"Globine zakrijejo le, kar se zdi preveč nevarno ali grozeče, da bi to razpoznali samo na sebi – v polnem merilu in v definiciji, ki razodeva, četudi počasi, postopoma, razmerje med njegovo koncepcijo in zasnovo," so zapisali ob razstavi. Foto: arhiv avtorice
"Predrte plasti zemlje razkrivajo sledi opuščenih delitev ter valut neznanega izvora," je zapisal kurator Ograjenšek ob razstavi STRATA 9.073 (kernel processing). Foto: arhiv avtorice

Od avgusta do decembra bodo v prostorih zavoda Aksioma na ogled štiri razstave mladih in nadobudnih intermedijskih umetnikov in umetnic, ki se bodo predstavljali v okviru 10. obletnice iniciative U30+ za podporo mladim umetnikom in umetnicam. Cikel štirih razstav bo danes začela razstava z naslovom STRATA 9.073 (kernel processing), delo Žive Božničnik Rebec, ki našo pozornost usmerja tja, kamor redko zaide naš radovedni pogled. Zanimale so jo zemeljske plasti in v svojem delu poudarja procese, ki se odvijajo v plasteh pod zemljo. "Tako kot se kovina spremeni v rjo, se tudi časovne prepreke odpovedo svoji konsistentnosti, ko so zvedene na plasti, iz katerih sestojijo tla, po katerih hodimo," je ob razstavi zapisal kurator letošnje prireditve Domen Ograjenšek. Zanimivost te razstave je, da bo razdeljena na dve lokaciji – Projektni prostor Aksioma in podzemni bunker v Argentinskem parku, kjer "nas postavlja v rjaveča okolja izkopanega orodja, prepredenega z izginjajočimi sledmi neke neznane obrti in tehnike, nakar nas vodi v temne globine, kjer kipijo zapuščena infrastruktura in nove valute, obdane z negibno, anonimno snovjo".

V deseti izvedbi iniciative U30+ Živa Božičnik Rebec našo pozornost usmeri pod zemljo. Kateri materialni procesi se odvijajo tam, kamor naš vid le redko zaide? Kakšen spekulativen potencial je zakopan v plasteh zemlje, ki so se nabrale skozi tisočletja?Foto: Domen Pal/Aksioma
V deseti izvedbi iniciative U30+ Živa Božičnik Rebec našo pozornost usmeri pod zemljo. Kateri materialni procesi se odvijajo tam, kamor naš vid le redko zaide? Kakšen spekulativen potencial je zakopan v plasteh zemlje, ki so se nabrale skozi tisočletja?Foto: Domen Pal/Aksioma

Na prvi od štirih razstav se bo predstavila Živa Božičnik Rebec, ki je leta 2014 diplomirala na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, prav tam pa opravila tudi magistrski študij kiparstva. Razstavljala je doma in v tujini, med drugim v Novi pošti (2022), na 34. Grafičnem bienalu ISKRA DELTA v Mednarodnem grafičnem likovnem centru (2021), v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova (2019), na Trienalu sodobne umetnosti v Moderni galeriji Ljubljana (2019), v Galeriji Škuc (2018), Galeriji Simulaker (2017), na Gradu Cmurek (2015) in na mednarodni razstavi Fashion/Art Toronto v Kanadi (2014). V letu 2019 je bila rezidentka centra Karlin Studios (Center za sodobno umetnost FUTURA v Pragi). Odprtje razstave na dveh lokacijah v Projektnem prostoru Aksioma in v zaklonišču v Argentinskem parku bo potekalo danes od 19. ure dalje (v zaklonišču od 20.00). Razstava v Aksiomi bo na ogled do 29. septembra.

Kurator 10. cikla razstav projekta U30+ je pisec in kritik Domen Ograjenšek
Letošnji gostujoči kurator je pisec in kritik ter kurator sodobne vizualne umetnosti Domen Ograjenšek, ki cikel štirih samostojnih razstav gradi okrog tematik planetarne komputacije, teraformiranja ter ekskurzov v srhljivo, nenavadno, čudno. Preostali razstavljajoči umetniki v prihodnjih mesecih so še Maks Bricelj in Ema Maznik Antić, Vid Koprivšek ter Lara Reichmann.

Domen Ograjenšek je nekdanji član uredništva ŠUM in njegovega raziskovalnega kolektiva. Kot predavatelj in vodja seminarjev je sodeloval z umetnostnimi institucijami, kot so Mednarodni grafični likovni center (MGLC Ljubljana), Muzej sodobne umetnosti Metelkova (MSUM), Galerija Škuc, PhaseBook Prague, Nova Pošta in Mednarodni festival računalniške umetnosti (MFRU). Živi na Dunaju. Foto: Domen Pal/Aksioma
Domen Ograjenšek je nekdanji član uredništva ŠUM in njegovega raziskovalnega kolektiva. Kot predavatelj in vodja seminarjev je sodeloval z umetnostnimi institucijami, kot so Mednarodni grafični likovni center (MGLC Ljubljana), Muzej sodobne umetnosti Metelkova (MSUM), Galerija Škuc, PhaseBook Prague, Nova Pošta in Mednarodni festival računalniške umetnosti (MFRU). Živi na Dunaju. Foto: Domen Pal/Aksioma

"V ciklu se tehnologija prepleta s fikcijo, pri čemer se javlja posredno – prek učinkov, ki jih ima na našo realnost in okolja," poudarja Ograjenšek. In kaj bo povezovalo omenjene razstave? "Razstava Žive Božičnik Rebec s skulpturnimi inscenacijami raziskuje spekulativne možnosti podzemnega teraformiranja. Ekspanzivna prostorska instalacija Eme Maznik in Maksa Briclja kot fiktivna scena, polna tavajočega zadrževanja, paranoje in zarotniškega misticizma, prepogiba realnost. Razstava Vida Koprivška razpira filigrane plasti tehnoanimizma ter načine medijskega vrinjanja in zasičenja fizične realnosti. Intermedijska instalacija Lare Reichmann pa spremlja fragmentirani pogled satelitov, ki zvesto obkrožajo zemljo, sprašujoč, kam jih zanese, ko več ne morejo vzdrževati svoje orbite," razkriva kurator.

Desetletje iniciative U30+ za podporo mladim umetnicam in umetnikom
U30+ je Aksiomina iniciativa, ki od leta 2013 podpira novo produkcijo mladih slovenskih umetnic in umetnikov do 35. leta z vsakoletnim pozivom v želji, da bi posegla v vrzel, ki nastane po koncu šolanja in pred vstopom v umetniški svet, in da bi raziskala nove smernice, teme, jezike in formate v slovenski sodobni umetnosti. Aksiomin program U30+ ponuja priložnost za mlade umetnice in umetnike s področja novih medijev, vizualnih in performativnih umetnosti ter vseh nedoločenih vmesnih polj, da s pomočjo izkušene ekipe razvijejo in uresničijo svoje projekte. Umetnice in umetniki do 35. leta starosti se lahko vsako leto prijavijo na odprt poziv, v primeru uvrstitve predloga v program pa jim ekipa Aksiome v naslednjem letu zagotovi mentorstvo, produkcijska sredstva in razstavnino, prostor za izvedbo, opremo in tehnično podporo, promocijo, profesionalno fotografsko dokumentacijo ter možnost gostovanj.

Iniciativa bo do konca leta izvedla že 25 produkcij ali samostojnih razstav, šest skupinskih razstav ter številne postprodukcije. V okviru iniciative so predstavili več kot 30 mladih in tudi (danes že) uveljavljenih slovenskih ustvarjalk in ustvarjalcev med katerimi so Dan Adlešič, Sara Bezovšek, Lea Culetto, Jernej Čuček Gerbec, Nika Ham, Olja Grubić, Nina Jan, Andrea Knezović, Rok Kranjc, Vid Koprivšek, Emil Kozole, Kvadratni meter (Klara Kracina, Teja Miholič, Sangara Perhaj, Urša Rahne), Tamara Lašič Jurković, Eva Maznik, Vid Merlak, Danilo Milovanović, Iza Pavlina, Živa Petrič, Iris Pokovec, Lara Reichmann, Aljaž Rudolf, Urša Sekirnik, Eva Smrekar, Dorijan Šiško, Dorotea Škrabo, Andrej Škufca, Tina Umer, Damir Vekl in Valérie Wolf Gang.

Letošnji poziv U30+ se je končal na začetku avgusta, izbrani projekti, ki jih bo kurirala gostujoča kuratorka Maja Burja, pa bodo premierno predstavljeni jeseni 2024.