Foto: BoBo
Foto: BoBo

"Glede na to, kaj se je zgodilo, so trgovci zatajili na celotni liniji," je razmere na bencinskih servisih v preteklih dneh po srečanju z varuhom človekovih pravic Petrom Svetino dejal Pišek in dodal, da razume vse krize, praznike in tudi povečan odvzem dan pred podražitvijo, a je prepričan, da bi morala logistika naftnih trgovcev na to računati in državo oskrbeti z naftnimi derivati. "Brez goriva je ostalo gospodarstvo in prebivalstvo, kar je nedopustno," je bil jasen.

"Verjamemo, da to ni bilo namerno narejeno, a niso se organizirali. Vsi so imeli logistične težave, vse naftne družbe, tudi v Zgornjem Dupleku, glej ga zlomka," je dodal.

O razmerah bodo prevozniki na srednem srečanju razpravljali tudi z ministrom za infrastrukturo Bojanom Kumrom, kjer bodo predstavili svoje predloge. "Mi želimo, da se za sektor cestnega transporta vzpostavi posebno gorivo, seveda pa bo vlada tista, ki bo o tem odločila," je dejal.

Pišek je sicer menil, da bi morali predstavniki vlade s prevozniki za mizo sesti še pred odločitvijo o regulaciji cen pogonskih goriv zunaj avtocest in deregulaciji cen na avtocestah. "Potem bi bilo dosti bolje in mogoče dosti manj težav," je menil.

Težave se po njegovih besedah nadaljujejo tudi v torek. "Zagotovo 20 bencinskih črpalk na Primorskem nima goriva, na Celjskem imajo gorivo, pa ga prevoznikom ne dajo ... skratka, nedopustne stvari. Trgovci so serviserji gospodarstva in družbe, logisti smo tisti, ki vse odpeljemo, surovine in končne produkte," je poudaril in trgovce pozval, naj uredijo logistične zaplete, da bodo v sredo razmere urejene.

Tudi predsednik sekcije za prevoz blaga pri Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) Milan Slokar je dejal, da bi se morala vlada na prevoznike obrniti pred odločitvijo o regulaciji cen goriv oz. deregulaciji na avtocestah, saj so oni tisti z izkušnjami s terena.

"Mi imamo v tranzitu približno 7000 ali 8000 tujih tovornjakov. Tovornjak danes napolni povprečno od 800 do 1000 litrov. Vse te manjše črpalke imajo rezervoarje do 5000 litrov. Tujci morda danes še ne, jutri pa bodo že vedeli, da je na avtocesti gorivo dražje. Velika večina prevoznikov bo šla polnit dol z avtoceste tja, kjer je rezervoar za 5000 litrov dizla. Trije tovornjaki bodo polnili, pa bodo rezervoar izpraznili," je dejal.

"Mi v sektorju to vemo in prav je, da nas vlada vpraša, kako naj bo to videti v praksi. A danes je že prepozno," je povedal.

Blokade bencinskih črpalk ne bo

Pišek je zavrnil, da bi avtoprevozniki blokirali bencinske črpalke. "Slovenski prevozniki na OZS-ju in GZS-ju ne bodo blokirali ničesar. Nobenega ne bomo blokirali, mi bomo ostali doma, ker nimamo goriva in ne bomo mogli našega servisa," je dejal.

Na srednem sestanku z ministrom bodo, kot je dodal, odprli tudi nekaj drugih tem. "Imamo odprte projekte, ki padejo ob vsaki novi vladi, ki jih mora znova sprejeti," je dejal in pri tem poudaril postavitev malih logističnih centrov. "Naš sektor reši eno težavo in se pojavi tisoč novih," je sklenil.

Težki pogoji voznikov tovornjakov

Svetina je poudaril težke pogoje, v katerih morajo pogosto delati vozniki tovornjakov. "V tem smislu, ko v čakalnih vrstah, ko čakajo na prestop meje, čakajo po tri, štiri dni, nimajo pa zagotovljenih osnovnih pogojev za higieno," je dejal.

"To so nečloveške razmere, ki jih je treba urediti in tu lahko nastopi država, ki mora urediti avtocestni križ, da se lahko omogočijo dostojne bivanjske razmere ljudem, ki so v tranzitu. Pa ne samo v času dopustov, ampak vedno. To so ljudje, ki so na poti, vsi jih potrebujemo, da nam pripeljejo vsakodnevne dobrine, mi pa z njimi kot država ravnamo, da jih pustimo stati v koloni in jim ne omogočimo ne tuša ne WC-ja," je dejal.

Prav tako so spregovorili o dolgotrajnosti odločanja v postopkih na upravnih enotah, tako pri pridobivanju delovnih kot bivalnih dovoljenj. Svetina se bo o tem pogovoril tudi z ministricama za notranje zadeve in javno upravo. Te postopke je treba po varuhovih besedah pohitriti in jih narediti bolj transparentne.

"Naše težave se vlečejo zadnjih 10 let, nimamo kadrov. Potrebujemo dodatne roke, za pridobitev delovnih dovoljenj je treba v sosednjih Avstriji in na Hrvaškem čakati dva ali tri tedne, v Nemčiji en mesec, pri nas pa se to vleče pol leta," pa je opozoril predsednik sekcije Pišek in dodal, da so vrsto let na težave opozarjali resorne ministre, a premika še ni bilo. "Gospodarstvo krvavi, predvsem zato, ker nimamo kadrov, pa tudi zaradi teh razmer s pogonskimi gorivi – zaradi krize, ki ni energetska, ampak je politična," je dejal.

 Foto: BoBo
Foto: BoBo

Pomanjkanje delovne sile

Slokar pa je opozoril, da delovne sile primanjkuje, "najbrž je bo v prihodnje še bolj". "Zato moramo poskrbeti, da bodo imeli naši zaposleni primerne pogoje za delo, zato se trudimo, da državi in vsem institucijam povemo, da morajo z nami sodelovati, da bomo krizo prebrodili," je dejal. Prav tako sta Pišek in Slokar poudarila slabe pogoje na avtocestnem križu, kjer primanjkuje parkirišč za tranzit, po Slokarjevih besedah približno 3000.

"Manjkajo tudi zato, ker se je sistem vožnje spremenil. Velika večina nas ponoči ne vozi, tako da so parkirišča nujna, morajo pa biti primerna za človeka, da mu nudijo udobje. Mi apeliramo tudi na državo in Dars, da te zadeve uredita," je dejal Slokar.

Sogovorniki so obsodili tudi prakse, ki so se pojavile v medijih glede odnosa do zaposlenih. "Priča smo bili zadnjim poročanjem, kako se pridobivajo delavci v tujini. Kot varuh take prakse obsojam. V prvi vrsti moramo biti ljudje in se zavzemati za človečnost, ne moremo pa kar z ljudmi delati na ravni suženjstva," je poudaril Svetina.

Mediji so pred dobrim tednom razkrili fotografije delavcev v Bangladešu, s spornimi praksami pa povezali tudi slovensko avtoprevozniško podjetje.

"Ta slika teh voznikov me spominja na 40. leta ali pa na vojno v Ukrajini. Vsakega zelo prizadene, ko vidi sliko klečečih ljudi s tablami okoli vratu," je bil jasen Pišek, a je bil pri tem kritičen do poročanj, da "slovenski prevozniki to izkoriščajo", saj da se s tem dela škoda slovenskemu prevozništvu.

"Pozivam vse, da so eksplicitni. Povejte ime in priimek tega podjetja, OZS in GZS bosta to najostreje obsodili, takšnim odvzeli licence in jim nikoli več dovolili delati," je dejal.

Podražitve in motene oskrbe s pogonskimi gorivi pa so prizadele tudi kmete. Nekaterim že od včeraj ni uspelo napolniti rezervoarjev kmetijskih strojev, kar onemogoča nemoteno pobiranje pridelka. Z višanjem cen stroškov dela njihov končni zaslužek še vedno ostaja enak, zato se na državo obračajo z željo po sistemskem reševanju tega vprašanja.

Premier Robert Golob. Foto: BoBo/Borut Živulović
Premier Robert Golob. Foto: BoBo/Borut Živulović

Izenačitev cene dizelskega goriva za avtoprevoznike na avtocestah

Vlada bo po napovedih premierja Roberta Goloba izenačila cene dizelskega goriva za avtoprevoznike na avtocestah s tistimi zunaj avtocest. "Našli bomo način, kako bodo lahko prevozniki polnili rezervoarje, ne da bi bili materialno oškodovani," je danes zagotovil Golob. Ta ukrep bo poleg preostalih že napovedanih omilitvenih ukrepov vlada potrjevala v četrtek.

Kot je Golob dejal v izjavi za medije po seji parlamentarnega odbora za zunanjo politiko, si vlada ne želi, da bi avtoprevozniki zaradi višjih cen dizelskega goriva na avtocestah začeli iskati bencinske servise zunaj avtocestnega omrežja in povzročili dodatne zastoje ter logistične težave. Zato bodo njihov status izenačili, je napovedal, a podrobneje ukrepa ni pojasnil.

Da je treba zaplete s pomanjkanjem goriva na črpalkah urediti takoj, je sicer poudaril tudi premier Golob. "Nimam najmanjšega posluha za kakršen koli izgovor, da se danes težave z gorivom še nadaljujejo," je dodal.

Tržni inšpektorat kršitev, povezanih z različnim obračunavanjem pogonskega goriva, pri trgovcih ni ugotovil, je še dejal Golob. Skupaj s trgovci pa ugotavljajo, ali so bili pripravljalni ukrepi trgovcev ustrezni in ali je pomanjkanje goriva na bencinskih servisih po celotni Sloveniji naključje in ne nekaj, kar bi lahko trgovci predvideli. "Sklepe bomo delali potem, ko bodo dobili izsledke," je dejal in ponovil, da se kaj takšnega ne bi smelo zgoditi.

Omilitveni ukrepi, s katerimi se bodo lotili problematike visokih cen pogonskih goriv, bodo sicer, potem ko jih bo v četrtek obravnavala vlada, s 1. julijem veljali tudi za kmete, ki jim bo vlada povečala nepovratna sredstva, da bodo lahko gorivo nabavljali po nižjih cenah. Podobno bo veljalo za javni prevoz.

Kmetje po zgledu Italije in Hrvaške želijo zeleno, cenejše gorivo. Foto: BoBo
Kmetje po zgledu Italije in Hrvaške želijo zeleno, cenejše gorivo. Foto: BoBo

Kmetje želijo posebno gorivo

Visoke cene in motnje z oskrbo goriv vplivajo na pobiranje letine kmetov. Predsednik Kmetijsko-gozdarske zbornice Slovenije (KGZS) Roman Žveglič kot mogočo in najbolj optimalno rešitev za reševanje visokih cen vidi uvedbo zelenega goriva, ki ga že uporabljajo na Hrvaškem in v Italiji. Tam so kmetje namreč upravičeni do cenejšega goriva, je za Radio Slovenija poročal Rene Markič.

"Recimo, da je to na Hrvaškem dober evro brez davka ali 1,3 evra z davkom, isto pa tudi v Italiji. Naše cene pa so seveda veliko višje," je povedal Žveglič.

Zelena nafta je namreč oproščena določenih obdavčitev in trošarin. Po zdajšnjem sistemu za preteklo leto prejemajo povrnjenih 70 odstotkov trošarin, gorivo pa kupujejo po polni ceni. "To je prvič birokratski zaplet, drugič pa je finančni učinek z velikim časovnim zamikom," je še dodal Žveglič.

"V 21. stoletju ne moreš natočiti goriva v traktor"

Kot poudarja, je z zbornico zadnje dni kontaktiralo veliko kmetov, ki niso mogli napolniti rezervoarjev. Eden takih je tudi kmet Dean Kokot. "V nedeljo sploh nismo mogli rezervoarja na traktorjih. Ne vem, zakaj imamo Petrol sploh v Sloveniji. V 21. stoletju ne moreš natočiti goriva v kmetijski stroj, da bi lahko pospravil krmo," je poudaril predsednik KGZS-ja.

To pa ni edina težava. Opozoril je na to, da končnih cen izdelkov ne določajo kmetje, temveč trg in trgovci, zato kljub večjim stroškom za pridelavo hrane zaslužek kmetov ostaja enak. "Če damo zastonj robo, koliko boste vi plačali kilogram kruha," je Žveglič sklenil pogovor z retoričnim vprašanjem.

Od države zato pričakuje, da bo urgentno pristopila k reševanju problematike, saj v nasprotnem primeru mnogo kmetov ne bo preživelo. Vlada je sicer prejšnji teden z julijem napovedala uvedbo določenih razbremenitev tudi za kmete. Kako bodo obravnavali problematiko, pa za zdaj še ni jasno.

Avtoprevozniki želijo posebno gorivo