Matej Tašner Vatovec (Levica). Foto: RTV SLO/Adrian Pregelj
Matej Tašner Vatovec (Levica). Foto: RTV SLO/Adrian Pregelj

Potem ko je obrambni minister Matej Tonin v sredo zvečer v Münchnu podpisal memorandum z organizacijo OCCAR glede večstomilijonskega nakupa oklepnikov boxer, se v strankah prihodnje koalicije vrstijo pozivi zoper sklenitev omenjenega posla. Danes so se odzvali tudi v Levici, v kateri so prepričani, da zdajšnja vlada nima več legitimnosti za sprejemanje odločitev o nakupu orožja. Aktualna vlada bi na neki način morala opravljati "le še tekoče posle," je v današnji izjavi v DZ-ju poudaril Matej T. Vatovec.

V Levici menijo, da obstajajo "resne pravne podlage" za to, da se posel nabave boxerjev, če bo ta uresničen, razveljavi. Po njegovih besedah je to tudi zaveza prihodnje koalicije. "Vse tri stranke nasprotujemo nakupu osemkolesnikov in se tudi strinjamo, da bomo uporabili vsa pravna sredstva, da se ta nakup prekliče oz. odpravi," je poudaril.

V Gibanju Svoboda, SD in Levici se po Vatovčevih besedah strinjajo tudi, da Slovenija vozil boxer ne potrebuje, še zlasti v času, ko se državljani srečujejo z visokimi cenami hrane, energentov in goriv.

"Ta nakup je v tem hipu neracionalen in nepotreben. Nakopati dodatnih skoraj 400 milijonov evrov za državni proračun je samomor z vidika javnih financ," je poudaril.

Prva naloga nove vlade bo pravna revizija vseh potez in dokumentacije, ko jo je aktualna vlada oz. minister Tonin sprejemala v povezavi z poslom nabave osemkolesnikov, je še napovedal Vatovec.

Podpis memoranduna o sodelovanju z OCCAR za upravljanje programa boxer. Foto: Twitter/Matej Tonin
Podpis memoranduna o sodelovanju z OCCAR za upravljanje programa boxer. Foto: Twitter/Matej Tonin

Kako visoki so penali za odstop od nakupa?

Generalni direktor direktorata za logistiko pri ministrstvu za obrambo Uroš Korošec ne ve natančno, kakšni so penali za odstop od memoranduma o soglasju k Organizaciji za sodelovanje pri skupnem oboroževanju (OCCAR), saj o odstopu od pogodbe sploh niso razmišljali. "Verjetno so kar visoki" in bi jih bilo treba izračunati, je odgovoril.

Predstavniki OCCAR so v našem imenu že podpisali pogodbo z nemškim podjetjem Artec, ki izdeluje osemkolesnike boxer, je na novinarski konferenci pojasnil Korošec.

Po sklenjenem memorandumu in programski odločitvi bomo za ceno 283 milijonov evrov (brez DDV) dobili 45 vozil 8 x 8 Boxer z oborožitveno postajo. 23,4 milijona evrov bo stal logistični paket, ki vključuje usposabljanje, rezervno opremo, orodje in testno opremo. 19,2 milijona evrov gre za razvojne stroške industrije in še 7,2 milijona evrov za povrnitev razvojnih stroškov Nemčiji, Nizozemski, Litvi in Veliki Britaniji, ki v programu OCCAR sodelujejo od njegovega začetka.

Odločili so se za enako različico boxerjev, kot jih bo prejela Litva, je dejal Korošec. Gre za vozilo z 30-milimetrskim topom, sovprežnim mitraljezom kalibra 7,62 milimetra in protioklepnim sistemom za samozaščito vozila. Vozila bodo polno opremljena, vključno s komunikacijskim sistemom, in bodo operativna takoj, ko jih Slovenska vojska (SV) prejme. Od litovske različice se razlikujejo le v pritrdilih za osebno orožje.

Korošec je dodal, da bo prvo prototipno vozilo v Sloveniji konec leta 2023, na podlagi naše potrditve pa jih bodo izdelali nadaljnjih 44. Pogodba predvideva, da bo dobava zaključena do leta 2026.

Oklepnik 8x8 boxer. Foto: MMC RTV SLO/OCCAR
Oklepnik 8x8 boxer. Foto: MMC RTV SLO/OCCAR

Eskalacijska klavzula

Pogodba vključuje tudi eskalacijsko klavzulo, ki je določena pri osnovni plači industrijskega delavca v nemški kovinarski industriji. Klavzula sledi inflaciji in stroškom dela in je določena pri največ 2,8 odstotka na letni ravni. Če bo inflacija v Nemčiji padla pod ta odstotek, se bo primerno znižala tudi klavzula, je poudaril Korošec.

Glede razvojnih stroškov je Korošec dodal, da jim jih je uspelo med pogajanji znižati s prvotnih 10,5 milijona evrov na 7,2 milijona evrov. Gre za stroške, ki jih moramo po evropski direktivi plačati, ker smo se projektu pridružili na sredi – v fazi industrializacije.

Korošec je še povedal, da je v projekt vključena tudi slovenska industrija. Neposredno v pogodbo z Artecom so vključena tri slovenska podjetja, posredno pa sodeluje vsaj še tretjina do polovica podjetij, ki so članice Grozda obrambne industrije Slovenije. V tem trenutku se podjetja še ne želijo izpostavljati.

Brigadir Anže Rode Generalštaba SV-ja ocenjuje, da bo SV s temi vozili lahko zgradil srednji bataljon, ki bo predstavljal jedro njenih obrambnih zmogljivosti. Bojno kolesno vozilo je primerno za vse vrste nalog in pripadnikom SV-ja daje najvišjo mogočo zaščito, je dodal.