Foto: Igor Unuk
Foto: Igor Unuk

Žirija, ki so jo sestavljali Jan Gogola jr., Rok Biček in Uja Irgolič, je v obrazložitvi zapisala: "Filmska drama Odpuščanje govori o konkretnih in svetovnih razmerah hkrati. Konflikt med dvema družinama hkrati ponazarja tudi konflikt med družbenimi konteksti v sodobnem svetu. Pomeni ideologij so nam skriti, prav tako kot obrazi sosedov. Če se kot pijanec plota držimo samo in predvsem tradicije, potem izgubimo priložnost spoznati sedanjost in tudi prihodnost."

Foto: Igor Unuk
Foto: Igor Unuk

Kot primer po besedah žirije v filmu lahko vidimo prizor, ko dva moška s sovražnih bregov med popravljanjem vodnjaka sodelujeta, a le, dokler se ne začne razprava o hierarhiji tradicionalnih in verskih pravil.

Celovečerec Odpuščanje je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo (producent je Danijel Hočevar, pridružena producentka Katja Lenarčič) s kosovskimi, srbskimi in črnogorskimi koproducenti in drugimi podporniki. Koproducent filma je tudi RTV Slovenija.

Kot montažer je pri njem sodeloval Uroš Maksimović, somontažerka je bila Mariana Kozakova, za zvok so skrbeli Miloš Drobnjaković, Julij Zornik in Jovo Kljajić, skladatelj glasbe je bil Dimitrije Vasiljević, kolorist pa Teo Rižnar.

Intenzivno analizira osebni svet
"Režiserka Marija Zidar je z upodobitvijo likov dosegla tako zelo intimne odnose, da se gledalec lahko popolnoma vživi v zgodbo. Precizna uporaba kamere iz roke izraža vidno in nevidno napetost, ko akterji poskušajo vzpostaviti spravo. Film Odpuščanje intenzivno analizira osebni svet, v katerem smo postavili zidove tako okoli sebe kot tudi znotraj sebe."

Režiserka se je ob prejemu nagrade zahvalila festivalski žiriji, "ki je v filmu prepoznala prav tiste širše družbene in intimne teme, zaradi katerih se mi je skupaj s sodelavci zdelo vredno vztrajati pri realizaciji sedem let". "O svetu z ideološkimi ograjami in nepremostljivimi konflikti zunaj in znotraj nas," je dodala.

Leta 2013 je obiskala Dokudoc, ki je bil po navedbah Marije Zidar tedaj eden redkih dogodkov v Sloveniji, ki je ponujal tudi dokumentarna izobraževanja. "Takrat sem delala raziskavo in razvijala idejo za ta film. Da smo film toliko let pozneje premierno predstavili prav na Dokudocu, kjer je med občinstvom sedel tudi Mako Sajko, mojster dokumentarnega filma, ki je bil leta 2013 dokumentarno ime, je bilo zame izjemno ganljivo," je dejala. Njen film ima sicer za seboj že dolgo festivalsko pot in vrsto nagrad iz tujine.

Neutrudno razkriva življenjske razmere in bivanjske prepade
Letošnje dokumentarno ime pa je dokumentarist in aktivist Tomo Križnar, "čigar prisotnost in kamera neutrudno razkrivata življenjske razmere ter bivanjske prepade med razvitim svetom in svetom, kjer je kaplja vode vrednejša od zlata".

Film Odpuščanje pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med dvema družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu umorjeno 18-letno dekle. Foto: Igor Unuk
Film Odpuščanje pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med dvema družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu umorjeno 18-letno dekle. Foto: Igor Unuk

"Križnarjevo delo s posnetki, ki nas brez njegove prisotnosti na zelo zahtevnih bivanjskih območjih morda še desetletja ne bi dosegli, razgalja vse bolj vprašljivo in manipulativno medijsko posredovanje. Brez oklevanja lahko zapišemo, da je ves svet Križnarjeva pisarna in je treba prisluhniti besedam, ki jih vztrajno ponavlja že desetletja," so sporočili organizatorji festivala.

Festival, ki je povezal navdušence dokumentarne zvrsti
Deseti Dokudoc festival je potekal med 13. in 19. septembrom v Lutkovnem gledališču Maribor. Ob predvajanju izbranih projekcij slovenskih in tujih dokumentarnih filmov ter raznovrstnih spremljevalnih strokovnih in zabavnih dogodkih je povezal navdušence dokumentarne zvrsti.