Retrospektiva Sheparda Faireyja, ki je širši javnosti znan kot avtor slavnega predvolilnega plakata Baracka Obame in prepoznavne znamke OBEY (Ubogaj), nosi naslov 1001 Reasons To (Dis)OBEY: Umetnost Sheparda Faireya.

Shepard Fairey (1970). Foto: EPA
Shepard Fairey (1970). Foto: EPA

"Ogled ulične umetnosti (v muzeju Guimet) priča o tem, da ta muzej ni kraj, ki je obtičal v določeni estetiki – lahko sprejme katero koli vrsto umetnosti," je za francoski časopis Le Figaro dejal kustos razstave Jérôme Catz. "Kot predan umetnik par excellence (Fairey) skozi svoje delo raziskuje teme pravičnosti, pravic manjšin, ekologije in moči lobijev. Poudarja tudi osebnosti iz sveta glasbe, rolkanja in umetnosti nasploh," pa so zapisali v Umetnostnem centru Spacejunk, ki organizira razstavo v partnerstvu z mestom Lyon.

Ob omenjenem plakatu za Obamovo predvolilno kampanjo iz leta 2008, naslovljenem Hope (Upanje), je znano tudi njegovo delo Marianne s francoskim sloganom Svoboda, enakost, bratstvo. Fairey ga je "ustvaril kot znak podpore Franciji po napadih 13. novembra. Svoboda, enakost, bratstvo je bil narejen bolj za Francoze kot za katerega koli politika, zato upam, da uteleša to idejo, da je simbol delati dobro za vsakogar, vse državljane". Od leta 2017 Faireyjeva Marianne visi v predsedniški pisarni francoskega predsednika Emmanuela Macrona, ki se je leta 2019 tudi sešel z umetnikom.

Hip hop estetika in komunistična propaganda
Leta 1970 v Charlestonu v Južni Karolini rojeni Shepard Fairey se je v najstniških letih kot nadobudni rolkar začel zanimati za umetnost in punk rock. Že sredi 80. let minulega stoletja je začel ustvarjati podobe za majice in rolke po željah svojih prijateljev. Leta 1992 je diplomiral na Rhode Island School of Design (RISD). Njegovo delo sta že takrat navdihovali hip hop estetika in komunistična propaganda, od koder tudi njegova afiniteta do uporabe rdeče barve, ki je značilna za njegova dela. Andy Warhol, Alexander Rodtchenko in Barbara Kruger pa so osrednja umetniška imena, za katera se je zanimal.

Faireyjeva kariera je dobila zalet, ko se ustvaril šablone in nalepke s podobo francoskega rokoborca Andréja Roussimoffa, znanega kot André The Giant. Leta 1998 je ustvaril svojo prvo kampanjo Obey Giant, dotične nalepke pa so se po ZDA razširile kot požar, ni dolgo trajalo, ko jih je bilo mogoče videti že po vsem svetu.

Foto: EPA
Foto: EPA

Čeprav Fairey za razliko od Banksyja ni skrival svoje identitete, se je odločil ustvarjati pod psevdonimom OBEY, kar je referenca na film Johna Carpenterja They Live (1988). Gre za politični komentar, izhajajoč iz ekonomske politike takratnega ameriškega predsednika Ronalda Reagana in tega, kar je Carpenter videl kot naraščajočo komercializacijo v popularni kulturi in politiki tistega obdobja.

Fairey je tudi avtor grafične podobe trenutne turneje Henryja Rollinsa. Foto: Kino Šiška
Fairey je tudi avtor grafične podobe trenutne turneje Henryja Rollinsa. Foto: Kino Šiška

Zapisanost umetnosti, ki odpira razprave
Po Faireyjevih besedah njegov OBEY obravnava teme poslušnosti in podrejenosti v naših družbah: "Ljudje se podrejajo, prilagajajo in ne dvomijo o tihih pravilih družbe. Ko jim je rečeno, naj ubogajo, morajo razmisliti o tem, čemu so se pripravljeni podrediti. To je torej način, kako spodbuditi ljudi, da več razmišljajo in analizirajo stvari." Ta ideja odzvanja skozi vse njegovo delo, saj svoji umetnosti daje politično razsežnost, njegova dela pa pogosto poudarjajo disfunkcije naše družbe.

"Svojo umetnost imenujem propaganda, ker verjamem, da vsaka umetnost, ki brani določene cilje, vsebuje elemente propagande. (...) Obstaja razlika med propagando v zloveščem pomenu besede, ki hoče imeti zadnjo besedo v pogovoru, in umetnostjo, ki želi odpreti razpravo."

Čez leta je Fairey v svojih delih raziskoval veliko različnih tem, vključno z ekologijo in militantnimi vrednotami, pri čemer si je vselej prizadeval za vpogled v spremembe in dvom o avtoriteti. A ni nikoli obrnil hrbta komercialni razsežnosti svojega dela in se je tega vidika oprijel na različne načine. Med drugim je oblikoval kose oblačil in naslovnice albumov za zasedbe in glasbenike, kot so Led Zeppelin, Billy Idol, The Smashing Pumpkins, Flogging Molly, The Black Eyed Peas in Stone Temple Pilots.

Znameniti plakat je Faireyju nakopal obtožbo, da je z uporabo Obamove fotografije, na podlagi katere je ustvaril svoje delo, prekršil avtorske pravice. Foto: EPA
Znameniti plakat je Faireyju nakopal obtožbo, da je z uporabo Obamove fotografije, na podlagi katere je ustvaril svoje delo, prekršil avtorske pravice. Foto: EPA

Na razstavi v Lyonu, ki je na ogled do 9. julija, je velik poudarek tudi na kulturnem posredovanju, saj jo bodo pospremila številna predavanja in vodenja za javnost, tudi za šolsko mladino.