Mercedes-Benzov unimog je v več kot sedmih desetletjih postal sinonim za vozilo, ki ga nič ne ustavi – ne konec ceste, ne strm klanec, ne blato, ne močvirje, ne potok. Po uporabnosti ga lahko primerjamo s švicarskim vojaškim nožem, saj skoraj ni dela, ki ga z njim ne bi mogli opraviti. Zaradi omenjenih lastnosti je iskan tudi kot gasilsko vozilo, zato je pred kratkim zapeljal tudi v garažo mariborske gasilske brigade.
Krepka predelava, ima tudi plug
Za učinkovito delo so naročili šasijo s kabino s precej dodatne opreme. Za nadgradnjo so poskrbeli pri Rosenbauerju. Gre za prvo tovrstno vozilo nove Unimogove generacije v Sloveniji, z lastnostmi, ki so čisto v vrhu tega segmenta. Na strehi je tovarniško izdelana loputa, skozi katero lahko član ekipe gasi med vožnjo. Pri tem je treba srednji sedež obrniti, saj je pod njim narezljan kovinski pod, na katerem gasilec stoji, pri tem pa mu ne drsi. Zaradi preciznejšega manevriranja so se odločili za pedal sklopke.
Pomemben dodatek je snežni plug, saj je v višjih legah pozimi ob intervencijah velikokrat najprej treba očistiti cesto. To je za unimoga s štirimi tonami vode v cisterni in verigami na vseh kolesih precej preprosta naloga. Dodaten hidravlični sistem za snežni plug in plug so vgradili pri Riku Ribnica, nosilna plošča za plug pa je prišla z osnovnim vozilom. Nič manj pomemben ni tudi vitel. Glede na izkušnje so se odločili za vitel na hidravlični pogon znamke Rotzler TR030 z največjo vlečno silo 50 kilonewtonov in s 60 metrov dolgo jekleno vrvjo. Prostor zanj so našli na levi strani med obema osema, pletenico pa pod vozilom speljali do prednjega odbijača.
Od osnovnega orodja do dveh dihalnih aparatov
Unimog mariborske gasilske brigade je srednja gasilska cisterna za gozdne požare (po gasilski tipizaciji GCGP 2) s precej dodatne opreme. V »omari« na levem boku je oprema za intervencije – od osnovnega orodja do dveh dihalnih aparatov. Na drugi strani je skladišče gasilskih cevi, trojakov in ročnikov. Našteto je zloženo tako pregledno kot knjige na policah knjižnice. V zadnji del vozila so namestili črpalko, ki jo poganja odgon moči z menjalnika in jo je mogoče vključiti tako z notranje kot z zunanje strani. Na zadnjem delu levega boka je navijak s 60-metrsko visokotlačno cevjo notranjega premera 16 milimetrov, na desnem boku navijak s 140 metrov dolgo visokotlačno cevjo notranjega premera 16 milimetrov. Črpalka ima dva srednjetlačna izhoda velikosti 75 milimetrov in tri visokotlačne izhode (za oba navijaka ter enega na strehi kabine).
Dokaz, da je celotno vozilo, ki so ga na podlagi svojih izkušenj pomagali zasnovati gasilci, pametno sestavljeno, so telefonski klici iz tujine o njegovih tehničnih konfiguracijah, ki hkrati rešujejo več izzivov gasilcev. Čeprav je to vozilo načrtovano in namenjeno predvsem za gašenje v naravi, je enako uporabno tudi v urbanih okoljih.
Štirivaljni motor in osemstopenjski menjalnik
Motor ob gibni prostornini 5.132 kubičnih centimetrov zmore 170 kilovatov, sistem za čiščenje izpušnih plinov pa izpolnjuje zahteve standarda Euro 6d. Avtomatiziran osemstopenjski menjalnik ob reduktorju dobi še osem terenskih stopenj. Prva prestava ima prestavno razmerje 1 : 9,570, direktna je sedma prestava (1 : 1), osma pa je overdriwe (1 : 0,736). V terenskem načinu se prenosno razmerje vsake prestave zaradi reduktorja poveča za 3,19-krat. Če izrazimo to s hitrostjo, pelje unimog v prvi cestni prestavi najhitreje 6,9 kilometra na uro, v prvi terenski pa 2,2 kilometra na uro. Največja hitrost na cesti je elektronsko omejena na 89 kilometrov na uro, v terenskem prenosu pa v osmi prestavi pelje najhitreje 28,1 kilometra na uro, kar je malo manj kot v peti cestni prestavi.
Motor pomembno vlogo igra tudi pri zaviranju, saj so mu vgradili dekompresijsko motorno zavoro. Ta izpusti stisnjen zrak iz valja tik pred zgornjo mrtvo točko v kompresijskem taktu. Tako se poveča zavorni učinek, hkrati pa se zmanjša toplotna obremenitev motorja.
Tritočkovne rešitve
Ker je šasija izdelana tako, da se lahko ovija, je nanjo vse večinoma vpeto tritočkovno – na primer motor z menjalnikom in kabina. Da bi te pomembne lastnosti ne ovirali, so tudi za nadgradnjo pripravili tritočkovno vpeto »posteljo« oziroma podstavek. Jedro nadgradnje tvori štiritisočlitrski rezervoar za vodo, ki nad zadnjima kolesoma sega čez vse vozilo, med obema osema pa so ga toliko umaknili oziroma poglobili, da so dobili prostor za orodje in gasilsko opremo, ki se zapira z roletama. Da se lahko nadgradnja med vožnjo po terenu neovirano premika, je tudi odmaknjena od kabine. Streha rezervoarja je obenem pohodna streha kabine.
Več varnosti
Poudarek pri gasilskih vozilih je na ustreznih zmogljivostih, a vsaj toliko pomembna je varnost. V unimogu boste našli varnostne sisteme, poznane iz drugih gospodarskih vozil znamke Mercedes-Benz. Poseben poudarek je na razsvetljavi. Že osnovni dvojni halogenski žarometi, vgrajeni v sprednji odbijač, zagotavljajo dobro vidljivost, poleg njih pa so pod vetrobranskim steklom nameščeni dodatni – če je na vozilo pripet snežni plug. Za boljšo vidljivost ob vzvratni vožnji so poskrbeli z led vzvratnimi lučmi na nosilcih vzvratnih ogledal in na zadnjem delu šasije. Vozilo je okoli in okoli osvetljeno z delovnimi led lučmi, seveda pa opremljeno tudi z modrimi in gabaritnimi lučmi. Niso pozabili niti za utripajoče rumene led lučke, ki se prižgejo ob odprtih vratih.
Sodelovanje s kupcem se ne konča v salonu
Pri Autocommerceu jim ni dovolj, da kupec njihovo vozilo plača in odpelje. S stranko želijo ohraniti dobre odnose, predvsem pa ji pomagajo, da izkoristi vse prednosti, ki mu jih ta terenski stroj ponuja. Zaradi tega se primopredaja vozila konča s temeljitim izobraževanjem celotne posadke, ki bo to gasilsko vozilo uporabljala. Vsi se strinjajo, da je tovrstno usposabljanje odločilno za učinkovito uporabo vozila.Poveljnik brigade Primož Osojnik
Večji kot na fotografijah
Ko se temu unimogu približamo, se zdi večji, kot je videti na slikah. Voznik in sopotnika se vzpnejo po treh stopnicah iz narebrane pločevine, četrta stopnica pa je že pod kabine. Pri vstopanju so v veliko pomoč ročaji, ki zagotavljajo zanesljivo oporo. Vozniški in desni sovozniški sedež z vgrajenima varnostnima pasovoma sta zračno vzmetena, tretji član posadke pa sedi na pomožnem sedežu, ki ga med gašenjem iz kabine spremenimo v prej omenjeni pod, na katerem stoji gasilec. Unimog lahko po asfaltni cesti doseže največjo hitrost 89 kilometrov na uro, torej ni prav nič bolj počasen kot druga tovorna vozila. Motorna moč 170 kilovatov (231 konjskih moči) za 15 ton skupne mase popolnoma zadošča in pomeni 11,3 kilovata oziroma 15,4 konjske moči na tono mase polno obremenjenega vozila.
Uporabnike navdušuje visoka stopnja udobja v kabini, podvozje z dolgimi gibi obes požira manevriranje precej bolje, kakor bi od na videz grobega terenskega vozila pričakovali. Če k temu prištejemo še zračno vzmetena sedeža, je vozniku in članu posadke na skrajni desni zelo lepo, pa tudi tistemu na srednjem sedežu nič ne manjka.