Pariški teden mode nudi platformo za glas ukrajinskih oblikovalcev. Foto: EPA
Pariški teden mode nudi platformo za glas ukrajinskih oblikovalcev. Foto: EPA

Med oblikovalci, ki so dobili priložnost na tednu mode v Parizu, je tudi Irina Kohana, ki vidi priložnost, da poleg na lastno znamko pozornost obrne tudi na trdoživost svoje države. "Vsak od nas se bojuje, hočem pokazati neupogljivost naših ljudi, naš talent in sposobnosti ustvarjati tudi med vojno, ko vse razpada," je povedala.

Ko je Rusija februarja napadla, se je mudila na tednu mode v New Yorku, njeni zaposleni in družina pa so bili še v Ukrajini. "Sestra mi je poslala posnetke in slike ljudi, ki bežijo na ulicah, bilo je strašno," je dejala in dodala, da banke niso delale, vrste pred bankomati pa so bile nepregledno dolge. Ko je bilo najhuje, je rojakom pošiljala denar iz tujine: "Hotela sem pomagati vsem."

Delavci so se vrnili v Lvov

Položaj rojakov, ki so ostali v Ukrajini, je v prvih petih dneh vojne opisala kot boj za preživetje, kjer so oteženi bili najpreprostejši procesi: "Pridobiti denar, vozovnico ali avto, da si lahko kam prišel."

Njena delavnica v Lvovu blizu poljske meje, kjer raste znamka Čerešnivska, se je zaprla za nekaj mesecev, ona pa se je odločila ostati v Londonu, kjer je že poznala nekaj ljudi. Medtem se je do danes nekaj zaposlenih že vrnilo v Ukrajino, delavnica pa ponovno obratuje. "Nekateri ljudje so se odločili, da v tujini ne morejo ostati več, zato so se začeli vračati," je povedala in dodala, da se nekateri niso znali sprijazniti z življenjem v tujini, potem ko so bili iz svoje države pregnani.

Ukrajinski oblikovalci imajo možnost sodelovati z največjimi, med njimi Chanel in Louis Vuitton. Foto: Reuters
Ukrajinski oblikovalci imajo možnost sodelovati z največjimi, med njimi Chanel in Louis Vuitton. Foto: Reuters

Delali kljub vojni

Kohana podjetje vodi iz Velike Britanije, spet pa je vzpostavila tudi svojo spletno stran. Njene kreacije, podobno kot dela drugih ukrajinskih oblikovalcev promovira ameriška modna strateginja Jen Sidary. "Po zaslugi Jen, revije v New Yorku in te v Parizu, dobimo takojšnjo pozornost," je še povedala Kohana in dodala, da je predstavljati v Parizu ob vseh velikanih modne industrije izjemno.

Nekateri oblikovalci že šov ukrajinske oblikovalke štejejo kot kulturno zmago, njen rojak in oblikovalec Frolov pa je šel še korak dlje, saj je svojo kolekcijo s pomočjo neverjetnega dela ekipe ustvaril v Kijevu kljub vojni.

Odkrila, da je v Ukrajini ogromno nadarjenih

Znamka Čerešnivska

Znamko Čerešnivska je nastala leta 2016. Znana je po pogumnih kreacijah s potiski, ki pritegnejo pozornost. Največ jih nariše ustvarjalna direktorica Anastasija Rozova.

Z modnim jezikom skuša Kohana povedati zgodbo, še posebej med vojno. "Z eno izmed kreacij smo želeli pokazati, kako so se naši rojaki počutili, ko se je vojna začela. Panika in močna čustva, ljudje so bili prestrašeni."

Jen Sidary je številne ukrajinske oblikovalce vzela pod svoje okrilje, da bi tako pomagala napadeni državi, sama pa je povedala, da si "nikoli ne bi mislila, da bo to počela". Aprila je gostila šov Angel For Fashion, v katerem je predstavila nekaj najboljših ukrajinskih oblikovalcev.

Nekdanja direktorica prodaje pri podjetju Vivienne Westwood America ima z državo posebno vez, saj je še pred vojno kupila enosmerno vozovnico za Kijev, potem ko jo je prijatelj povabil na obisk med pandemijo: "Domači in prijatelji so mislili, da se mi meša, a ko sem odkrila ukrajinsko modo, sem bila z eno nogo že tam."

Povedala je še, da se ji kljub tridesetletni karieri v modi ni niti sanjalo, da je v Ukrajini toliko oblikovalskega talenta. Sprva je hotela promovirati samo ukrajinsko modo, nato pa je izbruhnila vojna. Želja je postala poslanstvo. Na njeni spletni strani so predstavljeni vsi najboljši modni oblikovalci v državi, na svoje mesto pa jih čaka kar 70.