V Španiji so leta 2020 ob uvedbi covidnih ukrepov zaprli turistične plaže. Foto: EPA
V Španiji so leta 2020 ob uvedbi covidnih ukrepov zaprli turistične plaže. Foto: EPA

Do morebitnega povračila so upravičeni popotniki, ki so kupili turistične pakete, na katere so nato vplivali covidni ukrepi. Znižanje cene oziroma povračilo je treba presoditi glede na storitve, vključene v turistični paket, in mora ustrezati vrednosti storitev, za katere je bila ugotovljena neskladnost, je sporočilo Sodišče EU-ja.

ECJ je o tem presojal na pobudo nemškega sodišča v Münchnu. Gre za primer dveh oseb, ki sta pri nemški turistični agenciji kupila dvotedensko paketno potovanje na španski otok Gran Canaria. Od organizatorjev potovanja zaradi covidinh ukrepov, ki jih je Gran Canaria uvedla 15. marca, zahtevata 70-odstotno povračilo stroškov.

Na Gran Canarii so ob uvedbi ukrepov 15. marca zaprli plaže in uvedli policijsko uro, zato je bilo potnikom dovoljeno zapustiti hotelske sobe le za potrebe prehranjevanja. Dostop do bazenov in ležalnikov je bil prepovedan, animacijski program pa odpovedan.

Zaprto letovišče na Gran Canarii. Foto: EPA
Zaprto letovišče na Gran Canarii. Foto: EPA

Potnika sta bila 18. marca 2020 obveščena, da morata biti pripravljena v vsakem trenutku zapustiti otok. Čez dva dni oziroma po enem tednu dopusta sta se morala vrniti v Nemčijo.

Organizator potovanja je turistoma zavrnil povrnitev stroškov, saj je sporočil, da ne more biti odgovoren za "splošno življenjsko tveganje". Potnika sta zato zoper njega sprožila postopke pri nemških sodiščih.

ECJ: Potnik ima pravico do znižanja cene, razen če je krivda njegova

Deželno sodišče v Münchnu, ki o sporu odloča na drugi stopnji, je na Sodišče EU-ja naslovilo vprašanje o razlagi evropske direktive o paketnih potovanjih. Ta določa, da ima potnik pravico do ustreznega znižanja cene za celotno obdobje neskladnosti opravljenih storitev, razen če organizator dokaže, da je neskladnost mogoče pripisati potniku.

ECJ je s sodbo odgovoril, da ima potnik pravico do znižanja cene svojega paketnega potovanja, kadar je neskladnost potovalnih storitev, vključenih v turistični paket, posledica omejitev, ki so bile uvedene v kraju potovanja tega potnika z namenom preprečevanja širjenja nalezljive bolezni, kot je covid-19.

Ni pomembno, ali so bile omejitve tudi v kraju bivanja

Vzrok za neskladnost potovalnih storitev, zlasti odgovornost organizatorja za to neskladnost, namreč ni bistven, saj direktiva glede pravice do znižanja cene določa objektivno odgovornost organizatorja.

Britanski turisti so se julija lani z veseljem vrnili na Gran Canario. Foto: EPA
Britanski turisti so se julija lani z veseljem vrnili na Gran Canario. Foto: EPA

"Ta je oproščen te odgovornosti le, če je neizvedbo ali neustrezno izvedbo potovalnih storitev mogoče pripisati potniku, kar pa v obravnavani zadevi ni podano. Nasprotno, sploh ni pomembno, da so bile omejitve, kakršne se obravnavajo, uvedene tudi v kraju prebivališča potnika in v drugih državah zaradi splošnega širjenja covida-19," so zapisali na sodišču.

Povračilo mora ustrezati neskladnosti s paketom

Da bi bilo znižanje cene ustrezno, ga je treba po njihovih navedbah presoditi glede na storitve, vključene v zadevni turistični paket, in mora ustrezati vrednosti storitev, za katere je bila ugotovljena neskladnost. Sodišče je ob tem pojasnilo, da obveznosti organizatorja, ki izhajajo iz pogodbe o paketnem potovanju, ne zajemajo le obveznosti, ki so izrecno določene v pogodbi, ampak tudi tiste, ki so z njo povezane in ki izhajajo iz cilja te pogodbe.

Deželno sodišče v Münchnu bo moralo zdaj na podlagi storitev, ki bi jih moral obravnavani organizator opraviti v skladu s pogodbo, med drugim presoditi, ali so lahko zaprtje bazenov hotela, neobstoj animacijskega programa v tem hotelu in nedostopnost do plaž otoka Gran Canaria ter ogled tega otoka po sprejetju koronskih ukrepov pomenili neizvedbo ali neustrezno izvedbo pogodbe od tega organizatorja.