Izraelska predstavnica Eden Golan je letošnjo Evrovizijo sklenila na petem mestu – po glasovih žirije je bila s 53 točkami na
Izraelska predstavnica Eden Golan je letošnjo Evrovizijo sklenila na petem mestu – po glasovih žirije je bila s 53 točkami na "komaj" 12. mestu, a so jo glasovi ljudstva popeljali precej višje. Foto: Reuters

Poročali smo že, da Nizozemca Joosta Kleina čaka sodni postopek zaradi domnevnega nasilja nad članico produkcijske ekipe, sočasno pa se vse več delegacij pritožuje nad vedenjem celotne izraelske delegacije na letošnjem tekmovanju.

Nizozemska javna televizija AvroTros je tako sporočila, da so že pred incidentom, ki ga Joost sicer priznava (ne pa tudi očitanega nasilja), proti izraelski delegaciji podali dve prijavi zaradi neprimernega vedenja – prvo, ustno, že v četrtek, 9, maja, pred drugim polfinalnim večerom, in sicer zaradi "nevarnega vzdušja v zakulisju", drugo prijavo pa so podali pisno naslednji dan.

"Prijavi nista bili povezani s samim incidentom," je po poročanju nizozemskega časopisa Algemeen Dagblad (AD) dejala tiskovna predstavnica AvroTrosa in dodala, da je nizozemska delegacija skupaj z organizatorjem, predstavniki EBU-ja, skušala napetosti ublažiti s pogovorom, a "ni bilo nobenega izboljšanja".

"Vsebinsko tega ne želimo podrobneje pojasnjevati," je po navedbi AD-ja še dodala televizijska hiša in dodala, da za zdaj še ni prejela nobenega odgovora na drugo (pisno) pritožbo.

Tudi na TV Slovenija pripravljajo vprašanja EBU-ju

Po neuradnih informacijah naj bi o pritožbi glede vedenja članov izraelske delegacije razmišljali tudi v delegacijah Srbije in Slovenije. O tem smo povprašali tudi službo za odnose z javnostmi RTV Slovenija, kjer so nam pojasnili, da je na Televiziji Slovenija "v pripravi dokument, v katerem bodo odgovornim EBU-ja zastavili nekaj vprašanj na temo izvedbe evrovizijske popevke". Podrobnosti oz. to, na kaj se bodo vprašanja nanašala, še niso znane.

Portugalska radiotelevizija pa je sporočila, da je zaradi samovoljnega ravnanja EBU-ja, ki je na uradne kanale naložil posnetek nastopa njihove predstavnice iolande iz polfinala, namesto finalnega nastopa (ker je imela v finalu nohte poslikane v palestinskih nacionalnih barvah), pa še to s skoraj enournim zamikom, organizacijo prosil za izredni sestanek, na katerem pričakuje pojasnila EBU-ja glede omenjenega spornega ravnanja.

Kot so še navedli na RTP-ju, njihovo zahtevo podpirajo tudi predstavniki radiotelevizij Norveške, Španije, Francije in Hrvaške.

Eden Golan osvojila drugo mesto po glasu ljudstva. Po čigavi zaslugi?

Medtem pa po Evropi še vedno odmeva dejstvo, da je izraelska predstavnica Eden Golan ob Hrvatu Babyju Lasagni prepričala največ občinstva – prejela je namreč 323 točk telefonskega in spletnega glasovanja, kar je le malenkost manj kot Hrvat, ki je s 337 točkami postal zmagovalec glasu ljudstva.

Izraelska skladba Hurricane je dobila največ glasov – in s tem evrovizijskih, 12 točk – v Avstraliji, Belgiji, Franciji, Nemčiji, Italiji, Luksemburgu, San Marinu, Španiji, Švici, Združenem kraljestvu, na Finskem, Nizozemskem, Portugalskem in Švedskem. Poleg tega je Eden Golan z naskokom osvojila t. i. "preostali svet", ki je lahko letos drugič glasoval o izvajalcih.

Drugo najvišje število glasov in s tem točk (10) pa je skladba dobila v Albaniji, Avstriji, Moldaviji, na Cipru, Češkem, Irskem in tudi v Sloveniji.

"Dokaz vsesplošne podpore Izraelu"

Omenjeno dejstvo so izraelski mediji takoj pograbili in rezultat interpretirali kot "dokaz vsesplošne podpore Izraelu po Evropi in svetu" – tak sklep so po navedbah ameriškega levo usmerjenega novičarskega portala Grayzone potegnili pri izraelskem portalu ynet, in dodali, da "dejstvo, da so tudi v državah, kjer je javno mnenje kritično do Izraela, na primer na Švedskem in Irskem, dali Izraelu veliko število točk", priča, da so po Evropi "podzemni tokovi prosionističnega gibanja močni".

Jerusalem Post pa je poročal, da glasovanje na Evroviziji priča o tem, da obstaja po Evropi tiha večina, ki "ne vpleta politike v glasbo" in ki pri svojih stališčih vztraja "kljub hrupu Propalestincev in kljub nenehnim napadom na judovsko državo".

A v ozadju visoke podpore izraelski predstavnici je, kot navaja Times of Israel, (tudi) organizirano delovanje izraelske vlade oz. zunanjega ministrstva. "Res je, da smo na ministrstvu za zunanje zadeve posredovali med nam naklonjenim občinstvom, da bi spodbudili glasovanje," je za omenjeni časopis potrdil David Saranga, v. d. direktorja direktorata za javno diplomacijo na zunanjem ministrstvu.

"Vedeli smo, da v resnici situacija ni tako resna, kot je videti iz demonstracij po evropskih ulicah, a tako velike podpore nismo pričakovali," je Saranga dejal za ynet, ob tem pa priznal, da "je v ozadju očitno organiziran, predan trud podpornikov Izraela, ki so spodbujali k oddajanju glasov za Golan". Kot je še dejal, je to "očitno spodbudilo h glasovanju tudi tiste, ki načeloma Evrovizije ne spremljajo".

Koliko finančnih sredstev je Izrael vložil v promocijo svoje evrovizijske predstavnice in njene skladbe ter za spodbujanje ljudi h glasovanju, ni znano. Foto: Reuters
Koliko finančnih sredstev je Izrael vložil v promocijo svoje evrovizijske predstavnice in njene skladbe ter za spodbujanje ljudi h glasovanju, ni znano. Foto: Reuters

Obsežna promocijska akcija

Kot navaja ynet, je izraelska vlada oz. zunanje ministrstvo v "promocijsko kampanjo" vložilo kar nekaj denarja, poleg tega pa naročilo svojim predstavnikom po evropskih državah, naj spodbujajo ljudi h glasovanju za Izrael.

Kot smo že poročali, so se podobni pozivi na družbenih mrežjih pojavili tudi med Slovenci. H glasovanju za izraelsko skladbo sta med drugim svoje sledilce pozivala nekdanji minister v vladi Janeza Janše, Žiga Turk – ta je s svojimi sledilci delil številko za glasovanje za Eden Golan – in poslanka SDS-a Anja Bah Žibert, ki je ponosno tvitnila, da še nikdar ni glasovala na Evroviziji, zdaj pa je, da bi podprla Izrael.

Podobne pozive so sicer objavljali tudi posamezni veleposlaniki in uradni predstavniki Izraela v različnih evropskih državah, navaja Grayzone.

Izraelska politika je ob tem naročila tudi številne oglase, na primer na YouTube, s katerimi je pozivala h glasovanju, in celo zakupila pano na slovitem newyorškem Times Squaru in tako za glasovanje motivirala tudi Američane, ki jim načeloma za Evrovizijo ni prav dosti mar.