Pred desetimi leti smo začeli v natečaju Agrobiznisa predstavljati inovativne in tržno usmerjene kmetije. Ob desetletnici smo poklicali stare zmagovalce in pogledali, kako jim gre. Tokrat pišemo o treh – kulinarični znamki Diši po Prekmurju, kmetiji Sinkovič s Kozjanskega in digitalni tržnici lokalne hrane Optifarm Smart.
Prek Optifarma ceneje do lokalne hrane kot v trgovinah
Med predlanskimi zmagovalci Agrobiznisa je bilo tudi IT-podjetje Optifarm iz Radovljice, ki se je specializiralo za digitalizacijo prehrambnih verig. Za prodajo lokalne hrane so razvili mobilno aplikacijo Optifarm Smart, prek katere povezujejo kmetije, vinarje, čebelarje, rokodelce in zadruge s kupci. »Povezujemo okoli 50 kmetij in drugih lokalnih ponudnikov od Zgornje Gorenjske do Ljubljane z okolico, kupcem pa omogočamo tedensko dostavo na dom ali prevzem na več točkah. Precej novih ponudnikov se nam želi priključiti, a ker dajemo prednost zagotavljanju optimalne uporabniške izkušnje, z dodajanjem novih ponudnikov ne hitimo,« pravi Gaber Terseglav, direktor Optifarma.
V zadnjih dveh letih so v sodelovanju z razvojno agencijo RAGOR na svojo digitalno platformo pripeljali več novih ponudnikov iz Zgornje Gorenjske. Povečali so svojo prepoznavnost tudi v strokovni javnosti. Predlanskega novembra jih je Digitalno središče Slovenije izbralo za najbolj inovativno podjetje na področju pametnih mest, na lanskem dogodku GoDigital so njihovo rešitev Optifarm Smart izbrali za najboljšo na področju podatkovnega sodelovanja. Lani so bili tudi med finalisti izbora #OkvirPomoci banke NLB.
Mikavni tuji trgi
»Izboljšujemo uporabniško izkušnjo, da kupcem olajšamo nakup lokalnih živil tako prek naše mobilne aplikacije kot tudi spletne trgovine Optifarm Smart, ki je večjezična in uporabna tudi za turiste. Naš velik cilj pa je vstop na tuje trge in da bi nam to uspelo, smo se vključili v pospeševalnik ZIT za internacionalizacijo poslovanja,« razkriva Gaber Terseglav.
Letos bodo razširili ponudbo z živili novih lokalnih ponudnikov. Naročil si želijo iz vse Slovenije, prav tako bi radi prodrli v tujino. Podjetje Optifarm sodeluje tudi v CLLD projektu LokalnoGOR, kjer z občino Kranj, razvojno agencijo RAGOR, KGZS Kranj in drugimi partnerji ustvarjajo okolje in razmere za ohranjanje običajev in tradicionalnih jedi iz lokalnih surovin.
»K sodelovanju vabimo nove lokalne ponudnike in kupce. Opažamo, da je vedno več živil, ki jih ponujajo naši lokalni partnerji, ne samo bolj kakovostnih, temveč tudi cenejših kot v trgovinah. Trenutno ponujamo brezplačni prevoz naročenih živil, kar je dodatna prednost,« še spomni Gaber Terseglav.
Novi izdelki pod znamko Diši po Prekmurju
Janez Janko Kodila ni le v ozadju mesnin Šunkarne Kodila, temveč tudi znamke Diši po Prekmurju, ki predstavlja »najboljše iz kulinarike, kar regija ponuja«, leta 2019 pa je bila med zmagovalci Agrobiznisovega izbora.
Znamka Diši po Prekmurju povezuje 12 manjših dobaviteljev medu, bučnega olja, likerjev in sokov, kisa, testenin, moke, čajev in začimb, čokolade, keksov in testenin. »Od lokalnih dobaviteljev odkupujemo kakovostna živila iz lokalnih sestavin, poskrbimo za embalažo in celostno grafično podobo, logistiko in dostavo na Mercatorjeve in Sparove police, v trgovine Kmetijske zadruge Agraria Koper in manjše zasebne trgovine ter prodajna mesta naše šunkarne. S prodajo, ki dosega okoli desetodstotno letno rast, sem zadovoljen. Veseli me, da kupci ta živila vsako leto bolje poznajo,« pravi Janez Janko Kodila.
Sezona sladoleda frozi se je že začela
Zdrav sladoled s kmetije Sinkovič s Kozjanskega, ki je pravzaprav zamrznjen jogurt in mu pravijo frozi, pa je eden od predlanskih zmagovalcev Agrobiznisa Od lanskega aprila je naprodaj v Mercatorju, dobro se prodaja in tudi letos ostaja v njihovih trgovinah. »Z Mercatorjem se dogovarjamo, da bi pri njih prodajali tudi druge naše mlečne izdelke, predvsem jogurte,« pravi Katja Sinkovič, mlada gospodarica kmetije, kjer na dva dni namolzejo okoli 1.200 litrov mleka. Sicer prodajo največ skute, ki je prehitela sveže mleko.
S prvim zimskim soncem se začne povpraševanje po froziju in traja dolgo v jesen. »Letos bomo frozi popestrili z novimi sadnimi prelivi. Razmišljamo tudi o sladolednih lučkah. Jeseni bomo ponujali frozi z bučnicami in medom,« napoveduje Katja Sinkovič.
Mlečne izdelke prodajajo na kmetiji, bližnjim restavracijam, največ pa šolam. »Dogovarjamo se, da bi sirčke, jogurte in skuto prodajali tudi Termam Olimia v bližnjem Podčetrtku. Tega bi bili veseli, saj njihovi gostje radi obiščejo našo kmetijo, se posladkajo s frozijem, druge izdelke pa kupijo tudi za domov,« še pravi Katja Sinkovič.