetnejša.

Po trditvah ​​predstavnikov podjetja Caetano je strošek vzdrževanja v primerjavi s klasičnimi avtobusi nižji. Ker je manj komponent in vrtljivih delov, je manj obrabe in manj potreb po njihovi zamenjavi. Tudi cena goriva, v tem primeru vodika, je lahko precej nižja, vendar je veliko odvisno od tega, kako ta vodik pridobivamo. Najcenejši in resnično »zelen« je ob pretvorbi sončne električne energije. V tem primeru bi bil H2 city gold popolnoma brez emisij ogljikovega dioksida.

Med tridnevnim »bivanjem« v Zagrebu je avtobus prevozil 262,6 kilometra in porabil 22,73 kilograma vodika, kar pomeni povprečno porabo 8,654 kilograma na sto kilometrov. V mestnih razmerah smo imeli porabo okoli šest kilogramov na sto kilometrov, medtem ko je na primer pri vožnji na Sljeme poraba znašala kar 12,51 kilograma na sto kilometrov. In vse to v idealnih razmerah, brez potnikov.

In zakaj brez potnikov – to je posebna zgodba. Odgovorni v Zagrebu niso izdali dovoljenja za uporabo na progah mestnega potniškega prometa (licenca), ker ima vozilo tuje registrske tablice. Po vsej Evropi vozila z registrskimi oznakami drugih držav normalno testirajo, to je v skupnem interesu vseh, na Hrvaškem pa ... Žalostno? Smešno? Te institucije bodo jutri naročile vozila, ki jim niso dovolile testiranja v realnih razmerah, in bodo presenečene, ko se bodo začele težave.

Namesto izpušnih plinov in delcev je v izpuhu samo vodna para. Tako pri povprečni porabi šest kilogramov na sto prevoženih kilometrov dobimo 54 kilogramov vode oziroma 5,4 kilograma vode na kilometer. Zanimivo je, da pri dizelskih avtobusih s porabo okoli 50 litrov na sto kilometrov nastane približno enaka ali celo nekoliko večja količina vode (60 kilogramov na sto kilometrov) kot pri avtobusu na vodik. V mrzlih dneh, ko smo testirali avtobus na vodik, je iz izpuha izhajal bel dim, pravzaprav (kondenzirana) vodna para – podobno kot pri avtobusu s hladnim dizelskim motorjem.

Cene vodika v Evropi so zelo različne, tako kilogram v Avstriji stane 27,99 evra, v Italiji in Nemčiji pa 13,85 evra. Pri zadnji ceni bi sto kilometrov vožnje stalo okoli 83 evrov, kar je primerljivo s stroškom dizla, saj se poraba giblje okoli 50 litrov na sto kilometrov, cena pa okoli 1,5 evra na liter.

Težava je v tem, da so ti avtobusi še dražji od (že tako zelo dragih) električnih avtobusov. Govorimo lahko o ceni okoli 650 tisoč evrov, medtem ko se cena električnih giblje okoli 500 tisoč evrov. Seveda je tu še vprašanje pripadajoče infrastrukture ...

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Prevozi
Z baterijami in gorivnimi celicami do 400 kilometrov dosega
Prevozi
PrevoziMatko Jović Z baterijami in gorivnimi celicami do 400 kilometrov dosega 1

Mercedes ecitaro range extender je električni avtobus s sistemom za povečanje dosega z gorivnimi celicami. S tem bodo omogočili še večji doseg na posebej pogostih ali daljših progah, ki jim 280 (ali 220) kilometrov ni dovolj in med izmeno nimajo možnosti za polnjenje.

FINANCE
Prevozi
V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških
Prevozi
PrevoziMiloš Milač V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških

Za nakup električnih avtobusov so v mestni občini Kranj večino sredstev, 2,8 milijona evrov, pridobili na razpisu Eko sklada. Razliko do polne vrednosti vozil bo pokrila mestna občina Kranj.

FINANCE
Okolje & energija
(ogledali smo si) Tako deluje vodikova polnilnica
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (ogledali smo si) Tako deluje vodikova polnilnica 3

Kako pride vodik iz posod na tovornjaku v tank avtobusa in zakaj je treba dodati hladilnik, če želimo napolniti osebni avto na vodik, smo med drugi izvedeli med ogledom vodikove polnilnice.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Okolje & energija
Na avstrijskem Koroškem bodo reciklirali vodik. Poglejte, kako
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Na avstrijskem Koroškem bodo reciklirali vodik. Poglejte, kako 6

Nemški proizvajalec polprevodnikov Infineon začenja na avstrijskem Koroškem proizvodnjo zelenega vodika. Najprej ga bodo uporabili pri izdelavi polprevodnikov, potem pa še za pogon rednih javnih avtobusov.

FINANCE
Okolje & energija
Silovito preoblikovanje industrije EU. Kje smo mi?
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Silovito preoblikovanje industrije EU. Kje smo mi? 3

Velik del slovenskega gospodarstva se zelo pozno vključuje v takšno preoblikovanje evropske industrije. Nekateri pa se sploh ne.

FINANCE
Gre Nemčija spet na bolniško?
Finance
Hans-Werner Sinn Gre Nemčija spet na bolniško? 17

Zdi se, da je Nemčija spet zbolela – tokrat zaradi nerealne ambicioznosti energetske politike. In okrevanje bo boleče.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.