Opozarjajo, da je tobačna industrija v zadnjem letu večkrat poskušala vplivati na spremembe zakona.

Ob aktualnem predlogu novele zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov je Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija v sodelovanju s Transparency International Slovenia prek platforme Varuh integritete preverila, ali so tobačna podjetja pri podpori ključnih področij novele, kot je na primer prepoved arom v elektronskih cigaretah, poskušala vplivati na odločitve ministrstev in poslancev državnega zbora, so v zvezi zapisali v sporočilu za javnost.

Analiza je namreč pokazala precejšnje nasprotovanje tobačne industrije in pritisk na ključne deležnike, čemur se pridružujeta tudi gospodarska in trgovinska zbornica Slovenije, kar je bilo po navedbah zveze vidno že pri prejšnjih sprejemanjih tobačne zakonodaje pri nas.

Vladni predlog novele, ki ga bo danes obravnaval odbor DZ-ja za zdravstvo, med drugim prepoveduje arome v elektronskih cigaretah, razen tobaka in mentola. Regulira nikotinske vrečke in ukinja kadilnice v zaprtih javnih in delovnih prostorih.

Kot so poudarili v zvezi, je prepoved arom ključen ukrep z vidika zaščite javnega zdravja, saj te ustvarijo privlačnejšo podobo tobačnih in povezanih izdelkov, ne le za otroke in mladostnike, temveč tudi za odrasle. "Po izkušnjah drugih držav smo predvidevali, da bo ta ukrep trn v peti tobačni industriji. Čeprav je ukrep bistven za zaščito javnega zdravja prebivalcev, pa je hkrati enako pomemben za zagotavljanje dobička tobačne industrije, ki si prizadeva pridobiti čim mlajše uporabnike," so pojasnili v zvezi.

Po podatkih platforme Varuh integritete je bila stopnja lobiranja industrije v zadnjem obdobju visoka. To so v mladinski zvezi predvidevali zaradi predloga spremenjenega člena v novem predlogu, ki so ga "s popolne prepovedi arom v tobačnih izdelkih, kar je bil prvotno sprejet predlog, ponovno dopolnil z izjemo za aromo mentola".

Zato poslance pozivajo k sprejetju preudarne in strokovne odločitve o varovanju javnega zdravja, tako kot so to storili že v letih 2007 in 2017 ob zadnjih dveh spremembah tobačne zakonodaje, navkljub močnim pritiskom tobačne industrije in povezanih oseb.