Prevozi

Renault Trucks K480 P8x4 medium: univerzalni gradbenik s pedigrejem

Ta tovornjak so zasnovali za mešano cestno-terensko uporabo. Robustna konstrukcija, dobra terenska prehodnost in vlečna moč zagotavljajo več kot solidne terenske zmogljivosti, na drugi strani pa optimizacija teže pušča dovolj koristne nosilnosti tovora znotraj zakonsko omejene največje dovoljene mase 32 ton.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

Avtor
22.11.2022 20:30
Dopolnjeno: 24.11.2022 16:33
Čas branja: 7 min
Renault Trucks K480 P8x4 medium: univerzalni gradbenik s pedigrejem
Za zanesljivo vožnjo navzdol pod polno obremenitvijo in ob najbolj ekstremnih pogojih skrbijo zavora Optibrake+ dekompresijska motorna zavora v kombinaciji z loputo v izpušnem kolektorju, moči 382 kW ter hidraulični Voithov retarder moči 450 kW. Foto: Petar Santini

Renault Trucks serije K s pogonsko konfiguracijo 8 krat 4 vozi na šasiji medium, kar nam pove, da gre za najlažjo različico, optimizirano za mešano uporabo, s precejšnjim deležem cestne vožnje. Pri družbi Renault Trucks namreč vsa podvozja za serijo K izdelujejo iz enakih vzdolžnih C-profilov dimenzij 300 krat 90 krat osem milimetrov. In potem v vzdolžne nosilce vstavijo ojačitve, prav tako v obliki C-profila, vendar debeline pet milimetrov – odvisno od razmer uporabe.

Razlika je v dolžini ojačitev, ki so glede na namen vozila različne. Pri šasijah Xtrem, namenjenih delovanju v najtežjih terenskih razmerah, ojačitve segajo od konca okvirja skoraj do prednje osi. Tako robustna konstrukcija zagotavlja izjemno upogibno in torzijsko trdnost, je pa tudi precej težka, kar prinaša določene slabosti. Stopničko nižje je šasija heavy, kjer se ojačitve raztezajo od konca okvirja vse do prvega prečnega nosilca, ki je postavljen malo za menjalnikom. Tudi to je robustna konstrukcija za resne terenske naloge, a vseeno nekoliko lažja – zelo dober kompromis med vrhunskimi mehanskimi lastnostmi na eni ter tehnološkim in finančnim vidikom uporabe na drugi.

Težnostno optimizirana šasija off-road

Pri šasijah medium so z manjšo lastno težo in večjo koristno nosilnostjo tehnološki in finančni vidiki uporabe še bolj poudarjeni. Tako je delovna produktivnost večja, tovornjak se prilagodi različnim uporabam, nižji so stroški nakupa in uporabe vozila, višja je stopnja vozniškega udobja ... Ojačitve so namestili od konca do približno sredine okvirja, malo pred prvo pogonsko osjo. Čeprav je podvozje medium masno optimizirano za redno uporabo vozila tudi v prometu na javnih cestah, torej z namenom kar največje uporabne nosilnosti v okviru zakonsko omejene največje dovoljene mase, ne smemo pozabiti, da je še vedno v prvi vrsti terensko vozilo.

Na to kaže tudi robustno mehansko vpetje pogonskega tandemskega mostu s trilistnimi paraboličnimi vzmetmi tehnične nosilnosti 26 ton. Tudi sprednje vzmetenje je mehansko – prav tako parabolično in trilistno, dvojna krmiljena os pa ima tehnično nosilnost dva krat osem ton. Toda serija K je še zlasti znana po odlični terenski sposobnosti, ki jo podpirajo konkretne številke: kot sprednjega previsa (navalni kot) je 32°, kar je največja vrednost v tem razredu na trgu, višina prednje preme nad tlemi lahko s pnevmatikami 13 R 22.5 doseže do 380 milimetrov, višina pogonskih osi PMR 2661 nad tlemi je ob naloženem vozilu 325 milimetrov, rezervoar za gorivo D560 pa je od tal oddaljen 515 milimetrov.

Zelo dobre terenske zmogljivosti

Pri takšnih, "predvsem off-road" tovornjakih so zelo pomembne transmisije oziroma prenos moči od motorja do pogonskih koles na takšen način, da je v kritičnih terenskih razmerah vedno na voljo dovolj vlečne sile. Že motor DE13 sam po sebi zagotavlja več kot solidne zmogljivosti. Iz 12.800 kubičnih centimetrov delovne prostornine razvije največjo moč 353 kilovatov oziroma 480 konjskih moči v območju 1.404 do 1.800 vrtljajev na minuto in največji navor 2.400 newtonmetrov, ki je na voljo od 950 do 1.404 vrtljajev na minuto. Standardna ponudba pri modelih serije K je avtomatiziran menjalnik optidriver s programom delovanja »off-road«, ki ga voznik aktivira s pritiskom na gumb na sredinski konzoli. Strategija prestavljanja se v tem primeru spremeni in način delovanja motorja se premakne v višje območje vrtljajev, da kar najbolje izkoristi svojo moč. Menjalnik optidriver so dodatno programsko optimizirali tako glede strategije delovanja kot tudi glede hitrejšega in bolj gladkega pretikanja. Da ne bi po nepotrebnem porabljal preveč goriva, po novem ni več na voljo motornega programa "power".

V ta tovornjak so vgradili klasičen avtomatiziran menjalnik optidriver, ki strojno temelji na preizkušenem menjalniku AT 2412 F skupine Volvo. Gre za direktni menjalnik z 12 prestavami za vožnjo naprej in s tremi za vožnjo nazaj. Skupno območje prenosnega razmerja menjalnika je 14,94 in ga je treba pomnožiti s prenosnim razmerjem pogonskih osi 3,61. Gre za skupno prestavno razmerje, saj gre za pogonski osi z dvojno redukcijo. Pri njih se prva stopnja zmanjševanja števila vrtljajev, pa tudi multiplikacije navora dogaja v diferencialu, druga stopnja pa v bočnih planetnih reduktorjih v pestih koles. Takšna konstrukcija pogonskih gredi omogoča zmanjšanje premera krožnikastega zobnika in s tem tudi ohišja diferenciala, kar s povečanjem oddaljenosti osi od tal ugodno vpliva na terensko prehodnost. Druga prednost te konstrukcije je manjša obremenitev diferenciala in polosi, ker se končna multiplikacija navora odvija v pestih pogonskih koles.

Učinkovitejši motor DE13

Novi motor DE13 (Euro VIE) bo po obljubah proizvajalca, zahvaljujoč izboljšanemu procesu zgorevanja, porabil tudi do 10 odstotkov manj goriva od predhodnika. To so dosegli z boljšim izkoristkom razpoložljivega kisika v valjih, s patentirano tehnologijo Wave Piston, to je posebno zasnovo čela batov, ki pripomore k učinkovitejšemu vrtinčenju zraka v zgorevalnem prostoru. Poleg tega so vgradili nove injektorje, ki omogočajo natančnejši vbrizg goriva, v skladu z vsemi omenjenimi spremembami pa so posodobili tudi krmilno enoto motorja.

K zmanjšani porabi goriva pripomorejo tudi izboljšave batov, ojnic in ročične gredi, s katerimi so zmanjšali notranje mehanske izgube zaradi trenja, ter nova oljna črpalka s spremenljivim pretokom in olje nizke viskoznosti. Optimizirali so tudi kroženje oljnih hlapov v motorju. Novost je še turbopolnilnik s krogličnimi ležaji, ki ga odlikujeta hitra odzivnost in visoka učinkovitost predpolnjenja.

Kompromis med zahtevami cestne in terenske vožnje

Ta tovornjak z direktnim menjalnikom, s pogonskimi osmi z dvojno redukcijo (i = 3,61) in pogonskimi pnevmatikami 315/80R22,5 vozi 80 kilometrov na uro pri razmeroma visokih 1.400 vrtljajih na minuto, vendar je to še vedno v zelenem (ekonomičnem) območju ​​merilnika vrtljajev, med pospeševanjem do največje hitrosti 90 kilometrov na uro kazalec zapusti zeleno območje in doseže približno 1.600 vrtljajih na minuto. Te številke so seveda povsem v skladu z namenom vozila, saj so kompromis med zahtevami cestne in terenske vožnje.

Blokade diferenciala in ročni plin

Še ena pomembna stvar pri terenskih tovornjakih so zapore diferencialov. Kot se za pogonske konfiguracije 6 krat 4 in 8 krat 4 spodobi, ima voznik na voljo najprej vzdolžno, nato pa po potrebi še prečno zaporo diferenciala. Upravljanje zapor z vrtljivim stikalom na osrednji konzoli je med boljšimi v razredu, saj je stikalo lahko dostopno in dobro vidno, grafični prikaz na osrednjem zaslonu armaturne plošče pa velik, jasen in logičen. Zasuk stikala za en zob najprej aktivira vzdolžno zaporo diferenciala, ki trdno poveže obe pogonski gredi in odpravi morebitne razlike v njunih vrtilnih hitrostih.

Če terenske razmere to zahtevajo, se z vrtenjem stikala za še en zob aktivirata tudi križni zapori obeh diferencialov v pogonskih oseh, s čimer se levo in desno kolo vsake osi trdno povežeta, kar spet odpravi morebitne razlike v njunih vrtilnih hitrostih. Zapore je mogoče izključevati postopoma – z vrtenjem stikala v levo zob za zobom ali pa vse hkrati s pritiskom na gumb na vrhu vrtljivega stikala, kar je zelo praktična rešitev. Tik pod vrtljivim stikalom zapore diferenciala sta še gumba za dve zelo uporabni funkciji - način delovanja menjalnika "off road" in ročni plin. Prvo funkcijo smo opisali že prej, ročni plin pa je zelo uporaben pri vožnji po izjemno neravnem terenu, kjer se celotna kabina in voznikov zračno vzmeten sedež nenehno zibljeta in poskakujeta. V takšnih okoliščinah je težko z nogo ves čas enakomerno pritiskati na plinski pedal in zagotavljati enakomerno hitrost vožnje, brez sunkov in nihanj vlečnih sil na kolesih, kar lahko v nekaterih primerih povzroči izgubo oprijema.

Višja raven udobja in izboljšana ergonomija

Ena glavnih novosti v kabini je nov volanski drog z občutno večjimi možnostmi nastavitev. To še zlasti velja za nagib volana, ki ga lahko voznik po novem nagne toliko proti sebi, da se počuti kot za volanom osebnega avtomobila. Novost so tudi tako imenovani modularni sedeži, ki jih lahko optimalno oblikujejo glede na zahteve in potrebe različnih profilov kupcev oziroma voznikov. Ti lahko izbirajo med različnimi možnostmi nastavitev, materiali in dodatno opremo.

Enostavni prekucni zaboj cantoni FV mark 1275

Vozilo so nadgradili pri priznanem italijanskem proizvajalcu Cantoni & C. z enostranim cypress boxom zaobljenega preseka in prostornine 20 kubičnih metrov. To nadgradnjo krasijo tudi na novo usvojene strukturne izboljšave, med katerimi je treba najprej omeniti razširjen razmik nosilcev zaboja na zadnji strani pomožnega okvira. To je močno povečalo stabilnost in varnost med stresanjem (kipanjem). Poleg tega izboljšani teleskopski hidravlični valj zdaj deluje bolj gladko. Dno zaboja so izdelali iz jeklene pločevine debeline osem milimetrov, trdote HB450, stranice pa iz pločevine debeline šest milimetrov, trdote HB400. Zadnja stranica se hidravlično odpira navzgor. Možno ga je upravljati avtomatsko s krmilnikom za dvigovanje in spuščanje zaboja ali ločeno z njegovimi lastnimi komandami.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
PMM
Kako Renault Trucks orje ledino v elektrifikaciji tovornega prometa v Sloveniji?
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač Kako Renault Trucks orje ledino v elektrifikaciji tovornega prometa v Sloveniji?

Renault Trucks je elektrificiral že velik del programa, v Slovenijo pa je prišel z električnim komunalcem

FINANCE
Prevozi
Tovarna, v kateri bodo sestavni deli Renaultovih tovornjakov dobili novo življenje
Prevozi
PrevoziAnže Jamnik Tovarna, v kateri bodo sestavni deli Renaultovih tovornjakov dobili novo življenje

Dele, namenjen vnovični uporabi, bodo natančno pregledali, očistili in ustrezno označili ter jih nato poslali v trgovine z rabljenimi deli Renault Trucks. Imeli bodo garancijo proizvajalca, ob tem pa bodo v povprečju 50 do 60 odstotkov cenejši od novih nadomestnih delov.

FINANCE
Prevozi
Mercedes-Benz actros L: kako iz dizelskega motorja iztisniti še dodatne prihranke
Prevozi
PrevoziDubravko Majetić Mercedes-Benz actros L: kako iz dizelskega motorja iztisniti še dodatne prihranke

Odšli smo v Nemčijo, da bi v okolici tovarne Mercedesovih tovornjakov v Wörthu preizkusili novosti, ki prihajajo pred sejmom IAA v Hannovru. Tokrat smo preizkusili pomlajen dizelski motor OM 471, mirrorcam 2 in eactrosa.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
TAM 5500 slovenskih gasilcev ne pozna ''penzije''
Prevozi
PrevoziEmil Šterbenk TAM 5500 slovenskih gasilcev ne pozna ''penzije'' 4

TAM 5500 DG in TAM 5500 G radmirskih in mengeških prostovoljnih gasilcev

FINANCE
Avto
Koda 125: tudi tak motocikel je treba obvladovati, ne le voziti
Avto
AvtoAndraž Zupančič Koda 125: tudi tak motocikel je treba obvladovati, ne le voziti 3

Od 1. junija vozniki kategorije B lažje pridejo do vozniškega dovoljenja za kategorijo A1. A s tem se je na cesti okrepilo število motociklistov in že tako pregovorna ogroženost voznikov enoslednih vozil se je še povečala. Odgovorni opozarjajo, da mora vsak »novi« motociklist najprej dobro oceniti lastne sposobnosti.

Moje finance
Nakup
Nakup avta za 20 tisočakov: kako sem se ga lotila in kaj vse sem doživela
Moje finance
Pameten nakupNina Simič Nakup avta za 20 tisočakov: kako sem se ga lotila in kaj vse sem doživela

Naj že na začetku povem, da me je avto na koncu stal 26 tisoč evrov

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.