Prvo leto županovega drugega mandata se ni izteklo po željah in pričakovanjih. Prepozno sprejet in preambiciozno zastavljen proračun, ki je v letošnjem letu znašal rekordnih 194,629 milijona evrov, pa tudi podfinanciranost občine s strani države je privedlo do marsikatere težave pri izvajanju nalog. Tudi sam župan Saša Arsenovič je priznal, da je letošnje leto najtežje doslej. ”Vsekakor je za nami najtežje leto doslej. Rekordno visoka podfinanciranost in zelo pozno sprejetje proračuna je imelo in še ima izjemen vpliv na naše delo, na vse projekte, ki jih izvajamo in naloge, ki jih kot mesto moramo in tudi tiste, ki jih želimo izvesti,” je dejal in dodal, da je vesel, da mu je uspelo, kljub vsem izzivom, realizirati kar nekaj projektov.

PREBERITE ŠE: DNEVNA: Saša Arsenovič: ”Vsekakor je za nami najtežje leto doslej”

Skozi celotno leto so mestni svetniki do županovega dela precej kritični. Največ razburjenja je denimo povzročila novica, da kljub županovim predvolilnimi obljubami, da bodo visoko na prioritetni listi mladi v mestu, občina ne bo izvedla razpisov za štipendije. Lidija Divjak Mirnik iz Liste za pravičen razvoj mestnih četrti in krajevnih skupnosti je takšno odločitev označila kot sramotno. Za komentar županovega dela v letošnjem letu smo prosili svetniške skupine, njihove odgovore pa objavljamo v celoti.

Samovoljno odločanje in prenapihjen proračun

Kako ocenjujete oziroma komentirate delo župana v letošnjem letu?

Svetniška skupina Gibanje Svoboda: Svetnice in svetniki Svobode smo novinci na političnem parketu MOM, imamo pa dolgoletne in raznolike delovne izkušnje, zato smo nad delovanjem župana večkrat, blago rečeno, začudeni. Enotni smo v mnenju, da občina nujno potrebuje vrhunskega kriznega managerja, če se hočemo izogniti kolapsu proračuna zaradi zgrešenih in napačno vodenih županovih investicij. Vzorčni primer je letošnji Olimpijski festival evropske mladine, ki ga je župan z ekipo načrtoval več let, pri tem pa pozabil zagotoviti vire financiranja. Tako je prireditev lahko bila izpeljana le po zaslugi te vlade, ki je izvedbo rešila s šestimi milijoni evrov. Videti je, da gre za očitno temeljno nepoznavanje delovanja javnih financ in umanjkanje skrbnosti ravnanja z našim denarjem, ne pozabimo, da je župan naše mesto zakreditiral najmanj do leta 2030, hkrati pa mu lahko pripišemo še kršenje lastnih predpisov in odkrito ignoriranje sklepov mestnega sveta – slednje je zagotovo unikum v lokalni samoupravi naše države. Na žalost župan, kljub premnogim predlogom in pozivom h korektnemu sodelovanju v dobro našega mesta, tega ne sprejema, noče razumeti in ne priznati.

Svetniška skupina Nova Slovenija – Krščanski demokrati: Župan se ob začetku drugega mandata o koaliciji in vsebini delovanja v naslednjih štirih letih ni pogovarjal z vsemi svetniškimi skupinami. To je bila napaka! Če si demokrat se za dobrobit mesta o morebitni koaliciji pogovarjaš z vsemi, ki so dobili mandat na volitvah.

Težava župana in Maribora je tudi formula višine povprečnine, ki se je nekoliko popravila, a še vedno prikrajšuje Maribor, ki izvaja dejavnosti regijsko zato Maribor razvojno stagnira.

S trenutno vlado so kaznovani vsi projektno investicijsko prodorni župani saj vlada ne zagotavlja takšno proračunsko okolje, da bi občine v večjem obsegu lahko črpale evropska nepovratna sredstva, ker ne morejo zagotoviti svojega lastnega deleža.

Tuja srednjeveška mesta se bohotijo z lepimi stanovanji, obrtnikov niso s previsokimi najemnimi cenami pregnali iz trgovin oz. delavnic, zato pri nas mestoma zgledajo kot zapuščeni hrusti, drug za drugim so mesto zapuščali in pustili prostor plehkemu zabavništvu – to pa ni bil cilj razvoja starega mestnega jedra Maribora. Tudi ozelenitve pročelij in vodoravnih površin se še niso lotili, čeprav EU-akti to od nas pričakujejo.

Svetniška skupina SDS Maribor: Delo župana ocenjujemo kot neprofesionalno in samovoljno saj menimo, da pri svojem delu ne upošteva predloge mestnega sveta in ni pripravljen z njim sodelovat za dobrobit Mariborčank in Mariborčanov. Kot smo opozarjali je proračun prenapihjen in žal županova ekipa ni uspela počrpati evropskih sredstev, ki bi omogočale nadaljnje razvoj mesta.

Bojimo se, da bo sredstev za šport in kulturo vedno manj in se resnično bojimo za preživetje mariborskega športa na profesionalni ravni.

Lidija Divjak Mirnik iz Liste za pravičen razvoj mestnih četrti in krajevnih skupnosti: Kot smo predvidevali, se je nadaljevalo s cinizmom in aroganco in seveda samovoljnimi akcijami. Nič novega, to se je počelo že v prvem mandatu. Res pa je, da me preseneča ta ”samozavest”, predvsem zato ker nima koalicije in še zmeraj ne razume, da se mora pogovarjati z mestnimi svetniki. V tem trenutku smo zakreditirani do maksimuma, prodali bomo vse kar se prodati da in skrbi me kdo bo sploh želel biti naslednji župan glede na to kakšno je trenutno stanje financ.

Igor Jurišič iz Stranka mladih – Zeleni Evrope: Delovanje župana je bilo prej samovoljno kot sozvočno z mestom, dodatno pa je prihajalo do precejšnjega nerazumevanja vloge Mestnega sveta, kateremu je pogosto gradiva predstavil zadnji trenutek, potem pa izvajal pritisk na Mestni svet, ki bi naj nemudoma potrdil gradivo, po možnosti po skrajšanem postopku in brez razprave. Dodatno so njegovo prvo leto mandata zaznamovale precej nenavadne kadrovske odločitve, sploh z odpovedju direktorju občinske uprave, ki je opravljal svoje delo in med drugim obravnaval primer mobinga.

Damjan Cvetko iz SD – Socialni demokrati: Naše vodilo skozi kampanjo je bilo mesto dobrih odnosov. V zadnjem letu se zdi, da so se ti poslabšali. Naloga župana je te odnose negovat. Ali jih je ali ne, prepuščam bralcem. 

Na področju razvoja mesta še ogromno možnosti za izboljšave

Kje vidite največ možnosti za izboljšave pri razvoju mesta?

Svetniška skupina Gibanje Svoboda: Mesto ni podjetje posameznika, zato je sodelovanje ključno. Mesto tudi ni v službi kapitala, ampak služi meščanom in meščankam. »Srebrnina mesta« se prodaja za preambiciozne in predrage gradbene projekte, ne pa za dvig kakovosti življenja meščank in meščanov. Zgradbe šol in vrtcev propadajo. Prometni kaos v konicah postaja stalnica. Holding, kljub vsemu leporečenju, ni prinesel znižanja naših položnic za komunalne storitve. Društva ne morejo računati na sredstva zagotovljena v proračunu. Stabilnost financ je vprašljiva. Dokončanje odprtih projektov zaradi nerealno načrtovanih sredstev je vprašljivo (npr. Center Rotovž). Spoštovanje veljavnih predpisov je na spodnji meji sprejemljivosti. Vse to in še več, so možnosti za izboljšave in s tem za razvoj mesta.

Svetniška skupina Nova Slovenija – Krščanski demokrati: Dobra dvosmerna komunikacija župana s svetniškimi skupinami, MČ, KS in občani, ki neformalno nadzirajo – ovrednotijo predloge in odločitve. V večjih mestih kot je Ljubljana in Maribor je težji neformalni politični nadzor javnosti in svetniških skupin. Zaradi razvejanosti dejavnosti občani in mestni svetniki nimajo tekočega pregleda kaj se dogaja. Nadzor bi omogočili »Odprti podatki uprave mesta« za zainteresirano javnost. Javnost podatkov o trenutnem stanju porabljenih proračunskih sredstev na posameznih investicijskih projektih, ki so bili s proračunom sprejeti. Ni še dovolj narejeno za privabljanje mladih družin iz preostalih delov Slovenije, kar je bila agenda ob volitvah.

Svetniška skupina SDS Maribor: Predvsem si želimo, da bi župan videl malo dlje, kot pa samo center mesta. Žal imamo krajevne in mestne četrti, kjer bi nujno potrebovali prepotrebne investicije tako v cesto infrastrukturo, kot tudi v ostalo infrastrukturo predvsem vrtcev…

Lidija Divjak Mirnik iz Liste za pravičen razvoj mestnih četrti in krajevnih skupnosti: Župan absolutno najbolj zanemarja mestne četrti in njihov razvoj. Lep primer vidimo pri novoletni okrasitvi, kjer si želim, da vsaka mestna četrt dobi vsaj eno smrekico pa nisem prepričana, da jo bodo dobile. Tako kot je počel v prvem mandatu, okrog njegovih nepremičnin in v centru mesta se nekaj dogaja, mestne četrti in krajevne skupnosti pa so žal zanemarjene.

Igor Jurišič iz Stranka mladih – Zeleni Evrope: Uvodoma ugotavljam, da ima župan skoraj neomejene možnosti za izboljšave, predvsem na področju spoštovanja predpisov MOM, poznavanju in spoštovanju vloge Mestnega sveta, upoštevanju predlogov Mestnega sveta, Mestnih četrti in Krajevnih skupnosti ter občanov – predvsem na področju prioritet. Velike možnosti za izboljšave so tudi na področju komunikacije, tako z zaposlenimi, kot z drugimi deležniki v mestu ter z javnostmi.

Damjan Cvetko iz SD – Socialni demokrati: Resen razvoj mesta je možen le, če mesto stopi zares skupaj. In to si želim, da bi dosegli čim prej. Področji pa je veliko.

Uspešno izveden projekt OFEM in širitev mreže Mbajk

Na katerem področju je župan dobro opravil svoje delo, oziroma kaj vidite kot največji dosežek župana v letošnjem letu?

Svetniška skupina Gibanje Svoboda: Pohvalno je, da je občina sodelovala s Slovenskim narodnim gledališčem Maribor, Narodnim domom Maribor in Društvom EZL EK pri prvi izvedbi »Baleta pod zvezdami«, s katerim se lahko kompetentno primerjamo z velikimi mesti.

Svetniška skupina Nova Slovenija – Krščanski demokrati: Morda izgradnja kanalizacijskega omrežja v Kamnici, Limbušu in Pekrah, ki bo ob zaključku priključitve izgrajene kanalizacije v Hočah na čistilno napravo v Dogošah zmanjšal pritisk na dviganje cen odvajanja kanalizacijskih voda za občane. Uspešna je bila izpeljava projekta OFEM z novo atletsko stezo, razvijanje desne brežine Drave…

Mestni svetnik mag. Zdravko Luketič pri tem še doda, da mu je osebno pomembno, da se vlaga v infrastrukturo, saj ”še vedno nimajo vsi občani kanalizacije, obstoječa pa je kritično dotrajana, dobro je, da se je zgodila prenova Lenta in brežina reke Drave, veliko rezerv je še v kulturi, za trajnostno mobilnost, dober je sistem vzpostavitve terminalov za izposojo koles, ki ga je potrebno razširiti”.

Svetniška skupina SDS Maribor: Uspehe župana lahko pripišemo predvsem prejšnji vladi, ki je ogromno finančnih sredstev namenila za razvoj Maribora, žal pa se končanje teh projektov vleče tudi v naslednje leto.

Menimo pa, da bi na to vprašanje morali odgovoriti občani mesta, če vidijo kakšno dodano vrednot projektov kot je Splavarska brv in podobni na njihovo življenje v mestu.

Lidija Divjak Mirnik iz Liste za pravičen razvoj mestnih četrti in krajevnih skupnosti: Izvedba OFEM in pa širitev mreže postajališč Mbajk. Vendar pa to ni to, kar bi pričakovali od nekega zrelega politika, ki zdaj ni več novinec, ki se zdaj ne uči več, ampak ve kako se stvarem streže v politiki. Tega žal še ni pokazal, kar me žalosti, saj to ne pomeni nič dobrega za Maribor.

Igor Jurišič iz Stranka mladih – Zeleni Evrope: Edino, kar ga lahko pohvalim je, da ni poskušal preprečiti ureditve drsališča v Kamnici.

Damjan Cvetko iz SD – Socialni demokrati: Ofem. Brez konkurence.