REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Pronicljivo: Jože P. Damijan o tem, kako nas bo »uničila lastna nesposobnost«, predvsem pa nesposobnost slovenskih vlad

Pronicljivo: Jože P. Damijan o tem, kako nas bo »uničila lastna nesposobnost«, predvsem pa nesposobnost slovenskih vladJože P. Damijan

Ekonomist Jože P. Damijan je objavil daljši zapis o tem, kako je kitajsko podjetje BYD podpisalo pogodbo z madžarsko lokalno skupnostjo v Szegedu o nakupu zemljišča za gradnjo tovarne električnih avtomobilov.

Skozi zapis je ta nesojeni predsednik slovenske vlade – ki žal nikoli ni postal premier, čeprav se po količini pravih sklepov izjemno razlikuje od vseh, še posebej pa od obeh zadnjih predsednikov vlad – pokazal, kaj je pravzaprav narobe z upravljanjem Slovenije.

Ker je danes Madžarska pod pritiskom vse EU in jo izsiljujejo se slovenski politiki ne želijo po tej poti. A madžarska pot je dejansko dolgoročno pravilna, čeprav je danes težka. Slovenski politiki pa izbirajo danes lažjo pot, ki nam bo preglavice prinesla v prihodnosti.

Že v naslovu opozori, da živi v državi, kjer so nutrije in drva pomembnejši od razvoja.

Zapisal je tudi, da je žalosten, ker te pogodbe z BYD ni podpisala kakšna slovenska občina.

Nato opiše zgodovino podjetja BYD (»Build Your Dreams« - »Ustvari svoje sanje«), ki je bilo ustanovljen leta 1995.

Hčerinska družba BYD Auto je največja proizvajalka električnih vozil na svetu, lani je prehitela Teslo, in je glavna proizvajalka avtomobilov nasploh (električni in hibridni avtomobili, avtobusi, tovornjaki itd.). Hčerinska družba BYD FinDreams je s 30-odstotnim tržnim deležem največja svetovna proizvajalka baterij (za mobilne telefone in električna vozila). Prek drugih hčerinskih družb BYD proizvaja tudi viličarje in sončne celice.

Globalni vzpon BYD in prihod BYD v Evropo sta pomembna iz številnih razlogov. Kitajska podjetja, ki so bila praktično neobstoječa v tradicionalni avtomobilski industriji, kjer so dominirale evropske, japonske, ameriške in južnokorejske tovarne, so se osredotočila na novo nišo e-mobilnosti, ki je postala pomembna po razglasitvi podnebnih sprememb kot glavne nevarnosti za naš planet. Novoustanovljena podjetja so vložila ogromna sredstva v raziskave in razvoj in v desetletju prekopirala in nato na novo dizajnirala tri ključne komponente v električnih avtomobilih – elektromotorje, baterije in elektroniko.

Medtem so zahodna tradicionalna avtomobilska podjetja s skepso gledala na razvoj e-avtov in se tega segmenta lotevala z levo roko. Največja evropska avtomobilska podjetja so lani razglasila poraz v tem segmentu in razvoj e-avtov preselila na Kitajsko, opozarja Damijan.

Nato napove gospodarsko prihodnost in prihajajoče »carinske vojne« in opozori, zakaj bi jih lahko EU kljub vsemu izgubila.

Iz tega pa veje opozorilo tudi za Slovenijo, ki bi že danes lahko izbrala pametnejšo pot, podobno Madžarski. A žal bi zato potrebovali drugačno vodstvo, ki bi »megatrende« razumelo. Ker sedanje vodstvo tega očitno ne razume.

Iz tega pa veje opozorilo tudi za Slovenijo, ki bi že danes lahko izbrala pametnejšo pot, podobno Madžarski.

A žal bi zato potrebovali drugačno vodstvo, ki bi »megatrende« razumelo.

Ker sedanje vodstvo tega očitno ne razume.

Ker je danes Madžarska pod pritiskom vse EU in jo izsiljujejo se slovenski politiki ne želijo po tej poti.

A madžarska pot je dejansko dolgoročno pravilna, čeprav je danes težka.

Slovenski politiki pa izbirajo danes lažjo pot, ki nam bo preglavice prinesla v prihodnosti.

Takole pravi Damijan:

»Elon Musk se je leta 2013, ko se je podajal na kitajski trg z lastno proizvodnjo, norčeval iz kakršnih koli konkurenčnih možnosti lokalnih kitajskih proizvajalcev. Danes Tesla vgrajuje kitajske (BYD in CATL) baterije. Musk je pred dnevi dejal, da bodo kitajski proizvajalci e-avtov zelo verjetno povsem demolirali konkurenco na zahodnih trgih, če ne bodo zahodne države uvedle visokih carin. Kajti ne gre samo za BYD, pač pa so na zahodne trge prišli tudi električni NIO, xpeng, geely, kmalu pa tudi huawei, xiaomi itd. In ključni problem je, da lahko kitajski proizvajalci ponudijo svoje e-avte za polovico ali celo tretjino cene zahodnih konkurentov. Hkrati pa ponujajo avte z do dvakrat zmogljivejšo baterijo.

Pričakovati je, da bo zahodnim avtomobilskim proizvajalcem uspelo zlobirati uvedbo uvoznih omejitev za kitajsko konkurenco. Trump kot najverjetnejši novi ameriški predsednik je že napovedal 60-odstotne carine na kitajske izdelke. Evropska komisija preučuje kitajske subvencije svojim proizvajalcem.

Vendar se zahodni proizvajalci prehitro veselijo. Zgodovina je najboljša učiteljica. Ko je ameriška administracija v začetku osemdesetih let Japonsko prisilila k uvedbi »prostovoljnih izvoznih omejitev«, je to sicer vplivalo na povišanje cene japonskih avtov na ameriškem trgu, vendar so se japonski proizvajalci odzvali na dva načina. Prvič, ob višji ceni so začeli zastonj vgrajevati dodatke, kot so klimatska naprava, usnje itd., zaradi česar so japonski avti postali privlačnejši in so dobili premijski status. In drugič, prenesli so proizvodnjo v ZDA, da bi se izognili izvoznim omejitvam. Posledica je bila, da so japonski avtomobilski proizvajalci še hitreje izrivali domače in presegli 40-odstotni tržni delež.

Kitajski proizvajalci ubirajo podobno strategijo, in to še preden je EU uvedla kakršne koli uvozne omejitve. Začeli so graditi kompletne dobaviteljske verige v Evropi, kar pomeni predvsem naložbe v proizvodnjo baterij (CATL, Svolt, Envision, EVE Energy) in sestavljalnice e-avtov (BYD, Geely, NIO). To bo kitajskim podjetjem omogočilo, da se izognejo uvoznim dajatvam in transportnim stroškom, kar bo še pocenilo njihove izdelke.

O Orbanu: Ohranil je dobavo poceni ruskega plina, jedrski elektrarni mu gradijo ruska podjetja, njegova demografska politika z davčnimi spodbudami daje učinke in njegova investicijska politika ustvarja na desettisoče novih delovnih mest.

Kitajske naložbe v proizvodne verige e-avtov v Evropi so pomembne, ker prinašajo tisoče novih delovnih mest (Teslina tovarna pri Berlinu denimo zaposluje 11.500 ljudi), predvsem v novih segmentih. Evropska tradicionalna avtomobilska proizvodnja je v zatonu, saj proizvodnja avtov z notranjim izgorevanjem po letu 2035 naj ne bi bila več dovoljena. Toda prestrukturiranje evropskih proizvajalcev je počasno, zato so pomembni novi proizvajalci, ki bodo ustvarili nadomestna delovna mesta, hkrati pa delovna mesta v celotni novi dobaviteljski verigi.

Zdaj pa, zakaj sem jezen. Jezen sem, ker se nobeden od slovenskih avtomobilskih dobaviteljev ni odločil povezati s kakšnim kitajskim in ga privabiti v Slovenijo. Jezen sem, ker noben slovenski politik ni naredil nič, da bi privabil BYD ali CATL v Slovenijo. Jezen sem, ker se noben vladni politik ni spomnil, da bi obrate Magne pri Mariboru odkupila slovenska vlada in jih ponudila kitajskim proizvajalcem. Namesto nekaj sto bi lahko dobili nekaj tisoč novih delovnih mest. Jezen sem, ker se naši politiki ukvarjajo z bizarnostmi namesto z razvojem.

Kar koli si lahko mislimo o metodah delovanja madžarskega predsednika vlade Viktorja Orbana. Toda ne moremo mu očitati razvojne vizije in delovanja v interesu Madžarske. Ohranil je dobavo poceni ruskega plina, jedrski elektrarni mu gradijo ruska podjetja, njegova demografska politika z davčnimi spodbudami daje učinke in njegova investicijska politika ustvarja na desettisoče novih delovnih mest.

Domet slovenskih politikov pa so zaščita nutrij, prepoved kurjenja drv, odvzem goveda in predrago kupovanje sodnih stavb. Razvoj ne zanima nikogar. Uničila nas bo lastna nesposobnost.«

Naše delo na Insajder.com z donacijami omogočate bralci.

Delite članek