44 Irving St., Cambridge, MA, ZDA, 1971 © Susan Meiselas/Magnum Photos. Foto: Galerija Jakopič
44 Irving St., Cambridge, MA, ZDA, 1971 © Susan Meiselas/Magnum Photos. Foto: Galerija Jakopič

Razstavo bo drevi ob 19. uri uradno odprla veleposlanica ZDA v Sloveniji Jamie Lindler Harpootlian. Uro pred odprtjem se bo v galeriji odvil tudi pogovor s fotografinjo Susan Meiselas.

Susan Meiselas (1948, Baltimore) fotoaparat kot orodje pričevanja in povezovanja uporablja že pet desetletij. Ali kot pravi eden od njenih citatov na razstavi: "Fotografija je izgovor, da se lahko nahajaš nekje, kamor sicer ne sodiš. Omogoča mi tako točko povezovanja kot tudi točko razdvajanja."

Razstavo v Galeriji Jakopič, ki jo kurira Marija Skočir, začenja prva serija iz leta 1971, ki nosi naslov 44 Irving Street, skozi katero je fotografinja raziskovala svojo neposredno okolico in predstavlja portrete njenih sostanovalk v internatu.

V seriji Portreti na verandi iz leta 1974 je raziskovala mesto Južna Karolina, kjer je na tamkajšnji osnovni šoli poučevala fotografijo.

Serijo Dekleta z ulice Prince Street je ustvarjala med letoma 1975 in 1990. Osredotoča se na sosesko Mala Italija v New Yorku, kjer fotografinja živi še danes, z njo pa prikazuje prehod deklic v ženske.

Carol, JoJo in Lisa se družijo na ulici Mott Street, Mala Italija, New York, ZDA, 1976 © Susan Meiselas/Magnum Photos. Foto: Galerija Jakopič
Carol, JoJo in Lisa se družijo na ulici Mott Street, Mala Italija, New York, ZDA, 1976 © Susan Meiselas/Magnum Photos. Foto: Galerija Jakopič

Serija Karnevalske striptizete je nastajala med letoma 1972 in 1975, ko je fotografinja tri poletja zapored dokumentirala striptizete s karnevalov po Novi Angliji. Omenjena serija je prvi večji fotografski esej Susan Meiselas, ki ji je leta 1976 omogočil vstop v znamenito fotografsko agencijo Magnum Photos.

Projekt Pandorina skrinjica iz leta 1995, ki se nanaša na newyorški sadomazohistični klub in ima v razstavnem prostoru nekoliko odmaknjeno mesto, pa velja za nekakšno nadaljevanje serije Karnevalske striptizete.

Na razstavi je velika pozornost namenjena več let trajajočemu dogajanju v Nikaragvi v času revolucije. Instalacija Mediacije tako kritično preizprašuje fotografije, ki jih je avtorica posnela v Nikaragvi med letoma 1978 in 1979. Instalacija Življenje podobe: Mož z molotovko pa prikazuje pot njene znamenite fotografije, ki jo spremlja tudi videoposnetek izjave portretiranca.

Sandinisti na obzidju sedeža nacionalne garde v Esteliju, Nikaragva, 1979 © Susan Meiselas/Magnum Photos. Foto: Galerija Jakopič
Sandinisti na obzidju sedeža nacionalne garde v Esteliju, Nikaragva, 1979 © Susan Meiselas/Magnum Photos. Foto: Galerija Jakopič

Postavitev prinaša na ogled tudi še zmeraj trajajoči projekt Kurdistan, ki ga je fotografinja zagnala leta 1991. Prek fotografij, videoposnetkov, dokumentov in ustnih pričevanj pripoveduje zgodovino Kurdov, ljudstva brez države. Projekt dopolnjuje spletna platforma akaKURDISTAN, katere namen je prostor kolektivnega spomina.

Sledi še predstavitev projekta Arhivi zlorab, ki je nastal leta 1992. Gre za kolaž policijskih poročil in fotografij krajev zločinov, s katerim avtorica opozarja na nasilje v družini. Med letoma 2015 in 2017 je nastal njen najnovejši projekt, naslovljen Njihova lastna soba, ki je plod sodelovanja z ženskami, žrtvami zlorab.

Svetovna ikona družbeno angažirane fotografije Susan Meiselas in podobe, ki lahko opolnomočijo

Ob koncu tedna je še pred odprtjem razstave potekal mojstrski tečaj Fotografija opolnomoča pod mentorstvom Susan Meiselas v sodelovanju z Lydio Matthews in Luciano Pinchiero, ki sta prav tako priznani strokovnjakinji s področja fotografije. Prek odprtega poziva je bilo za tečaj izbranih 15 fotografov s 13 projektov, katerih cilj je bistveno povečati prepoznavnost, vključenost, sodelovanje in opolnomočenje različnih skupnosti v Sloveniji.

Razstava Mediacije je v Galeriji Jakopič na ogled do 22. oktobra.

Razstava Mediacije dokumentarne fotografinje Susan Meiselas