Raziskava: delno avtonomna vozila so nevarna

Nova raziskava je pokazala, da je vožnja z delno avtonomnimi vozili lahko nevarna. Vozniki namreč domnevajo, da pozornost na dogajanje na cesti ni potrebna.
Fotografija: Delno samovozeči avtomobili so zelo nevarni. FOTO: Getty Images/iStockphoto
Odpri galerijo
Delno samovozeči avtomobili so zelo nevarni. FOTO: Getty Images/iStockphoto

Kot navaja Science Alert, naj bi nova študija dokazala, da Teslini samovozeči avtomobili niso varni. Rezultati raziskave, ki je bila objavljena v znanstveni reviji Accident Analysis & Prevention, so pokazali, da lahko postanejo vozniki pri uporabi delno avtonomnih voznih sistemov bolj nepazljivi.

image_alt
Raziskava: Klorova baterija šestkrat bolj zmogljiva od litij-ionske

Avtopilot ne pomeni, da je vozilo avtonomno

Tehnologija samovozečega avtomobila je postala po mnenju nekaterih poznavalcev dovolj dobra, da obvlada različne situacije na cesti, vendar ta ni stoodstotno zanesljiva.

Ko ljudje sedejo za volan, namreč domnevajo, da jim ni treba posvetiti stoodstotne pozornosti vožnji avtomobila. To je lahko bolj nevarno od popolnoma avtonomne vožnje ali od vožnje pod izključno človeškim nadzorom, razlagajo poznavalci.

Raziskovalci so v poročilu zapisali, da se vizualni vzorci vedenja spreminjajo pred in po izključitvi avtopilota. »Pred odklopom so vozniki manj gledali na cesto in so se bolj osredotočali na dejavnosti, ki niso povezane z vožnjo, kot pa po prehodu na ročno vožnjo,« piše v poročilu.

Avtopilot. Foto: Getty Images/iStockphoto
Avtopilot. Foto: Getty Images/iStockphoto

Tudi v podjetju Tesla so pojasnili, da je avtopilot zasnovan na način, da voznikom pomaga na najbolj obremenjujočih delih vožnje. Sistem vozila še ne naredi avtonomnega in zato je še vedno potreben aktiven voznikov nadzor.

Vozniki se morajo zavedati, kaj tehnologija zmore 

Kot del študije o vožnji in napredni tehnologiji so raziskovalci analizirali voznikovo držo in položaj obraza, da bi ugotovili smer njegovega pogleda. Z uporabo podatkov, zbranih od leta 2016, so primerjali 290 primerov voznikov, ki so izklopili funkcijo samodejnega pilota. Nato so primerjali njihovo vedenje pred in po izklopu, navaja Science Alert.

image_alt
Podatki, ki jih o svojih voznikih zbirajo novodobni avtomobili

Rezultati raziskave so pokazali, da so bili vozniki med običajno vožnjo bolj pozorni na stranska ogledala, stranska okna in vzvratno ogledalo, kot med vožnjo z avtopilotom.

Strokovnjaki menijo, da bi morali avtonomni sistemi, kot je avtopilot, spremljati voznike in cesto, hkrati pa prikazovati opozorila in prilagajati sistem glede na voznikovo pozornost.

Raziskovalci študije opozarjajo, da se morajo vozniki zavedati, kaj zmore tehnologija samovozečih avtomobilov in česa ne. Tesla voznike sicer opozarja, da je še vedno potreben nadzor. Po drugi strani so najnovejšo programsko opremo poimenovali popolnoma samostojna vožnja, kar je zavajajoče, menijo poznavalci.

image_alt
Video: Slovaški leteči avtomobil uspešno prestal poskusno vožnjo

Kot navaja Science Alert, strokovnjaki opozarjajo, da v študiji niso preučevali povezave med varnostjo in obsegom pozornosti, zato ni mogoče sklepati, ali je avtopilot bolj ali manj varen kot običajna vožnja. 

Več iz rubrike