S torkom vnovič delna regulacija cen pogonskih goriv

Cene pogonskih goriv bodo od prihodnjega torka za obdobje 12 mesecev vnovič delno regulirane. Vlada se je namreč danes odločila uvesti regulacijo marž trgovcev na bencinskih servisih zunaj avtocest, medtem ko bodo na avtocestah lahko trgovci cene določali sami. "Trg izven avtocest žal ne deluje," je pojasnil premier Robert Golob.

Cene pogonskih goriv bodo od prihodnjega torka za obdobje 12 
mesecev vnovič delno regulirane.  Foto: Zdravko Primožič/FPA
Cene pogonskih goriv bodo od prihodnjega torka za obdobje 12 mesecev vnovič delno regulirane.  Foto: Zdravko Primožič/FPA

LJUBLJANA > Regulacija marž na bencinskih servisih zunaj avtocest je prvi korak vlade pri soočanju z energetsko in prehrambeno draginjo. Nafta se je v zadnjem letu in pol podražila za približno 75 odstotkov, je na novinarski konferenci po seji vlade povedal Golob. Maloprodajne cene sicer tem gibanjem niso v celoti sledile, je ugotovil.

Ob uredbi o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov, ki bo z 21. junijem na bencinskih servisih zunaj avtocest znova uvedla določanje cen 95-oktanskega bencina in dizla po posebni formuli in regulacijo marž, na avtocestah pa cene povsem liberalizirala, je vlada danes začasno tudi odpravila nekatere dajatve, ki določajo končno ceno goriv. Da bi bil cenovni šok z naslednjim torkom manjši, se je vlada danes odločila še za začasno odpravo več okoljskih dajatev, ki določajo končno ceno pogonskih goriv. Ta korak bo vplival tudi na nekatere druge energente. Tako je začasno ukinila obveznost plačila okoljske dajatve za obremenjevanje okolja z emisijo ogljikovega dioksida za dizel, bencin, kurilno olje in zemeljski plin. Ukinitev je začasna in velja do 17. avgusta. Vlada je še z eno uredbo na nič znižala prispevek za zagotavljanje podpor proizvodnji električne energije v soproizvodnji z visokim izkoristkom in iz obnovljivih virov energije. Znižanje velja najdlje eno leto, torej za čas delne regulacije pogonskih goriv. Na vrednost nič je za čas regulacije cen pogonskih goriv znižala tudi prispevek za energetsko učinkovitost.

Trg izven avtocest ne deluje

V tem času se je izkazalo, da trg izven avtocest ne deluje, za razliko od bencinskih servisov na avtocestah imajo namreč vsi ponudniki skoraj ves čas identične cene. In če trg ne deluje, se zdi Golobu prehod na regulacijo marž trgovcev najbolj smiselna poteza.

"Ko smo se morali odločiti, kako naprej, smo šli 'nazaj v prihodnost'," je dejal in pojasnil, da se bomo s prihodnjim torkom, 21. junijem, v Sloveniji vrnili v režim reguliranih marž na bencinskih servisih izven avtocest ter sproščenih cen na avtocestah. Takšna ureditev bo veljala 12 mesecev, je dejal.

Cene pogonskih goriv v Sloveniji bodo podobne kot na Hrvaškem, a nižje kot v Avstriji in Italiji

S tem bodo cene pogonskih goriv v Sloveniji podobne kot na Hrvaškem, a nižje kot v Avstriji in Italiji. Za 95-oktanski bencin bi to lahko, glede na cene na borzah v torek, izven avtocest pomenilo nekaj nad 1,70 evra za liter, na avtocestah pa tudi do 20 odstotkov več. "Iskali smo ravnovesje pri tem, kaj naši potrošniki še lahko prenesejo," je dejal Golob.

Popolna regulacija maloprodajnih cen naftnih derivatov se mu ne zdi vzdržna. Ker so te cene trenutno regulirane, se na gospodarskem ministrstvu soočajo z zahtevki trgovcev po povračilu nastale škode v višini več milijonov ali celo sto milijonov evrov. Usmeritev vlade je, da se ti zahtevki zavrnejo kot neustrezni, je povedal Golob.

Več glede tega bo več znanega po sestanku s trgovci, je dodal, a že sedaj je prepričan, da "zahtevki takšni, kot so, ne ustrezajo ne duhu ne določilom zakona o kontroli cen". Verjame sicer, da so ukrepi uravnoteženi, jih bodo pa po njegovem mnenju nekateri deležniki lažje sprejeli kot drugi.

Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han je dejal, da so se morali kot odgovorna vlada odzvati hitro, saj da cene naftnih derivatov vplivajo na življenje vseh, država pa ob sedanji regulaciji cen beleži velik "minus", ki bi se zaradi povrnitve škode trgovcem lahko do konca leta povečal na stotine milijonov evrov.

Kateri omilitveni ukrepi se še obetajo?

Hkrati se je vlada s 1. julijem odločila za nekatere omilitvene ukrepe, dokončno naj bi jih sprejela prihodnji teden. Med njimi je Golob omenil zvišanje neobdavčenega zneska povračila stroškov za prevoz na delo za 16 odstotkov, zvišanje povračila zneska trošarin za prevoznike v javnem potniškem prometu ter razbremenitve za kmete. Skupaj s prevozniki pa nameravajo začeti iskati rešitve, da se zvišanje cen pogonskih goriv ne bi prelilo v podražitve hrane in ostalih dobrin.

V skladu s sklepom prejšnje vlade Janeza Janša so cene pogonskih goriv v Sloveniji od 11. maja regulirane. Najvišja maloprodajna cena 95-oktanskega bencina tako na bencinskih servisih na avtocestah kot izven njih je določena pri 1,560 evra za liter, dizla pa 1,668 evra za liter. Za obe vrsti goriva sta določeni tudi najvišji veleprodajni ceni. Pred tem je bila cena na precej nižji ravni že regulirana od sredine marca do konca aprila.

Han potezo prejšnje vlade razume, a kot je opozoril, je zaradi tega država na dnevni bazi dobivala zahtevke naftnih trgovcev za povrnitev škode, poleg tega določene cene niso niti približno skladne z borznimi in "smo se šli naftni turizem".

Ukrepom na področju pogonskih goriv bodo sledili pogovori z živilskimi trgovci. Za rešitve na tem področju bodo po premierjevih besedah potrebovali vsaj 14 dni.

Zatem bodo naslovili cene elektrike, kar bi lahko bilo v prvem tednu julija, ter ogrevanja in zemeljskega plina, kar bi lahko bilo v drugem in tretjem tednu julija. "Časa za sprejem ukrepov je dovolj. Tudi ti ukrepi bodo sledili principu, kot je pri naftnih derivatih, to je predvidljivost za vse deležnike," je dejal Golob.

Minister za infrastrukturo Bojan Kumer je dodal, da je pred njimi še vrsta izzivov, pripravo ukrepov na področju prehrane, elektrike, ogrevanja in plina nameravajo končati pred parlamentarnimi počitnicami, tako da jih čaka še bolj intenzivno delo.


Najbolj brano