Vodja organizacije poskuša pri vernem očetu doseči, da bi morilčevi družini ne le odpustil v krščanskem duhu, ampak bi se z njimi spravil. Foto: Produkcijska hiša Vertigo/Latif Hasolli
Vodja organizacije poskuša pri vernem očetu doseči, da bi morilčevi družini ne le odpustil v krščanskem duhu, ampak bi se z njimi spravil. Foto: Produkcijska hiša Vertigo/Latif Hasolli

Na Makedoxu, ki je potekal med 19. in 26. avgustom, je dobil posebno omembo, to festival podeljuje za najboljši prvenec ali drugi film, so sporočili s Slovenskega filmskega centra (SFC). V utemeljitvi piše: "Čudovit film, ki nas popelje v odročen kraj in v skupnost, ki se še vedno oklepa nevarne tradicije. Film o nezdružljivi tragediji z upanjem na razrešitev skozi dialog človeške volje proti vsem pričakovanjem."

Na TIFF ODA, ki se je s podelitvijo nagrad zaključil v petek, pa je film prejel nagrado za najboljši celovečerni dokumentarni film. Žirija je svojo odločitev povzela z naslednjimi besedami: “Marija Zidar je skupaj s sodelavci iz regije ustvarila delo, ki odraža stoletno zapuščino, ki v regiji še vedno obstaja. Rezultat tega je čudovita fotografija Latifa Hasollija in regionalnega sodelovanja, pri čemer gre za izjemno kakovosten povzetek celostne drame Odpuščanja s skladnim odsevom precizne režije in z odličnim izborom kontinuitete vseh elementov, ki skupaj tvorijo izjemno celoto.”

Sprava in maščevanje v albanskem kanonu
Film pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med dvema družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu umorjeno 18-letno dekle. Čeprav je morilec – očetov bratranec – v zaporu, pa se dekletov oče spoprijema s pritiski tako tradicionalnega okolja kot sodobnega mediatorja iz prestolnice; morilčevi družini kot kristjan, naj bi ne samo odpustil, temveč se z njo spravil – v skladu z zdaj že napol pozabljenim kanonom, albanskim plemenskim zakonom, ki je od družine žrtve zahteval ali maščevanje ali spravo.

Medtem ko se žalujoča družina umorjenega dekleta v iskanju podpore obrne na lokalnega škofa, se v spor vmeša vodja nevladne organizacije za spravo iz prestolnice. Predstavi se kot mediator po kanunu, starodavnem albanskem plemenskem pravu, ki od plemena žrtve zahteva, da se ali maščuje ali spravi s storilčevim plemenom. Foto: Produkcijska hiša Vertigo/Latif Hasolli
Medtem ko se žalujoča družina umorjenega dekleta v iskanju podpore obrne na lokalnega škofa, se v spor vmeša vodja nevladne organizacije za spravo iz prestolnice. Predstavi se kot mediator po kanunu, starodavnem albanskem plemenskem pravu, ki od plemena žrtve zahteva, da se ali maščuje ali spravi s storilčevim plemenom. Foto: Produkcijska hiša Vertigo/Latif Hasolli

Sad dela umetnikov iz štirih držav
Celovečerec Odpuščanje je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo (producent je Danijel Hočevar, pridružena producentka Katja Lenarčič), s kosovskimi, srbskimi in črnogorskimi koproducenti in drugimi podporniki. Koproducent filma je tudi RTV Slovenija.
Kot montažer je pri njem sodeloval Uroš Maksimović, somontažerka je bila Mariana Kozakova, za zvok so skrbeli Miloš Drobnjaković, Julij Zornik in Jovo Kljajić, skladatelj glasbe je bil Dimitrije Vasiljević, kolorist pa Teo Rižnar.

Film je svetovno premiero doživel letos na dokumentarnem festivalu CPH:DOX v tekmovalni sekciji Next:Wave. Pretekli mesec je bil prikazan na sarajevskem filmskem festivalu in Dokufest festivalu v Prizrenu, kjer je prejel glavno nagrado. Prihodnji teden bo premierno prikazan v Bolgariji na festivalu Documental in v Srbiji na festivalu Beldocs.

V Sloveniji bo film premierno predstavljen na festivalu dokumentarnega filma DokuDoc v Mariboru v soboto, 18. septembra, so še zapisali pri SFC-ju.