Poraba goriva/energije
Evropska komisija je izmerila realno porabo avtomobilov: najbolj odstopajo priključni hibridi
Priključni hibridi imajo v prometu precej večjo porabo predvsem zato, ker jih lastniki v praksi ne polnijo niti približno tako pogosto, kot so domnevali strokovnjaki.
Petek, 5. april 2024
Evropska komisija je pred dnevi objavila prvo poročilo o dejanskih emisijah CO2 novih osebnih avtomobilov in kombijev. Poročilo temelji na podatkih, zbranih leta 2021 s spremljanjem dejanske porabe goriva s senzorji, ki so nameščeni v teh vozilih.
Od januarja 2021 morajo biti vsi novi avtomobili in lahka gospodarska vozila z motorji z notranjim zgorevanjem opremljeni z odobrenimi napravami za spremljanje porabe goriva (OBFCM), preden zapeljejo na trg EU. Te naprave beležijo porabo goriva in energije vozila ter skupno prevoženo razdaljo.
Te podatke v vozilu morajo zbrati proizvajalci vozil – bodisi s prenosom podatkov na daljavo (po zraku) bodisi med servisnim obiskom vozila in jih vsako leto poslati Evropski komisiji. Aprila 2022 je Komisija prejela prve podatke, a le za 10,6 odstotka zadevnih osebnih avtomobilov in enega odstotka lahkih gospodarskih vozil, torej tistih, ki so bila v EU prvič registrirana leta 2021. Majhno število pridobljenih podatkov iz "kombijev" je onemogočalo realno oceno njihove porabe, vendar je bilo to mogoče pri osebnih avtomobilih.
Povprečna razlika med dejanskim in uradnim povprečjem izpustov CO2 ter porabe goriva novih avtomobilov je znašala 23,7 odstotka pri bencinskih in 18,1 odstotka pri dizelskih avtomobilih (razlika je bila torej 1 do 1,5 l/100 km oz. 28 do 35 g CO2/km). Da bodo avtomobili imeli rahlo "prekomerno porabo", je bilo bolj ali manj pričakovano, saj obstajajo številni dejavniki, ki vplivajo na dejanske emisije in ki jih ni mogoče v celoti upoštevati pri uradnem testiranju. Sem sodijo predvsem prometne razmere, stanje cest, zunanja temperatura, uporaba klimatske naprave, gretja in druge vgrajene elektronike ter predvsem obnašanje posameznih voznikov.
Pri priključnohibridnih vozilih pa je bila razlika med deklarirano povprečno porabo in realno precej večja, kot so pričakovali strokovnjaki. Njihove dejanske emisije in poraba so bile v povprečju 3,5-krat višje od uradnih vrednosti. To predstavlja razliko v porabi do štiri litre oziroma 100 g CO2 na kilometer.
Po mnenju strokovnjakov Evropske komisije to potrjuje, da priključni hibridi trenutno ne izkoriščajo svojega potenciala. Razlog za to je, da jih njihovi lastniki vozijo v električnem načinu veliko manj, kot so sprva predvidevali po različnih raziskavah. Komisija je že pripravila spremembe izračuna faktorja uporabnosti, ki pomeni pričakovani delež prevožene razdalje na električni pogon, ki se uporablja za določanje emisij CO2 pri uradnem testiranju porabe. Te spremembe bodo veljale od leta 2025 in Komisija ne izključuje, da bodo dodatno prilagojene na podlagi podatkov o dejanski porabi priključnih hibridov.