Dokumentarna oddaja Hanekejeva koda prinaša številne intervjuje, tudi z igralkama Isabelle Huppert in Juliette Binoche, režiserjem Rubenom Östlundom in direktorjem avstrijske kinoteke Alexandrom Horwathom. Na fotografiji je Michael Haneke na snemanju filma Skrito. Foto: © Marion Stalens
Dokumentarna oddaja Hanekejeva koda prinaša številne intervjuje, tudi z igralkama Isabelle Huppert in Juliette Binoche, režiserjem Rubenom Östlundom in direktorjem avstrijske kinoteke Alexandrom Horwathom. Na fotografiji je Michael Haneke na snemanju filma Skrito. Foto: © Marion Stalens
Vikend Michaela Hanekeja na Televiziji Slovenija

Smešne igre, 1997 – 20. 5. ob 22.40 na TV SLO 1
Beli trak, 2009 – 21. 5. ob 22.40 na TV SLO 1, ponovitev 27. 5. ob 23.05 na TV SLO 2
Hanekejeva koda, 2022 – 22. 5. ob 22.25 na TV SLO 1

Opus Michaela Hanekeja, čigar okroglo, 80. obletnico rojstva so pred kratkim počastili v številnih filmskih institucijah po svetu, obsega malo več kot dvajset televizijskih in kinematografskih filmov, ki jih je posnel med letoma 1974 in 2017. Za Ljubezen (Amour, 2012), ki na verističen način govori o ljubezni, starosti in umiranju, je bil nagrajen največkrat, med drugim tudi z oskarjem za tujejezični film. Poleg tega je najbrž najbolj znan po režiji seksualno eksplicitne psihodrame Učiteljica klavirja (La pianiste, 2001) in psihološkega trilerja Beli trak (Das Weisse Band, 2009).

Vikend Michaela Hanekeja na TV Slovenija

Gostja podkasta je Anja Naglič, po izobrazbi germanistka in sociologinja kulture. Je vodja prevajanja in podnaslavljanja v Slovenski kinoteki v Ljubljani. V njenem prevodu lahko med drugim beremo Pisma Felice Bauer avtorja Franza Kafke in Ornament množice ter Filmsko čitanko nemškega kulturnega in filmskega teoretika Siegfrieda Kracauerja. Poleg knjig prevaja tudi filme; slovenski podnaslovi v filmu Beli trak, ki bo na sporedu naše televizije jutri, so rezultat njenega dela.

Ustvaril je "enega najtehtnejših in najbolj družbeno kritičnih opusov svojega časa," je prepričana Anja Naglič, gostja tokratne epizode podkasta PodKino. "Tako vsebinsko kot formalno je celovit in prepoznaven, kar še zlasti velja za kinematografski del. V večini filmov obravnava anomalije sodobne zahodne družbe, stalnice njegovega opusa so odtujenost tudi v najbolj intimnih odnosih, zatiranje čustev, pomanjkanje komunikacije, trpljenje, zlasti pa nasilje in njegova reprezentacija v medijih."

Za režiserjev mednarodni preboj je poskrbel film Smešne igre (Funny Games, 1997), ki bo na sporedu nocoj na TV SLO 1. Vidite lahko par sadističnih mladeničev, ki vlomita v poletno rezidenco premožne meščanske družine in se z nedolžnimi žrtvami igrata morilske igre – a medtem ko njune žrtve globoko trpijo, tako telesno kot duševno, zanju domači obisk ni nič hujši kot razvedrilo. Drug drugega naslavljata kot Toma in Jerryja ter Beavisa in Buttheada – do svojih nasilnih dejanj ohranjata perverzno distanco otroško igrive nedolžnosti. Bolj kot v katerem koli drugem Hanekejevem delu pride do izraza kritični argument, da so zabavne industrije v 20. stoletju nasilje prelevile v objekt potrošnje in razvedrila ter posledično pasivizirale občinstvo. Slednje se ob ultranasilnih filmskih prizorih predvsem zabava, enako kot se zabava par sadističnih mladeničev pri trpinčenju svojih žrtev. Haneke je prepričan, da mora biti nasilje v filmu neznosno in s tem enoznačno pokazati na destruktivne učinke nasilja v realnem življenju.

Izjemna zgodovinska drama avstrijskega cineasta Michaela Hanekeja je bila leta 2009 v Cannesu nagrajena z zlato palmo za najboljši film. Zgodba govori o seriji nenavadnih, nasilnih nesreč v majhnem kraju na severu Nemčije, kjer vlada represivno, fevdalno, patriarhalno vzdušje. Bolj kot odgovor na vprašanje, kdo je kriv za nasilne dogodke, v tej črno-beli mojstrovini Hanekeja zanima, kako nasilje prehaja iz generacije v generacijo in je na vse mogoče srhljive načine navzoče v vseh odnosih z izjemo enega – pa še tega, ljubezen, ki se rojeva med vaškim učiteljem in mlado varuško, ogrožajo številni patriarhalni elementi. Foto: Films du Losange
Izjemna zgodovinska drama avstrijskega cineasta Michaela Hanekeja je bila leta 2009 v Cannesu nagrajena z zlato palmo za najboljši film. Zgodba govori o seriji nenavadnih, nasilnih nesreč v majhnem kraju na severu Nemčije, kjer vlada represivno, fevdalno, patriarhalno vzdušje. Bolj kot odgovor na vprašanje, kdo je kriv za nasilne dogodke, v tej črno-beli mojstrovini Hanekeja zanima, kako nasilje prehaja iz generacije v generacijo in je na vse mogoče srhljive načine navzoče v vseh odnosih z izjemo enega – pa še tega, ljubezen, ki se rojeva med vaškim učiteljem in mlado varuško, ogrožajo številni patriarhalni elementi. Foto: Films du Losange

Na sporedu TV Slovenija bo tudi Beli trak, film o spirali nasilnih nesreč v nemški protestantski vasici tik pred izbruhom prve svetovne vojne. Če bi film snemal kakšen (povprečni) hollywoodski režiser, bi nasilne dogodke verjetno pripisal hudi duševni motnji ali osebni travmi zločinca. Haneke nastopi proti tovrstni psihologizaciji nasilja in v svojem filmu zasleduje mehanizme nastanka nasilja na družbeni ravni. Za nasilje ne okrivi deviantnih posameznikov, temveč družbo – natančneje, represivno, fevdalno urejeno, patriarhalno družbo, ki temelji na ustrahovanju, kaznovalni vzgoji, vcepljanju občutka krivde, seksualnem poniževanju, zatiranju čustev, empatije in ljubezni. Od tod do prve svetovne vojne je le korak, sledi iz časovne umestitve dogodkov, ki se odvrtijo leta 1913.

Filmi o nasilju gledalcem ne smejo biti v užitek, bi lahko povzeli Hanekejevo formulo, temveč morajo gledalce – tudi z neprebavljivimi in negledljivimi prizori – zdramiti, omogočiti prostor za razmišljanje in potencialno spremembo. Takšen učinek Haneke dosega tudi s posebnimi stilističnimi prijemi. "S kopico neodgovorjenih vprašanj, skrivnostnih elementov in nejasnimi prehajanji med reprezentacijo in reprezentacijo reprezentacije ter odprtimi koncu filmov nas spodbuja k razmišljanju; iz udobne pozicije pasivnih voajerjev nas prestavi v vlogo soudeležencev dogajanja," o Hanekejevem pristopu v podkastu razmišlja Anja Naglič.

Film Smešne igre je v prikazovanju sadističnega nasilja podobno brezkompromisen kot film Peklenska pomaranča režiserja Stanleyja Kubricka. Številnim kritikom in gledalcem se je zdel neprebavljiv, spet drugi so v njem prepoznali izjemen dosežek. Pridružujemo se mišljenju, da film z neizprosnim prikazom destruktivnih učinkov nasilja pomeni mejnik v evropskem avtorskem filmu in si zato zasluži visoko mesto v njegovem kanonu. Foto: Films du Losange
Film Smešne igre je v prikazovanju sadističnega nasilja podobno brezkompromisen kot film Peklenska pomaranča režiserja Stanleyja Kubricka. Številnim kritikom in gledalcem se je zdel neprebavljiv, spet drugi so v njem prepoznali izjemen dosežek. Pridružujemo se mišljenju, da film z neizprosnim prikazom destruktivnih učinkov nasilja pomeni mejnik v evropskem avtorskem filmu in si zato zasluži visoko mesto v njegovem kanonu. Foto: Films du Losange

Vabljeni k poslušanju podkasta, v katerem lahko izveste še več o Hanekejevem stilu, o obravnavi nasilja, o smislu za ironijo in sarkazem, o odporu do eksplicitnega prikazovanja nasilja ter o globokem humanizmu, ki se skriva pod pesimističnemu videzom njegovih nespornih mojstrovin.