Lewis Hamilton letos v Turčiji lovi tretjo zmago, s katero bi se na vrhu lestvice najuspešnejših dirkačev v Carigradu izenačil s Felipejem Masso. Foto: EPA
Lewis Hamilton letos v Turčiji lovi tretjo zmago, s katero bi se na vrhu lestvice najuspešnejših dirkačev v Carigradu izenačil s Felipejem Masso. Foto: EPA
Proga na dirkališču Istanbul Park v Tuzli pri Carigradu ponuja veliko razburljivih zavojev, dirkači (in ljubitelji formule ena) pa se zagotovo najbolj veselijo zloglasnega 8. zavoja oziroma 'diabolice' (na sliki desno zgoraj). Nekdanji vodja formule ena Bernie Ecclestone je med drugim pred leti dejal, da ima Carigrad najboljšo progo na svetu. Sprva je bilo dirkanje mišljeno v smeri urnega kazalca, a je arhitekt Hermann Tilke hitro spoznal, da utegne biti proga veliko zahtevnejša, če se dirka v nasprotni smeri. Foto: MMC RTV SLO
Proga na dirkališču Istanbul Park v Tuzli pri Carigradu ponuja veliko razburljivih zavojev, dirkači (in ljubitelji formule ena) pa se zagotovo najbolj veselijo zloglasnega 8. zavoja oziroma 'diabolice' (na sliki desno zgoraj). Nekdanji vodja formule ena Bernie Ecclestone je med drugim pred leti dejal, da ima Carigrad najboljšo progo na svetu. Sprva je bilo dirkanje mišljeno v smeri urnega kazalca, a je arhitekt Hermann Tilke hitro spoznal, da utegne biti proga veliko zahtevnejša, če se dirka v nasprotni smeri. Foto: MMC RTV SLO

Dirkanje v Turčiji nima tako bogate zgodovine kot drugje, a vseeno je VN Turčije med navijači in dirkači zelo priljubljen. Prvič so dirkalniki formule ena na dirkališču Intercity Istanbul Park, 30 kilometrov vzhodno od Carigrada, hrumeli v sezoni 2005.

Dirka je bila sprva zadetek v polno, priredili so jo šest let zapored, nato pa se je zalomilo leta 2011, ko je tedanji vodja formule ena Bernie Ecclestone od organizatorja zahteval še enkrat višjo kotizacijo. Kljub vsemu so dirko tistega leta priredili, od tedaj pa ni bila več uvrščena na koledar kraljice motošporta ...

... vse do lani, ko so bile številne dirke zaradi pandemije novega koronavirusa SARS-CoV-2 črtane s seznama. Liberty Media je iskala alternativna prizorišča, eno izmed njih je našla v Carigradu. Ljubitelji formule ena so bili večinoma navdušeni, ko so turško dirko potrdili tudi za leto 2021.

Istanbul Park je eno izmed sedmih dirkališč, na katerem bodo dirkači vozili v nasprotni smeri urnega kazalca. Poleg carigrajske preizkušnje so letos v tej smeri dirkali že v Imoli in Bakuju, čakajo jih še dirke v Braziliji, ZDA, Savdski Arabiji in Združenih arabskih emiratih.

Kimi Räikkönen je dobil premierno dirko formule ena za VN Turčije v Carigradu. Foto: EPA
Kimi Räikkönen je dobil premierno dirko formule ena za VN Turčije v Carigradu. Foto: EPA
Räikkönen v Renaultovem sendviču med VN Turčije. Foto: EPA
Räikkönen v Renaultovem sendviču med VN Turčije. Foto: EPA

Räikkönen dobil krstno turško dirko
Prvo dirko formule ena so v Carigradu priredili 21. avgusta 2005. Šlo je za 14. dirko tiste sezone, suvereno jo je dobil Kimi Räikkönen (McLaren), ki je po sobotnem 'polu' v nedeljo vodil od štarta do cilja. Dolgo časa je kazalo na dvojno McLarnovo zmago, saj je bil drugi Räikkönenov moštveni kolega Juan Pablo Montoya, ki pa je v zaključku storil napako, potem ko je dva kroga pred koncem trčil z za krog zaostalim Tiagom Monteirom (Jordan). Nato je na stezi iz 8. zavoja zapeljal še preširoko in predse spustil Kimijevega največjega tekmeca v renaultu Fernanda Alonsa. Ta je imel po dirki v skupnem seštevku za svetovno prvenstvo 24 točk naskoka pred ledeno-hladnim Fincem in kar 40 točk več od aktualnega svetovnega prvaka Michaela Schumacherja, ki je imel dirko uničeno po trku z Markom Webbrom (Williams).

Med dirkaškim koncem tedna v Carigradu leta 2006 se je formuli ena prvič predstavil Sebastian Vettel, ki se je udeležil prostih treningov v bmw sauberju. Na drugem treningu je pritegnil veliko pozornosti, ko je odpeljal 29 krogov, tudi najhitrejšega (1:28,091). Trening je na vrhu časovne lestvice končal pred Felipejem Masso (Ferrari), ki je zaostal za 73 tisočink sekunde, tretji čas je dosegel Jenson Button s hondo (+0,415). Robert Kubica je za Vettlom zaostal 2,411 sekunde, Nick Heidfeld (oba BMW Sauber) celo +3,435. Foto: EPA
Med dirkaškim koncem tedna v Carigradu leta 2006 se je formuli ena prvič predstavil Sebastian Vettel, ki se je udeležil prostih treningov v bmw sauberju. Na drugem treningu je pritegnil veliko pozornosti, ko je odpeljal 29 krogov, tudi najhitrejšega (1:28,091). Trening je na vrhu časovne lestvice končal pred Felipejem Masso (Ferrari), ki je zaostal za 73 tisočink sekunde, tretji čas je dosegel Jenson Button s hondo (+0,415). Robert Kubica je za Vettlom zaostal 2,411 sekunde, Nick Heidfeld (oba BMW Sauber) celo +3,435. Foto: EPA

Debi Vettla, krstna 'pole' in zmaga za Masso
Leto dni pozneje smo bili priča dvema mejnikoma. Prvič se je dirkaškega konca tedna v formuli ena udeležil bodoči večkratni svetovni prvak Sebastian Vettel (BMW Sauber), ki je v petek na prostih treningih testiral sauberja. Pritegnil je veliko pozornosti, saj je drugi prosti trening končal z najhitrejšim krogom. Carigrajski konec tedna pa bo za vedno v lepem spominu ostal predvsem Felipeju Massi (Ferrari), ki je tistega leta osvojil svoj prvi 'pole' v karieri, 24 ur pozneje pa še prvo zmago med elito. Brazilec je na 58 krogov dolgi preizkušnji vodstvo izpustil le med 40. in 43. krogom. Za preostali mesti na odru za zmagovalce sta se do zadnjega metra fantastično borila Alonso (Renault) in Schumacher (Ferrari). Na koncu si je drugo najvišjo stopničko zagotovil Španec z 81 tisočinkami sekunde prednosti.

Rubens Barrichello je leta 2008 v Carigradu začel svojo 257. dirko v formuli ena, s čimer se je na večni lestvici povzpel na sam vrh. Prejšnji rekord je z 256 dirkami držal Italijan Riccardo Patrese. Foto: EPA
Rubens Barrichello je leta 2008 v Carigradu začel svojo 257. dirko v formuli ena, s čimer se je na večni lestvici povzpel na sam vrh. Prejšnji rekord je z 256 dirkami držal Italijan Riccardo Patrese. Foto: EPA
Massa na poti k tretji zaporedni zmagi v Turčiji. Foto: EPA
Massa na poti k tretji zaporedni zmagi v Turčiji. Foto: EPA

Leta 2008 v znamenju Brazilcev
11. maja 2008 je Rubens Barrichello s hondo odpeljal rekordno 257. dirko v formuli ena (kariero je končal s 322 štarti na dirkah in trenutno na večni lestvici zaseda tretje mesto, za Räikkönenom in Alonsom). Brazilsko rajanje v Carigradu je z zmago, svojo tretjo zaporedno na turških tleh, podaljšal Massa, ki je z 10 osvojenimi točkami v skupnem seštevku napredoval za dve mesti. S 35 točkami je vodil Räikkönen, po 28 sta jih imela na drugem in tretjem mestu Massa in Hamilton. "To je bila zelo težka dirka, a moštvo je svoje delo opravilo z odliko. Ko se mi je Hamilton močno približal, so mi sporočili, da ima v dirkalniku manj goriva in da najverjetneje računajo na strategijo treh postankov. Ko se je to uresničilo, mi je odleglo, postal sem precej mirnejši, saj sem se zavedal, da je vse pripravljeno za novo zmago," je po dirki povedal Massa. Hamilton je bil drugi, Räikkönen tretji.

Trk, ki je odmeval po svetu
30. maja 2010 je bilo vse pripravljeno za zmago Marka Webbra v red bullu. Avstralec si je v soboto privozil najboljši štartni položaj, ki ga je dan pozneje na dirki suvereno zadržal. Drugi je bil Hamilton, tretji Vettel. Vrstni red je pri vrhu ostal nespremenjen do prvih postankov, ko se je Britanec v boksih zadržal dlje kot običajno. Drugo mesto je prevzel Vettel, ki je v 40. krogu stopil zaostanek za moštvenim kolegom Webbrom. Ta je zaradi varčevanja goriva dirkal nekoliko počasneje, in ko ga je Vettel napadel za vodstvo, je prišlo do medsebojnega trka. Nemec je odstopil, Webber je dirko lahko nadaljeval, a za mclarnovim dvojcem Hamilton-Button, ki je v tem vrstnem redu tudi prečkal ciljno črto. Avstralec se je moral zadovoljiti s tretjim mestom. Z zmago je Hamilton tisto sezono postal peti različni zmagovalec na uvodnih sedmih dirkah. Po dirki sta se Vettel in Webber obtoževala za nesrečo, še posebej pa je bil nad dirkaškim dvojcem nezadovoljen vodja moštva Christian Horner, ki je dejal, da je za nesrečo v večji meri kriv Webber, ki Vettlu na stezi pred zavojem ni pustil dovolj prostora. Obenem je bil še besen kot ris nad izpuščeno dvojno zmago.

Hamilton v Carigradu potrdil sedmi naslov
Zadnjo dirko v Carigradu je lani po taktični mojstrovini dobil Hamilton (Mercedes). V deževnih kvalifikacijah je svetovni prvak dosegel šele šesti čas, 'pole' pa senzacionalno Lance Stroll v racing pointu. Resda je Hamilton večji del dirke vozil v ozadju, a s strategijo enega postanka so pri Mercedesu zadeli v polno. V zaključku dirke so grozile nove padavine, ki pa jih vendarle ni bilo in Hamilton se je relativno mirno odpeljal novi zmagi naproti. Še več, z zmago si je zagotovil sedmi naslov svetovnega prvaka, potem ko je njegov edini pravi tekmec v lanski sezoni, Valtteri Bottas, dirko sklenil na skromnem 14. mestu. Dodatno sol je v njegove rane Hamilton utrl z dejstvom, da ga je v 46. krogu prehitel za krog. Drugi je bil Sergio Perez (Racing Point), tretji Vettel (Ferrari).

Po zloglasni 'diabolici'

Kot rečeno, so v formuli ena na dirkališču Istanbul Park prvič dirkali leta 2005. Proga, ki jo je zasnoval nemški arhitekt Hermann Tilke, je požela ogromno pohval, saj je bila 'bolj tekoča' in precej zahtevnejša od drugih modernih prog. Največja znamenitost je 8. zavoj oziroma diabolica. Gre za dolg levi zavoj, sestavljen iz štirih ovinkov, ki ga dirkači naravnost obožujejo. Proga je sestavljena iz 14 zavojev, dirkači naj bi v enem krogu 46-krat menjali prestavo. Na krog naj bi med drugim porabili 2,7 kilograma goriva, v nedeljo jih bodo morali odpeljati 58. Najhitrejšega je leta 2005 odpeljal Juan Pablo Montoya z mclarnom (1:24,770).

Max Verstappen je v Sočiju z zadnjega štartnega mesta presenetljivo stopil na drugo najvišjo stopničko in s tem zmanjšal učinek nove Hamiltonove zmage na ruskih tleh. V Turčiji se nam obetajo novi boji med letošnjima najboljšima dirkačema v karavani. Na stavnicah bolje kaže Nizozemcu, ki bo v nedeljo lovil 18. zmago v karieri. Foto: EPA
Max Verstappen je v Sočiju z zadnjega štartnega mesta presenetljivo stopil na drugo najvišjo stopničko in s tem zmanjšal učinek nove Hamiltonove zmage na ruskih tleh. V Turčiji se nam obetajo novi boji med letošnjima najboljšima dirkačema v karavani. Na stavnicah bolje kaže Nizozemcu, ki bo v nedeljo lovil 18. zmago v karieri. Foto: EPA

Verstappen še vedno favorit
Kaotična dirka v Sočiju pred slabima dvema tednoma ni pretirano spremenila razvrstitve pri vrhu. Vodstvo v skupnem seštevku je sicer prevzel Hamilton, ki pa si je ob presenetljivem drugem mestu Maxa Verstappna nabral zgolj dve točki naskoka. Srdit boj za naslov letošnjega svetovnega prvaka v kraljici motošporta se torej nadaljuje. Čeprav ima svetovni prvak s turškimi dirkami več izkušenj, na stavnicah še vedno višje kotira Nizozemec, ki je lansko carigrajsko dirko sklenil na 6. mestu. Na njegovo zmago je razpisan količnik 1,91, Hamilton ima količnik 2,25. To sta tudi glavna kandidata za zmago, Valtteri Bottas ima že količnik 13, Perez 17. Sledijo Lando Norris (21), Charles Leclerc (31) in Daniel Ricciardo (67).

Začetek dirke v nedeljo ob 14.00
Turški dirkaški konec tedna se začenja v petek s prvim prostim treningom ob 10.30, ob 14. uri je predviden še drugi prosti trening. V soboto bodo tretjega opravili med 11. in 12. uro, ob 14.00 se začnejo kvalifikacije. Dirka za VN Turčije 2021 se bo začela v nedeljo ob 14. uri.


Zmagovalci vseh dirk za VN Turčije:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2020Lewis HamiltonMercedesCarigrad
2011Sebastian VettelRed Bull
2010Lewis HamiltonMcLaren
2009Jenson ButtonBrawn
2008Felipe MassaFerrari
2007Felipe MassaFerrari
2006Felipe MassaFerrari
2005Kimi RäikkönenMcLaren