Novi modul ne bo odmetaval škatel z vodo, ampak bo ta prihajala iz nekakšne cisterne. Foto: Zajem zaslona
Novi modul ne bo odmetaval škatel z vodo, ampak bo ta prihajala iz nekakšne cisterne. Foto: Zajem zaslona

A zakaj, če naj bi bil ta modul že vključen v podpisano pogodbo o nakupu letala, smo spraševali zdajšnjo in prejšnjo ekipo ministrstva za obrambo. V Šarčevem kabinetu pravijo, da kljub navedbam iz sporočila za javnost iz lanskega novembrskega, v katerem piše, da je v 72-milijonsko pogodbo vključen modul za gašenje, tega ni v pogodbi.

Gre torej za dokaj nasprotne informacije. Nekdanji minister Tonin trdi, da so v pogodbi gotovo tako imenovana vodila, ki omogočajo premikanje oziroma odmetavanje škatel s po 1000 litri vode. Na drugi strani pa zdajšnja ekipa ministra Šarca pravi, da je bilo nujno kupiti nov modul, ker v pogodbi ni nikakršnega sistema za gašenje iz zraka. Zaradi nasprotujočih si informacij smo zaprosili za vpogled v pogodbo, na odgovor še čakamo.

Nov modul bo vodo odmetaval neposredno iz cisterne

Kaj je torej res? "Jaz se ne bi spuščal v preteklost, gledamo v prihodnost. Minister za obrambo bo v prihodnjih dneh podpisal dodatek k pogodbi za nakup letala, tudi za modul za gašenje požarov. Pomembno je, da bo Slovenija dobila to zmogljivost. Na eni strani za uporabo za Slovensko vojsko in tudi za evakuacijo naših državljanov iz tujine, pa tudi za zmogljivost pri gašenju požarov," odgovarja generalmajor Dobran Božič, vojaški svetovalec obrambnega ministra.

Po njegovih besedah kovinski modul stane 6,9 milijona evrov brez DDV-ja, v ceno pa so všteti nakup modula, certifikacija in usposabljanje.

Kako bo videti ta modul in kakšne so njegove karakteristike? "Modul je videti kot velika cisterna, opremljena s črpalkami, in nosi 9000 litrov vode. Vse je vodeno iz kabine, avtomatsko, lahko gasi tako podnevi kot ponoči. Slovenija bo s to zmogljivostjo dobila veliko izboljšanje glede gašenja požarov," pravi Božič in dodaja, da bo nakup letala vsaj delno prispeval tudi k izpolnjevanju ciljev zmogljivosti zveze Nato. Za popolno doseganje zmogljivosti bi namreč potrebovali dve takšni letali.

Foto: Zajem zaslona
Foto: Zajem zaslona

"Predvsem je treba povedati, da bo Slovenija dobila zmogljivost, ki jo potrebuje zase. Ponosni smo, da bomo lahko neodvisni pri oskrbi naših vojakov v tujini in predvsem da bomo dobili zmogljivost za gašenje požarov in morebitno evakuacijo naših državljanov. Ko smo videli, kakšne težave smo imeli letošnje poletje – in to lahko pričakujemo tudi v prihodnje –, bi potrebovali vsekakor vsaj dve takšni letali, če ne treh, verjetno bodo pogovori tudi šli v tej smeri," še pravi Božič.

Slovenska vojska si je do zdaj transportno letalo za prevoz tovora večjega obsega izposojala od zavezništva. Bo odslej situacija obrnjena, bo Slovenija posojala letalo tudi drugim članicam? Božič pritrjuje in dodaja, da ne samo zavezniškim državam, ampak vsem, ki potrebujejo pomoč.

"Dobava Spartana je predvidena za oktober 2023, modul za gašenje pa naj bi država dobila nekaj mesecev pozneje. Leta 2024 bo Slovenija ob morebitnih požarih že lahko gasila s Spartanom," še dodaja Dobran Božič.

Tonin: Razvoj tovrstnih letal gre hitro naprej

Cisterna z vodo v letalu. Foto: Zajem zaslona
Cisterna z vodo v letalu. Foto: Zajem zaslona

Kaj je pisalo v pogodbi, smo vprašali tudi nekdanjega ministra za obrambo Mateja Tonina, ki trdi, da 'njegova' pogodba vsebuje tudi modul za gašenje. "V času, ko smo mi nabavljali letalo, je bil na razpolago gasilni modul, ki ste ga lahko videli na Krasu pri romunskem Spartanu, z odmetom škatel vode. 17. junija letos pa je bil razvit nov modul, ki ima posebno cisterno, ki jo pa namestiš v samo letalo in iz nje odmetavaš vodo. Se pa že dela na tretjem modulu, ki bo omogočil zajem vode v samem poletu. Skratka, svet je ugotovil, da so požari v naravi realnos, zato se pač iščejo vsi mogoči načini, da kapacitete, ki obstajajo, zlasti številna transportna letala, preobrazijo tudi v funkcijo gasilskih letal," pojasnjuje Tonin.

"V času podpisa pogodbe je bil edini modul na razpolago, modul za odmet posebnih škatel, napolnjenih z vodo. To so posebna vodila, ki so vključena v ceno letala, same škatle, ki se pa odmetavajo, pa so potrošni material" je dejal.

Tonin pravi, da pozdravlja odločitev vlade. "Mislim, da je odločitev pravilna, ker je ta druga različica gasilnega modula naprednejša, je tudi bolj ekološka, ker se ne odmetavajo te kartonaste škatle, je tudi varnejša, ker ni treba paziti, da bo kakšna stvar na koga padla," pojasnjuje Tonin. "Jaz bi ravnal enako, kot je zdaj naredila ta ekipa na ministrstvu za obrambo in bi ta dodaten modul kupil," je še dejal.

Zgraditi bo treba tudi hangar

Nujno potrebno letalo, ki bo ob izpolnjevanju potreb Slovenske vojske lahko tudi gasilo požare, prevažalo ranjence in izvajalo evakuacije, bo v Slovenijo prišlo čez eno leto, kovinski modul za gašenje pa nekaj mesecev pozneje. Dejstvo je, da je letošnji požar na Krasu pokazal, kako pomembno in pravzaprav nujno potrebno je gašenje iz zraka, hkrati pa je tudi pandemija razkrila potrebo po zagotavljanju evakuacije slovenskih državljanov ob izrednih situacijah. In to letalo bo vse to načeloma omogočalo. Seveda bo pred tem zanj treba zgraditi še hangar, ker ga trenutno ni, hkrati pa naši viri opozarjajo tudi na veliko pomanjkanje letalskih tehnikov, ki so ključni pri vsakem poletu letala.

Dodatnih 7 milijonov evrov za letalo