Režiserka Gina Prince-Bythewood z Violo Davis na snemanju akcijskega filma Ženska kralj. Foto: IMDb
Režiserka Gina Prince-Bythewood z Violo Davis na snemanju akcijskega filma Ženska kralj. Foto: IMDb

Ameriški Center za preučevanje položaja žensk v svetu filma, ki deluje pod okriljem Univerze v San Diegu, vsako leto izdela poročilo o t. i. steklenem stropu v filmski industriji. Analiza leta 2022 je pokazala, da je bilo lani med režiserji stotih najbolj dobičkonosnih ameriških filmov le 9 odstotkov žensk, kar je manj kot lani (12,7 odstotka) in od rekordnega leta 2020 (15 odstotkov).

V ameriških kinematografih so bile najbolj uspešne režiserke Olivia Newman (Tam, kjer pojejo raki), Gina Prince-Bythewood (Ženska kralj), Olivia Wilde (Ne skrbi, draga), Jessica M. Thompson (Povabilo v pekel), Kat Coiro (Poročiva se), Rosalind Ross (Father Stu), Halina Reijn (Bodies Bodies Bodies), Kasi Lemmons (I wanna dance with somebody: Film o Whitney Houston), Chinonye Chukwu (Till) in Maria Schrader (Ona ve). Teh deset avtoric predstavlja 9 odstotkov od 111 avtorjev, podpisanih pod sto najdonosnejših filmov.

Največ režiserk je zaposlil studio Sony Pictures (štiri), 20th Century Studios in Walt Disney Studios pa nista sodelovala z nobeno.

Med 250 najbolj gledanimi filmi se je število režiserk povečalo na 18 odstotkov, kar je za odstotek več, povzema filmski blog Deadline.

Med vsemi režiserji, scenaristi, izvršnimi producenti, montažerji in snemalci, ki so sodelovali pri 250 najbolj dobičkonosnih filmih leta 2022, je bilo 24 odstotkov žensk, kar je za odstotek manj kot leta 2021. Leta 1998, ko je bilo poročilo Celuloidni strop prvič objavljeno, je ta delež znašal 17 odstotkov, so spomnili pri ameriški reviji.

Olivia Wilde s Chrisom Pinom na snemanju filma Ne skrbi, draga. Foto: IMDb
Olivia Wilde s Chrisom Pinom na snemanju filma Ne skrbi, draga. Foto: IMDb

Režiserke ne pozabijo, da obstajajo tudi direktorice fotografije, montažerke, scenaristke ...
Kot pozitivno je ustanoviteljica in izvršna direktorica omenjenega centra Martha M. Lauzen ocenila, da je bilo v filmih režiserk zaposlenih precej več žensk kot v filmih z moškimi režiserji. Če je film režirala ženska, je bila v 53 odstotkih primerov tudi scenaristka ženska (filmi, ki so jih režirali moški, so imeli scenaristko v 12 odstotkih primerov). Podobna razmerja se pojavljajo pri montažerkah, direktoricah fotografije in skladateljicah.

Študija je analizirala tudi zastopanost tradicionalno zapostavljenih skupnosti. V minulem letu je bilo samo 11 režiserjev azijskega rodu, štirje so bili temnopolti in tri Latinskoameričani.

Kaj je celuloidni strop?
Center v San Diegu že 25 let spremlja zaposlovanje žensk pri 250 najbolj dobičkonosnih filmih. Ugotavlja ovire, ki jih na drugih področjih definira pojem stekleni strop, metafora za nevidne ovire, ki ženskam preprečujejo dostop do najvišjih položajev odločanja in vodenja v določeni organizaciji, v hollywoodski filmski industriji pa se je uveljavil sinonim celuloidni strop.