Agencija za knjigo

Rupel odstopil. Očitke ministrice Aste Večko, da so problemi pri vodenju agencije, zavrnil kot neumestne

G.G./STA
12. 10. 2022, 09.13
Posodobljeno: 8. 9. 2023, 08.29
Deli članek:

Ministrica za kulturo Asta Vrečko pravi, da nekdanji minister Dimitrij Rupel na položaj direktorja javne agencije za knjigo (JAK) ni bil imenovan na podlagi strokovnih kriterije. Na Ruplov račun so leteli tudi očitki glede zamud pri pripravi na Frankfurtski knjižni sejem leta 2023.

Bobo
Nekdanji minister in zdaj tudi nekdanji direktor agencije za knjigo Dimitrij Rupel.

Dimitrija Rupla je prejšnja vlada za vršilca dolžnosti najprej imenovala lanskega maja. Na tem mestu je zamenjal Renato Zamida, ki jo je vlada razrešila. Rupel je bil imenovan v času, ko se Slovenija pripravlja, da bo država častna gostja Frankfurtskega knjižnega sejma leta 2023.

Ministrica Asta Vrečko je v intervjuju za Slovensko tiskovno agencijo povedala, da je bila ena od nestrokovnih potez prejšnjega ministra za kulturo Vaska Simonitija izbor direktorjev, ki niso bili imenovani na podlagi strokovnih kriterijev, kamor po njeni presoji sodi tudi Rupel. Ob tem je omenila, da je kurator programa slovenskega gostovanja v Frankfurtu Miha Kovač delo prevzel relativno nedavno in da svoje delo v danih okoliščinah opravlja zelo dobro, a da so problemi pri vodenju agencije.

Rupel je v odprtem večstranskem pismu ministrici Vrečko očitke zavrnil in poudaril, da je Kovač k projektu pristopil na njegovo povabilo. Ob tem je omenil program, ki bo spremljal veliki kulturni dogodek, od skupine Laibach z Alamutom do razstave o Prešernu.

Odzval se je tudi na očitke glede zamud pri pripravah. "Očitki o zamudah ne temeljijo na dejstvih: JAK se pripravlja na gostovanje v Frankfurtu na podlagi koledarja, ki so ga predlagali Nemci in pri nobeni točki ne zaostaja. Treba je tudi vedeti, da so druge države za ključne priprave porabile manj kot leto dni, Gruzija osem mesecev, kar pomeni, da bi lahko uspeli v Frankfurtu tudi, ko bi začeli s pripravami šele danes. Mi smo začeli prej zato, ker imamo na voljo manj ljudi. Do tega trenutka smo bili uspešni; če se bo uresničeval začrtani program, je mogoče na uspešnost računati tudi v prihodnje. Seveda bi bilo spreminjanje ali neizvajanje programa v tem trenutku tvegano, vendar ni nemogoče; kdor se ga bo lotil, bo sam nosil vse posledice za kvaliteto slovenskega častnega gostovanja na Frankfurtskem knjižnem sejmu," je zapisal Rupel, ki ne želi pojasnjevati svojih strokovnih kompetenc.

"Ministrstvo za kulturo in svet JAK sta me leta 2021 izbrala za direktorja na podlagi strokovnih referenc, pedagoških in znanstvenih izkušenj s področja sociologije kulture, primerjalne književnosti in mednarodnih odnosov, na podlagi obsežne bibliografije več kot 50 knjig in več kot tisoč člankov... Ministričini očitki so neumestni in žaljivi. Izvirajo iz ideoloških predsodkov, ki jih v kulturi ne bi smelo biti, najmanj pa na ravni ministra oz. ministrice," je še zapisal.

Imenovanje nekdanjega ministra za zunanje zadeve Dimitrija Rupla na položaj direktorja agencije za knjigo je maja lani razburilo javnost.  

Društvo slovenskih pisateljev podvomilo v Rupla glede priprav za knjižni sejem v Frankfurtu

Društvo slovenskih pisateljev (DSP) je novembra lani v javnem pismu Ruplu izrazilo zaskrbljenost nad dogajanjem v zvezi s pripravami na nastop Slovenije kot častne gostje na mednarodnem knjižnem sejmu v Frankfurtu leta 2023. V pismu je predsednik DSP Dušan Merc zapisal, da se kot reprezentativna organizacija slovenskih pisateljev in pisateljic sprašujejo, kakšna bo usoda slovenske predstavitve na sejmu in kakšen izplen za slovenske avtorje in založništvo lahko pričakujejo. "Očitno je, da je vodenje projekta znotraj Javne agencije za knjigo RS turbulentno in strokovno vprašljivo," je zapisal Merc in dodal, da se jim zdi smiselno in za javno/strokovno razpravo vzpodbudno, da bi pregledno razgrnili temeljne podatke, ki so vodilo priprav.

Zanimalo jih, kaj je strategija nastopa Slovenije kot častne gostje na največjem knjižnem sejmu na svetu? Zamenjava vodstva Javne agencije za knjigo RS (Jak) in zamenjave v svetu agencije sta po njihovi oceni dokazovali, da se usmeritve spreminjajo in da se bodo verjetno še spreminjale, zato jih je zanima tudi, kdo je oblikoval novo strategijo ter kdo jo vodi glede na to, da je Rupel kot direktor Jaka črnogled glede svoje prihodnosti in je tudi napovedal, da si želi, da bi ga kdo zamenjal. DSP je zanimalo tudi, kateri od odborov za nastop v Frankfurtu oz. kateri posvetovalni organ - oblikovanih je bilo več, nekateri so se prenehali sestajati, ker jih Jak ni več pozval k delu, pojavili so se novi - sprejema odločitve. Direktorja Jaka so spraševali  še, kateri založniki so bili povabljeni k dajanju predlogov, kateri so bili sprejeti in kateri zavrnjeni, kaj so prioritete nove vizije in kdo jih je postavil, kdo in po kakšnih kriterijih je izbral nemškega in slovenskega selektorja in s kakšnimi mehanizmi bo Jak podprla neposredne nastope slovenskih založnikov v poslovanju s tujino.

Rupel je čez nekaj dni zapisal, da se Merc v javnem pismu moti ne le glede osebe, "ki si jo je izbral za svojo diskreditacijo", ampak praktično o vseh rečeh, ki jih navaja. 

Rupel je zapisal, da se strategija Jaka ne spreminja, saj je odvisna od kohezijske pogodbe, ki jo je direktor podpisal julija 2021. Direktor Jaka je prizanesljiv glede zamenjav na vodilnih mestih v slovenski kulturi, tudi glede svoje (sicer neaktualne) zamenljivosti. Odločitve sprejemata direktor in svet Jaka, ki se glede Frankfurta posvetujeta z najbolj uglednimi strokovnjaki za leposlovje, stvarne knjige in mladinske publikacije. Vizija je povezana z ambicijo, da bi Evropi prikazali Slovenijo in njeno kulturo v realni, zanimivi in prepričljivi luči. Nemškega kuratorja je izbrala garnitura, ki je ni več; slovenskega kuratorja je po več posvetih izbral direktor, potrdil pa svet Jaka.

Slovenski založniki včasih odklanjajo pomoč Jaka, je nadaljeval Rupel, vendar je pomoč na voljo vsem založnikom, ki so tudi vsi, brez izjeme prejeli vabila, večinoma pa so tudi poslali ponudbe, ki bodo posredovane nemškim založnikom. Nemško agencijo je predlagal nemški kurator in ji bodo dodali še katero. Besede "sosed na oblaku" so bile izbrane iz pesmi Edvarda Kocbeka in so že bile uporabljene za naslov pesniške antologije, ki jo pripravljata Matthias Göritz in Aleš Šteger, vendar premalo povedo o Sloveniji kot celoti. Satovju besed najbrž ni mogoče pripisati ruralnosti, kvečjemu na pol pozabljeno slovensko lastnost delavnosti in zdravega življenja v sožitju z naravo; ima pa satovje/omrežje še kup modernih pomenov in ponuja odlične oblikovalske rešitve za paviljon v Frankfurtu, zapiše Rupel.

Predstava, da bo tujina slepo sprejemala ljubljanske predloge, čeprav bi jih potrjevalo DSP, je po Ruplovih besedah naivna. Ko gre za Frankfurt, načrtuje Jak tudi celostno grafično podobo nastopa Slovenije kot častne gostje. "Seveda je in bo tudi poslej imelo DSP v svetu Jaka svojega predstavnika oz. predstavnico. Višino sredstev za Frankfurt je določila kohezijska pogodba, Jak pa si bo prizadeval še za dodatna sredstva in spremljavo drugih ministrstev. Priprave Jaka niso obremenjene z ideološko navlako, kaj šele da bi na tem področju tekmovale z DSP," je svoje odgovore sklenil Rupel.