Obskurno stopnišče, ki je obnorelo svet

Najdonosnejši film, posnet po stripovski predlogi, je s svojim ključnim prizorom tudi senzacija na družbenih omrežjih.

Objavljeno
16. november 2019 10.01
Posodobljeno
16. november 2019 10.01
Filmski prizor: Arthur Fleck se ob ritmu pesmi Rock&Roll 2 dokončno osvobodi spon izrojene, nepravične družbe, ki je v njem vzbudila slo po nasilju. FOTO: Promocijsko Gradivo
Vlažno in temačno stopnišče, ki povezuje aveniji Shakespeare in Anderson v soseski Highbridge v Bronxu in kjer se kotalijo prazne plastenke in ovitki hamburgerjev McDonald's, je postalo eno najbolj obleganih krajev v New Yorku. Potem ko je na stopnicah zaplesal Joaquin Phoenix v filmu Joker, je prizor tako navdušil stotine gledalcev, da se množično valijo proti nekdaj obskurnemu delu mesta – nekateri tudi zamaskirani v klovne – da bi poustvarili trenutek iz filma in ga objavili na družbenih omrežjih. Stopnišče so na googlovih zemljevidih za kratek celo označili za sveti kraj, na spletu pa so ga poimenovali s ključnico #jokerstairs.

Filmski prizor prikazuje trenutek, ko glavni (anti) junak Arthur Fleck dokončno zdrsne v blaznost in se povsem poistoveti z vlogo morilskega klovna. Fleck, oblečen v kričeče rdečo obleko, s cirkusantsko obarvanim obrazom, se ob ritmu pesmi Rock&Roll 2 – ustvaril jo je britanski pevec Gary Glitter, obsojen zaradi pedofilije, kar tudi zbuja ogorčenje – dokončno osvobodi spon izrojene, nepravične družbe, ki je v njem vzbudila slo po nasilju.

Ali to pomeni, da tudi stotine ljudi, ki vsak dan obiščejo stopnišče, drsijo v blaznost? Da to drži, je prepričan prenekateri prebivalec Highbridgea. »Upam, da se bodo kmalu naveličali, ker naša skupnost ne potrebuje takšnih obiskovalcev,« je za spletni portal Gothamist povedal Jonathan Francis, 29-letnik, ki v soseski prebiva že vse življenje. »Žalijo nas s svojo prisotnostjo.«

image
Tudi Mehičan Patricio Osuna je v Bronx pripotoval z istim namenom ... FOTO: Isabella Jibilian/Reuters


»Pazite, da vas ne bodo oropali na stopnišču«


V minulih tednih so tamkajšnji prebivalci večkrat izrazili svoje nezadovoljstvo, nekateri so instagramerje in spletne vplivneže obmetavali z jajci, ulične svetilke in zidove ob stopnišču pa so oblepili s plakati, na katerih piše: »Nespoštljivo je obravnavati skupnost in njene prebivalce kot priložnost za fotografijo.« Toda nič ni zaleglo. Pomagala niso niti opozorila, da je uličica lahko nevarna, saj je tam veliko žeparjev.

O tem je spregovorila tudi članica predstavniškega doma ZDA Alexandria Ocasio-Cortez, ki je odraščala v Bronxu. Dejala je, da so jo večkrat opozorili, da se tja ne sme odpraviti sama, še posebej v večernih urah. Na račun stopnišča se je pošalil tudi komični dvojec Desus&Mero v istoimenski televizijski oddaji. Enega od delov oddaje so poimenovali Pazite, da vas ne bodo oropali na Jokerjevem stopnišču.


Navdihnil ga je urbani utrip Scorsesejevega Taksista


Čeprav so nekateri mestni uradniki poskusili oglaševati Jokerjevo stopnišče, se prebivalci pritožujejo, da nadležni obiskovalci ne porabijo nič denarja. »Večina se po ogledu prizorišča in po fotografiranju takoj odpravi stran,« je razložil Brayan Feliz, lokalni umetnik in oblikovalec. Kljub številnim kritikam pa so nekateri v obiskovalcih vendarle videli tudi kakšno korist. Mlada newyorkška političarka Latoya Joyner je izjavila, da se ji je že več meščanov pritožilo, kako zelo je stopnišče umazano. »Upam, da bodo odslej mestne službe namenile več pozornosti vzdrževanju površin, ki jih tamkajšnji prebivalci uporabljajo vsak dan.«

Stopnišče, ki je oddaljeno le eno podzemno postajo od slavnega stadiona Yankee, je izbral režiser filma Joker Todd Phillips, ki se je odločil za snemalne lokacije v Brooklynu, Harlemu, Jersey Cityju in Bronxu, zato da bi v filmu poustvaril temačno, dekadentno, distopično mesto Gotham. Pri tem je imel močan vpliv New York iz 70. let, s svojimi pornografskimi kinodvoranami, zvodniki in heroinom, iz Scorsesejevega filma Taksist.

image
Scorsesejev Taksist velja za realistično fresko newyorških ulic in urbanega psihičnega utripa v ameriških sedemdesetih letih. FOTO: Imdb


Scorsese bi sprva moral pri Jokerju celo sodelovati v vlogi izvršnega producenta, vendar si je premislil zaradi snemanja kriminalke The Irishman. »Navdihnili so nas (ekipo) filmi iz časovnega obdobja med letoma 1973 in 1981. Še posebej so nam bili všeč filmi, kot so Network, Let nad Kukavičjim gnezdom, Taksist, Kralj komedijePasje popoldne ... Hoteli smo posneti film, ki bi bil videti, kot da je iz 70. let prejšnjega stoletja,« je v pogovoru za spletno stran IMDB povedal Todd Phillips.


Meme turizem


Nekateri so popularni fenomen, da ljudje množično obiskujejo filmske lokacije in se tam fotografirajo, nato pa fotografije objavljajo na družbenih omrežjih, poimenovali instagram učinek ali meme turizem. Nekoč je bil poglavitni namen potovanj širjenje obzorij, danes pa se čedalje več ljudi odloča za potovanja izključno zaradi destinacij, ki so popularne na družbenih omrežjih. Tako je čedalje več ljudi mogoče videti v krajih, ki so jih opustošile tudi katastrofe, kot je Černobil.

Med kraji, ki so zasloveli zaradi prizorov v filmih, so tudi: železniška postaja King's Cross v Londonu (Harry Potter), Popajeva vas na Malti (Popaj), delikatesa Katz v New Yorku (Ko je Harry srečal Sally), soteska Glencoe v škotskem višavju (Pogumno srce), modra vrata Hugha Granta v Londonu (Notting Hill), obzidje v Dubrovniku (Igra prestolov).

Najdonosnejši film

Joker je z več kot 950 milijoni ameriških dolarjev zaslužka postal najdonosnejši film, narejen po stripovski predlogi. Po pisanju Forbesa je zaslužek filma kar 15-krat višji od vložka, ki je znašal 62,5 milijona dolarjev, kar v primerjavi z velikimi produkcijami filmov o superjunakih sicer ni visok znesek. Film Maščevalci: Zaključek, v režiji bratov Russo, je stal 356 milijonov evrov.
Joker je po donosnosti uspešnejši od filmov, kot sta znanstvenofantastični Venom (2018) v režiji Rubena Fleischerja s Tomom Hardyjem v glavni vlogi, ki je bil ustvarjen z 90 milijoni dolarjev vložka, zaslužil pa je 854 milijonov, in Deadpool (2016) režiserja Tima Millerja z Ryanom Reynoldsom, ki je bil posnet za 58 milijonov dolarjev in je zaslužil 783 milijonov, navaja BBC.
STA

———
Avtor je zaposlen v Delovnici.