Po poročanju portala Žurnal24, bo v kratkem v veljavo stopil novi pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah, ki prinaša prenovljene znake, vmes pa kakšnega tudi ukinja. Usklajen naj bi bil predvsem z novodobnimi asistenčnimi sistemi v vozilih. Nov pravilnik o prometni signalizaciji in opremi bo tako nadomestil devet let star pravilnik, ki ni bil več usklajen z novimi zahtevami.

Na ministrstvu pravijo, da vsebina novega predpisa "ne prinaša bistvenih sprememb na področju prometne signalizacije. Predpis je le posodobljen, v celoti so prenovljeni grafični prikazi, bistvena novost pa je uskladitev posameznih rešitev z zadnjim stanjem tehnike.

Uskladitev do julija 2026

V pravilniku piše, da bodo morali upravljavci cest novosti z novim pravilnikom uskladiti do julija 2026. Izjeme so varnostne ograje, ki so bile postavljene pred letom 2016, te bodo lahko upravljavci še naprej posodabljali po lastni presoji oz. potrebi, še poročajo. Delno se spreminjajo tudi zahteve glede vidnosti oziroma odbojnosti znakov ter talnih označb, uporabljale se bodo nove folije na znakih, zaradi katerih bodo znaki bolje vidni. Težava se pojavi pri znaku za cono 30km/h, ki je zaradi svoje velikosti (le 60x60cm) slabo viden, nov pravilnik pa žal ne prinaša sprememb povezanih s to označbo. 

Znak za opozorilo na bližnje krožišče je dobil na papirju novo poimenovanje. Namesto krožno križišče se zdaj namreč imenuje križišče s krožnim prometom. S slovenskih cest pa bo očitno izginil tudi znak, ki je opozarjal na vboklino na cesti (1110-2). Iz te kategorije bosta ostala samo znaka za neravno vozišče in prevoj. S cest in gradiv za pridobivanje izpitov izginja tudi modri okrogel znak za najmanjšo dovoljeno hitrost (2305) ter sorodni znak za prenehanje najmanjše predpisane hitrosti. Takšne znake smo sicer v kombinacijah s tablami za pasove za počasna vozila v zadnjem času videli le še na avtocestah. Omenjena ukinitev je del širše spremembe, ki ukinja tudi pasove za počasna vozila. Namesto njih se vzpostavlja signalizacija za odpiranje in zapiranje dodatnih prometnih pasov ter označitev števila pasov v posamezni smeri, so za Žurnal24 pojasnili na ministrstvu. Pravila vožnje sicer določajo, da se tudi na avtocesti z več voznimi pasovi vedno "vozi po skrajnem desnem pasu, ki ni zaseden z vozili v koloni," ne glede na hitrost. Tovornjaki pa smejo v primeru treh in več pasov voziti le po skrajnih desnih dveh pasovih.

Nov znak za prehod čez železniške tire

[[image_1_article_62275]]

Namesto navadnega znaka za železniški prehod bodo na bližino nezavarovanega prehoda čez železniške tire opozarjale grafike sodobnega vlaka. Ukinjen pa bo tudi že pozabljeni znak za Carino, saj je bil namesto njega uveden znak za Cestninski nadzor, ki prav tako prepoveduje prehod brez ustavljanja. Pri znakih za izrecne odredbe je dodana nova omejitev 120 km/h. Ena večjih novosti v pravilniku predstavlja tudi novi znak z oznako 2451, kar predstavlja cesto oziroma prometni pas za osebna vozila z najmanj dvema osebama. Ta znak zdaj tudi v Sloveniji odpira povsem nove možnosti glede boljšega izkoriščanja cestne infrastrukture in zmanjševanja števila vozil v središčih s samo enim potnikom. Postavljen bo na cesti oziroma prometnem pasu, po katerem lahko vozijo osebna vozila, v katerih se poleg voznika prevaža še najmanj en potnik. Med spremembami je tudi prometni znak za območje umirjenega prometa, ki ima po novem izpisano hitrost 10 km/h.

[[image_2_article_62275]]

Spremembe tudi za kolesarje 

Med novimi pravili glede postavljanja cestnih oznak velja omeniti tisto, da bodo na kolesarskih stezah talne označbe nadomestile znake na drogovih. Klasične znake na kolesarskih stezah bodo postavljali le še tam, kjer bo to nujno potrebno. Varnostne ograje na cestah se bodo v naseljih uporabljale le v primeru nevarnega mesta, ki ga predstavlja vodotok, železniška proga, večji podporni zid ali pa, če cesta poteka v po strmem terenu. Novi pravilnik delno posega tudi v pravila glede veljavnosti prepovedi in omejitev, pri katerih dosedanja ureditev predpisuje, da veljajo od mesta postavitve znaka do mesta, kjer je postavljen znak o njihovem preklicu, "sicer pa do prvega naslednjega križišča javnih oziroma nekategoriziranih cest, ki se uporabljajo za javni cestni promet." Najbolj pogost primer so hitrostne omejitve, ki veljajo do prvega naslednjega križišča. Tega pravila pa marsikje drugod po Evropi ne poznajo, kar bo pri nas povzročalo velikanske težave sistemom za prepoznavo in uravnavanje hitrosti pri sodobnih vozilih. Asistenčni sistemi namreč pričakujejo jasno signalizacijo z znakom, ki prekliče omejitev. Novi pravilnik ohranja staro pravilo glede preklica omejitev z naslednjim križiščem, vendar je napravil prvi korak v smer, da bo verjetno tudi v Sloveniji v dogledni prihodnosti po vsakem križišču moral slediti znak, ki bo preklical največjo dovoljeno hitrost oziroma druge prepovedi in omejitve. Sveži pravilnik tako za začetek določa, da je treba v primerih, ko je cesta označena z znakom 2447 – območje za preizkušanje avtomatiziranih vozil, na križiščih vedno "postaviti prometni znak, ki preklicuje označeno najvišjo hitrost." Omenjeni znak je sicer uvedel že eden od popravkov prejšnjega pravilnika, še dodaja Žurnal24.