ESG je koncept standardov, po katerih podjetja poročajo o procesih upravljanja ter o svojem vplivu na okolje in družbo.
ESG

Zakaj imajo v Lidlu poseben oddelek za trajnost v nabavi

Izbor urednice

FINANCE
ESG
Zakaj imajo v Lidlu poseben oddelek za trajnost v nabavi
ESG
Intervju: Peter Kebrič, Lidl Slovenija
ESGBarbara Pavlin Zakaj imajo v Lidlu poseben oddelek za trajnost v nabavi 2
FINANCE
ESG
Kaj pomeni biti med najbolj trajnostnimi bankami v Evropi
ESG
ESGMladen Miković Kaj pomeni biti med najbolj trajnostnimi bankami v Evropi

(intervju) Herta Stockbauer, predsednica uprave BKS Bank AG

08.04.2024 08:50
Čas branja: 9 min
Zakaj imajo v Lidlu poseben oddelek za trajnost v nabavi
Peter Kebrič, direktor nabave v Lidlu Slovenija: »V primerjavi z nekaterimi drugimi panogami imamo trgovci s svojo celotno dobavno verigo velik vpliv na okolje, zato to odgovornost v Lidlu jemljemo resno.« Foto: Klemen Razinger

Nabava je ena od strateških funkcij v podjetju, ki lahko pomembno pripomore k doseganju trajnostnih ciljev podjetja. Kako trajnostnost v nabavi udejanjajo v Lidlu Slovenija, kakšni so glavni izzivi pri tem in kako so v to vključeni dobavitelji, smo se pogovarjali z direktorjem nabave v Lidlu Slovenija Petrom Kebričem.

»V primerjavi z nekaterimi drugimi panogami imamo trgovci s svojo celotno dobavno verigo velik vpliv na okolje in družbo ter v okviru tega številne deležnike - zaposlene, kupce, dobavitelje, vladne in nevladne organizacije, zato to odgovornost v Lidlu jemljemo resno,« za začetek pravi sogovornik.

Vpetost v mednarodni koncern ima številne prednosti. Kot hčerinsko podjetje skupine Lidl imajo opredeljene prakse in procese ter delujejo kot del velikega sistema, ki je s svojimi trgovinami navzoč na 31 trgih.

Kako je nabava vključena v trajnostno strategijo v Lidlu in kakšna je vaša politika trajnostne nabave?

Vpliv na okolje in družbo v dobavni verigi je najizrazitejši na začetku te verige, pri črpanju surovin in proizvodnji izdelkov. Z našo trajnostno strategijo nabave si prizadevamo vplivati na zagotavljanje na čim bolj trajnosten način pridobljenih surovin in proizvodnje izdelkov, prav tako pa tudi zagotavljanje človekovih in delavskih pravic v dobavni verigi, spodbujati zmanjševanje rabe plastike in podobno.

Naša trajnostna strategija jasno opredeljuje šest stebrov – varstvo virov, varovanje podnebja, spoštovanje biotske raznovrstnosti, krepitev dialoga, spodbujanje zdravja in pošteno ravnanje. V okviru teh stebrov je področje nabave krovno odgovorno za stebra varovanje podnebja in spoštovanje biotske raznovrstnosti, znotraj preostalih stebrov pa za tematike: varovanje voda, krožno gospodarstvo, človekove pravice, surovine in ozaveščeno prehranjevanje.

Ta osrednja področja postavljajo okvir, na katerem temeljijo naše poslovne prakse in prednostne naloge glede trajnostnosti, ko gre za naš nabor izdelkov. Za vsako fokusno področje trajnosti v nabavi v okviru skupine Lidl razvijemo zavezujoče cilje in ukrepe, na primer glede zmanjšanja vsebnosti sladkorja in soli, zmanjšanja količine plastike v izdelkih lastnih blagovnih znamk. Vsa podjetja po državah so nato odgovorna za izvajanje teh ukrepov, obenem pa tudi za njihovo dopolnjevanje in skladnost z nacionalnimi okoliščinami in zakonodajo.

Pa dobavitelji, so tudi k čemu zavezani?

Vse naše dobavitelje zavezujemo k temu, da spoštujejo kodeks ravnanja za poslovne partnerje, s sprejetjem katerega se zavezujejo, da bodo zagotavljali spoštovanje človekovih in delavskih pravic, varovanje okolja in skladnost s predpisi. Kodeks je obvezna priloga pogodbe o sodelovanju, s čimer zagotavljamo, da vsi naši poslovni partnerji izpolnjujejo določene družbene in okoljske standarde, ki so temelj za naše poslovne odnose.

Nedavna pomembna novost na področju trajnostnosti v nabavi je dodatna trajnostna nabavna politika, ki smo jo letos uvedli za vse dobavitelje izdelkov lastnih blagovnih znamk. Ta priloga k pogodbi vsebuje zaveze in načela ESG, ki jih morajo spoštovati, ter zahteva pisna dokazila o izpolnjevanju teh zavez.

Trajnostno ponudbo gradimo v tesnem sodelovanju z našimi dobavitelji. Skupaj se trudimo za izboljšave, saj gradnja poštenih in dolgotrajnih odnosov z našimi poslovnimi partnerji pomeni ključen vidik našega poslovanja. S trajnostno transformacijo spodbujamo tudi naše dobavitelje in jih vabimo, da skupaj z nami stopijo na to pot, ki bo vodila v boljši svet za vse.

Koliko dobaviteljev imate?

V okviru zagotavljanja pestre lokalne ponudbe krepimo sodelovanje s številnimi slovenskimi dobavitelji, ki jih je zdaj že več kot dvesto, vseh dobaviteljev pa več kot tisoč. Vpetost v mednarodno trgovsko verigo ima za slovenske dobavitelje eno izjemno prednost – tistim, ki imajo zanimiv proizvod, se odpira pot na bistveno večji trg, v Lidlovo prodajno mrežo v tujini.

Naši slovenski dobavitelji zaradi sodelovanja z Lidlom Slovenija svoje izdelke trenutno izvažajo v več kot 20 držav, v katerih poslujejo družbe skupine Lidl, število dobaviteljev, ki jim Lidl Slovenija omogoča izvoz v tujino, pa iz leta v leto narašča. Tako se je denimo obseg izvoza v koledarskem letu 2023 v primerjavi s koledarskim letom 2020 več kot podvojil. Aktualni podatki za koledarsko leto 2023 pa kažejo, da naši dobavitelji v Lidlovo mednarodno prodajno mrežo izvozijo za skoraj 80 milijonov evrov blaga.

Kako sodelujete z dobavitelji pri razvoju bolj trajnostnih izdelkov?

To, da imamo v podjetju samostojen oddelek za trajnost v nabavi, ki skrbi za razvoj in podporo trajnosti v nabavi, obenem pa centraliziran način nabave, vidimo kot naši ključni prednosti. Pri tem je veliko individualnega operativnega sodelovanja na dnevni ravni; vsak dobavitelj ima na naši strani sogovornika, nabavnika, ki je glavna stična točka z dobaviteljem. Izbiramo kratke komunikacijske poti in ob tem težimo k hitrim odločitvam, za dobavitelje pa to pomeni možnost pridobivanja hitrih povratnih informacij. Tako ima nabavnik v Lidlu izjemno pomembno vlogo in tudi strateški položaj, in sicer skrbi za nemoteno upravljanje sortimenta z več vidikov: organizira in koordinira vse preostale oddelke v podjetju (denimo logistiko, marketing, zagotavljanje kakovosti), ki so potrebni, da izdelek pride pravočasno na prodajne police. Poleg tega pa je nabavnik pri nas tudi »prodajnik«, ravno on namreč povečini nosi zasluge za to, da se izdelki slovenskih proizvajalcev pojavljajo tudi na Lidlovih policah zunaj meja države. Ob vsem tem pa mora poznati še vse spremembe v zakonodaji, smernice in direktive pri zagotavljanju kakovosti, pri drugih regulativah in seveda tudi trajnostnosti. Ne le da nabavnik pozna sestavine izdelkov, poznati mora tudi tehnološki proces, način pridelave, predelave ... Za vsa vprašanja, povezana s trajnostnostjo, pa je vseskozi seveda na voljo tudi oddelek za trajnostnost v nabavi.

V sklopu sodelovanja med dobaviteljem in nabavnikom ter oddelkom za trajnost v nabavi pogosto nastanejo tudi inovativni izdelki. Tak primer je denimo proteinski kruh brez kvasa, ki je nastal v sodelovanju s podjetjem Don Don in mu je Inštitut za nutricionistiko nedavno podelil prestižno nagrado za inovativnost pri izboljševanju sestave živil. Omenjeni izdelek je primer partnerskega sodelovanja z dobaviteljem, ki odgovarja na zahteve našega trajnostnega razvoja in uresničuje strategijo ozaveščenega prehranjevanja, ki smo si jo zastavili. Podobni primeri so na področju optimizacije embalaže, kjer smo z mnogimi dobavitelji pijač in drugih izdelkov dosegli vsaj 50-odstotno vsebnost recikliranega PET-materiala v embalaži.

Kako zelo pomemben je partnerski vidik sodelovanja za doseganje trajnostnih ciljev podjetja?

Partnerske odnose z dobavitelji se trudimo krepiti tudi drugače. Minulo jesen smo za naše strateške dobavitelje prvič organizirali srečanje, ki smo ga poimenovali Dan z dobavitelji. Na celodnevnem dogodku smo jim predstavili naše glavne nabavne aktivnosti in jim približali naše strateške nabavne cilje, na podlagi katerih bomo skupaj odgovarjali na prihajajoče izzive. Velik del tega srečanja je bil namenjen viziji in ciljem na področju trajnostne nabave.

Vsaki dve leti v sodelovanju z Mediano izvedemo interno raziskavo, s katero preverjamo ugled Lidla kot poslovnega partnerja med dobavitelji. Nazadnje smo jo izvedli konec minulega leta in izsledki potrjujejo, da so dobavitelji izjemno zadovoljni s poslovnim odnosom, spoštovanjem dogovorov ter zanesljivostjo in komunikacijo. Spodbuden je tudi podatek, da je kar 95 odstotkov dobaviteljev pripravljenih sodelovati z Lidlom pri skupnih trajnostnih projektih, skoraj tri četrtine pa je sodelovanje z Lidlom spodbudilo k iskanju bolj trajnostnih rešitev.

Zaradi naše povezanosti s partnerji smo sposobni v kratkem času učinkovito odgovoriti na spremenjene okoliščine. Sicer pa naše sodelovanje z dobavitelji poteka skozi vse leto: skupaj načrtujemo količine odkupa praktično za leto dni vnaprej, skupaj se dogovorimo o specifikah, pri nekaterih blagovnih skupinah, recimo pri sadju in zelenjavi, pa smo lahko še bolj natančni – skupaj določimo načrt sajenja, pobiranja. Tako dobavitelj vedno ve, kakšno bo naše sodelovanje v prihodnji sezoni, in temu primerno načrtuje svoje delo, zmogljivosti, stroške.

Z našim sodelovanjem in številnimi sinergijami lahko zagotavljamo razpoložljivost izdelkov, kar pri upravljanju prihodnjih izzivov vidimo kot svojo glavno konkurenčno prednost, ki nam in dobaviteljem obenem omogoča kontinuirano rast in stabilno prihodnost.

Katera so tista področja v podjetju, ki upravljajo trajnostno nabavo?

Trajnost v nabavi kot samostojen oddelek se dnevno ukvarja s tematiko trajnostnosti v nabavi in tesno sodeluje s primerljivim oddelkom na ravni skupine Lidl, ki je odgovoren za oblikovanje ukrepov na ravni skupine.

Oddelek za trajnostnost v nabavi ima pomembno vlogo pri zagotavljanju skrbnosti in skladnosti v okviru področja nabave. Obenem je odgovoren za implementacijo in spremljanje doseganja zastavljenih ciljev iz strategije. V Sloveniji oddelek neposredno poroča direktorju nabave, sicer pa interno tesno sodeluje z nabavniki in jim ponuja podporo glede umeščanja kar najbolj trajnostne ponudbe po najboljši ceni, s področjem za zagotavljanje kakovosti in področjem za korporativne zadeve, ki je v sodelovanju s poslovodstvom in vsebinskimi področji v podjetju krovno zadolženo za trajnostno strategijo in poročanje o trajnostnosti.

Prav tako oddelek za trajnostnost v nabavi na področju trajnostnosti tesno sodeluje z dobavitelji, v okviru širših trajnostnih tematik pa tudi z nevladnimi in vladnimi organizacijami, denimo pri sprejemanju zakonodajnih sprememb.

Čez katere ovire ste se morali prebiti ali se še prebijate pri trajnostni nabavi?

Podobno kot pri trajnostnem delovanju in poročanju na splošno so bili tudi na področju nabave največji izzivi oblikovanje merljivih ciljev, opredelitev ukrepov in kompleksnost podatkovnih baz. Kljub temu smo dosegli velik napredek, kar nam in našim poslovnim partnerjem, dobaviteljem, omogoča učinkovito nadgradnjo.

Soočamo se tudi z izzivi zaradi stalnih zakonodajnih sprememb, saj se moramo nenehno prilagajati novim predpisom in standardom, še posebej glede prihajajočih zahtev v zvezi s trajnostnostjo.

Ker v skladu z našo trajnostno strategijo v smeri ustvarjanja bolj trajnostnih izdelkov vplivamo tudi na način delovanja naših dobaviteljev, so tudi ti morali začeti spreminjati svoje poslovanje v bolj trajnostno in začeti razvijati izdelke, ki ustrezajo našim standardom. Nekateri dobavitelji so se morali prilagoditi iskanju bolj družbeno odgovornih poddobaviteljev v okviru svojih dobavnih verig, kar je tretji izziv. Za nekatere je bila prilagoditev poslovanja zahtevna, vendar se trudimo, da smo zanje podpora pri preoblikovanju in nadgradnji procesov.

Ob vsem tem pa je pomembno tudi ohranjati konkurenčnost ponudbe, ne glede na trajnostno nadgradnjo. Naša zaveza namreč ostaja kupcu ponuditi preprosto več – in to je najboljše razmerje med kakovostjo in ceno.

Ogljični odtis ste izmerili, kje ste napredovali? Kako je z obsegom 3, ki vključuje dobavitelje?

Svoj ogljični odtis smo prvič objavili v trajnostnem poročilu za poslovni leti 2020 in 2021. V preteklih letih smo največji korak naprej naredili pri zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov pri lastnem poslovanju (obseg 2). S 100-odstotnim prehodom na zeleno elektriko na vseh lastniških lokacijah smo izpuste toplogrednih plinov glede na izhodiščno leto zmanjšali za 76,8 odstotka. Svojo pozornost zdaj usmerjamo predvsem v zmanjševanje izpustov obsega 3, ki je najzahtevnejše. Tu spodbujamo svoje dobavitelje k zavezovanju podnebnim ciljem na podlagi SBTi in iščemo možnosti za zmanjševanje izpustov obsega 3.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Dražbe
Dražbe Občina Piran pripravlja dražbo nepremičnin

Lepa priložnost za zanimivo in varno naložbo

FINANCE
PMM
Lidl je ustanovil družbo za ladijske in letalske prevoze, uvajajo zeleni vodik
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostNataša Koražija Lidl je ustanovil družbo za ladijske in letalske prevoze, uvajajo zeleni vodik

Pri največji evropski diskontni verigi Lidl so ustanovili ladijsko družbo za prevoz zabojnikov, v Franciji pa so uvedli 98 vodikovih tovornjakov

FINANCE
Transport in logistika
Lidlove ladje pristajajo tudi v Luki Koper
Transport in logistika
Transport in logistikaNataša Koražija Lidlove ladje pristajajo tudi v Luki Koper 2

Cene ladijskih prevozov zabojnikov se nižajo že 26 zaporednih tednov. Se bo Lidlu vstop v ladjarstvo splačal?

IZVOZNIKI
Novice
Največji evropski trgovec večino biorazgradljivih vrečk kupi v novogoriškem Avantpacku
Izvozniki.si
NoviceMateja Bertoncelj Največji evropski trgovec večino biorazgradljivih vrečk kupi v novogoriškem Avantpacku

Finalist tekmovanja Izvoznik leta 2022: Avantpack izdeluje biorazgradljive vrečke za sadje in zelenjavo; največji kupec je skupina Schwarz, lastnica trgovin Lidl in Kaufland

FINANCE
Nasvet s PKP: kako upravljati tveganja v dobavnih verigah
Finance
Špela Mikuš Nasvet s PKP: kako upravljati tveganja v dobavnih verigah

In deset glavnih tveganj za posel

FINANCE
Transport in logistika
Vstop Lidla v ladjarstvo je prinesel posel tudi Intereuropi
Transport in logistika
Transport in logistikaNataša Koražija Vstop Lidla v ladjarstvo je prinesel posel tudi Intereuropi

Devetmesečni rezultati Intereurope: prihodki so zrasli za 16 odstotkov, na skoraj 150 milijonov evrov, čisti dobiček pa za 25 odstotkov, na pet milijonov evrov

FINANCE
Kaj podjetja zdaj najbolj potrebujejo? Skladišča
Finance
Simona Toplak Kaj podjetja zdaj najbolj potrebujejo? Skladišča

Poglejte, kateri so še drugi ukrepi, ki jih nemška podjetja uporabljajo za odmašitev dobavnih čepov. Povemo pa vam tudi, koliko nemških podjetij se je odločilo, da bodo tisto, kar manjka, delala sama

FINANCE
Avto
Zelena proizvodnja potiska avtodobavitelje v kot
Avto
AvtoAndraž Zupančič Zelena proizvodnja potiska avtodobavitelje v kot 19

Bolj se avtomobilske znamke trudijo, da bi bile prijazne do okolja, dražje to postaja za dobavitelje sestavnih delov. Zato so ti pod vse večjim pritiskom, razmere v dobaviteljskih verigah se spreminjajo, zato obstaja velika bojazen, da bodo na koncu na trgu lahko preživeli le veliki in iznajdljivi dobavitelji. Zelena proizvodnja in zeleni avtomobili so namreč zelo dragi.