REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Letala ali maslo? MiG-21 v Srbiji po 58 letih v pokoj, Hrvaška za milijardo evrov kupuje 12 rabljenih francoskih lovcev

Letala ali maslo? MiG-21 v Srbiji po 58 letih v pokoj, Hrvaška za milijardo evrov kupuje 12 rabljenih francoskih lovcevMiG-21 in Rafale. Vir: Twitter

Medtem ko slovenski piloti 30 let po neodvisnosti države še vedno letijo v propelerskih Pilatusih, sosednja Hrvaška in njena soseda Srbija hitro posodabljata svoje vojno letalstvo.

Na dilemo »topove ali maslo«, ki se v tem primeru očitno glasi »reaktivna letala ali maslo?«, obe državi očitno odgovarjata z izbiro reaktivcev.

Tako v času, ko slovenski piloti letijo na propelerskih Pilatusih, v dveh naslednicah nekdanje SFRJ kupujejo sodobnejša letala.

Mig-21 Vojske Srbije, Batajnica   Vir: MO RS, Twitter
Mig-21 Vojske Srbije, vojaško letališče Batajnica. Vir: MO RS, Twitter

Srbija je iz Belorusije že dobila še zadnja dva MiG-a 29, ki bodo odslej varovali nebo Srbije.

Gre za rabljena letala iz Rusije in Belorusije, ki pa so bila v popolnosti remontirana in se lahko pohvalijo z vrsto sodobnih rešitev.

Srbija ima tako sedaj 14 v celoti operativnih reaktivcev MiG-29, ob večjem števili Galebov G-4, Orlov, ki se prav tako obnavljajo, ter drugih letal in helikopterjev.

So se pa zato s svečanostjo za vedno poslovili od letal MiG-21, ki tako v Srbiji odhajajo v pokoj.

Nebo nad Srbijo in pred tem Jugoslavijo so varovali kar 58 let, od davnega leta 1962.

Na teh nadzvočnih, reaktivnih letalih, ki so še vedno v uporabi v mnogih državah sveta so leteli tudi številni slovenski piloti.

Zadnji pozdrav Migu 21, Batajnica   Vir: MO RS, Twitter
Zadnji pozdrav MiG-u 21, Batajnica. Vir: MO RS, Twitter

V Srbiji so se od teh letal, ki sicer še letijo tudi v hrvaškem vojnem letalstvu, poslovili z manifestacijo »Sled v neskončnosti« na vojaškem letališču »Polkovnik pilot Milenko Pavlović« v Batajnici.

Od leta 1962 do 1986 je SFR Jugoslavija kupila skupaj 261 letal Mig-21 iz nekdanje Sovjetske zveze.

Od leta 1962 do 1986 je SFR Jugoslavija kupila skupaj 261 teh letal iz nekdanje Sovjetske zveze.

Letalo druge generacije je dolgo časa veljalo za najbolj sodobno in je nosilec več rekordov.

Je tudi vojaško letalo, ki so ga proizvedli največ v zgodovini letalstva – skupaj 11.496 letal v 32 različicah.

Šest desetletij se uporablja v več kot 60 državah sveta, v nekaterih še danes.

Medtem pa letalstvo obnavlja tudi Hrvaška, ki bo kupila 12 rabljenih francoskih vojaških letal Rafale izvedbe F3R.

Za francoska letala naj bi odštela nekaj manj kot milijardo evrov.

Uradno na bi sicer novico sporočili ob 30. obletnici hrvaških oboroženih sil, ki jo bodo obeležili 28. maja.

Letalo Rafale, Vir: MO FR, Twitter
Letalo Rafale. Vir: MO FR, Twitter

Hrvaški Jutarnji list je objavili neuradno informacijo, da so bili izbrani rabljeni dvomotorni francoski lovci četrte generacije Rafale proizvajalca Dassault, ki ne bodo starejši od 10 let.

Po navedbi srbskih virov pa naj bi bili precej starejši, iz leta 2007, dva dvosedežnika pa iz leta 2005.

Če bodo v Zagrebu pogodbo s Francijo podpisali že letos, bodo večino letal dobili v osemnajstih mesecih.

Na Hrvaško povabilo za nakup vojaških letal so v Zagrebu prejeli štiri ponudbe.

Švedska je ponudila nova letala Gripen C/D, Združene države Amerike nova letala F-16, Izrael pa rabljene ameriške F-16.

Hrvaško vojaško letalstvo ima sicer še nekaj uporabnih letal MiG še iz časov SFRJ, ki jih lahko uporablja le do leta 2024.

Letalo Rafale, Vir: MO FR, Twitter
Letalo Rafale. Vir: MO FR, Twitter

V Franciji bodo ta letala uporabljali najmanj do leta 2040.

Letalo leti s hitrostjo Mach 1,8 in lahko nosi do 9500 kilogramov tovora, s čemer je edino letalo na svetu, ki lahko nosi 1,5-krat večjo težo tovora od lastne teže.

Številne tehnične rešitve, od upravljanja z glasom do radarja RBE2 AA z aktivnim elektronskim skeniranjem, kot tudi prednji optoelektronski infrardeči senzor za iskanje in spremljanje ciljev, so proizvodi francoske industrije.

Letalo so Francozi že prodali tudi Indiji, Egiptu in Katarju.

Hrvaški vojaški pilot Ivan Selak je ocenil, da je francosko letalo vrhunsko in da je vesel, da se Hrvaška ni odločila za izraelske F-16, ki so bili na koncu življenjske poti.

Vendar pa opozarja, da bi morali vzeti v obzir tudi »kakšne so naše možnosti in potrebe.«

Ne splača se vam kupiti Mercedes NLS, s katerim se boste vozili do trgovine. In vprašanje je, če boste imeli za gorivo. Da ne rečem, da boste malo lačni.

»Sploh ni vprašanje, če so to dobra letala. Rafale je praktično najboljše letalo četrte generacije plus… Vprašanje je, ali si ga lahko sedaj privoščimo… Trenutne možnosti so takšne, da imamo zelo malo število pilotov. Pilote s preko 35 let starosti nima smisla pošiljati v Francijo na dodatno šolanje. Zakaj? Ker ko konča, ko začne zares leteti, bo imel preko 40 let. Drugič, morate vzpostaviti sistem v letalstvu. Mi smo imeli MiG-21, to je druga generacija. Izkoriščali smo njegovih 30 odstotkov. Sedaj kupujemo letalo četrte generacije plus, toda koliko njegovih možnosti bomo izkoristili? Ne splača se vam kupiti Mercedes NLS, s katerim se boste vozili do trgovine. In vprašanje je, če boste imeli za gorivo. Da ne rečem, da boste malo lačni«, je pojasnil upokojeni hrvaški pilot.

Naše delo na Insajder.com z donacijami omogočate bralci.

Delite članek