Prevozi

Kako naelektrena je bližnja prihodnost tovornjakov?

V Evropi je za zdaj le Avstrija tista, ki cilja na 100-odstotno registracijo električnih vozil z maso pod 18 tonami do leta 2030, nad 18 ton pa do leta 2035.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

Avtor
09.05.2022 20:30
Dopolnjeno: 10.05.2022 09:01
Čas branja: 8 min
Kako naelektrena je bližnja prihodnost tovornjakov?
Baterijski sklopi v električnih tovornjakih so veliki in težko. Ponujajo tudi prek 500 kilovatnih ur kapacitete in prek 500 kilometrov dosega. Foto: Proizvajalci

Vlaganja v razvoj električnih gospodarskih vozil in v vso potrebno infrastrukturo zanje strmo naraščajo in načrti za prihodnost so zelo ambiciozni, pa čeprav prodajne številke s 346 prodanimi tovornimi vozili nad 16 ton v minulem letu še ne upravičujejo takšnih zneskov.

Se pa percepcija in razumevanje širokogrudnih načrtov spremenita, če upoštevamo, da je prejšnje leto prineslo skoraj 200 odstotkov večjo prodajo vozil glede na leto 2020 in da najbrž podoben preskok lahko računamo tudi letos. Pravzaprav se v prihajajočih letih verjetneje obeta še precej večji skok v prodaji električno gnanih gospodarskih vozil. Zato na področju elektrifikacije pošteno razvijajo rešitve vsi proizvajalci, nekateri med njimi pa so svoje napovedi razglasili zelo samozavestno. Renault Trucks namreč obljublja polovico vse prodajne flote v letu 2030 na električni pogon, Volvo pa za desetletje pozneje načrtuje le še električna baterijska vozila oziroma vozila na gorivne celice, torej na vodik.

Vladni vložki v razvoj

Jasno je, da električna vozila v okolje ne izpuščajo škodljivih emisij in je torej njihov umazan odtis v tem pogledu ničeln. Drži, a le v zadnji fazi, torej pri uporabi med vožnjo, pred tem pa je seveda zelo pomembno, od kod dobimo električno baterijo, ki jo potem uporabimo za polnjenje baterij, kje in kako dobimo surovine za izdelavo baterij in kam bodo z leti odšle odslužene baterije. Raziskava, ki so jo izdelali pri Volvo Trucks, pravi, da so možnosti uporabe baterij izjemne tudi za tem, ko za električno vozilo določena ni več primerna, obenem pa dodajajo še, da je proizvodnja baterij 80- ali 90-odstotno čistejša od proizvodnje dizelskega goriva. Vpliv na okolje naj torej ne bi bil velik.

Če se vrnemo na uporabo … Električno tovorno vozilo med vožnjo v okolje ne izpušča emisij, kar pomeni veliko prednost predvsem v okoljih, kjer je onesnaževanja že tako in tako veliko, torej v mestih. Tam so električna dostavna in težja gospodarska vozila najprej zaživela, z velikimi baterijami pa se tehnologija seli tudi v linijske prevoze. Takšna vozila zahtevajo velikanske baterijske sklope in tudi razvejeno mrežo ultra hitrih polnilnic, ki bo izpolnila vse večje potrebe.

Potrebna bo sprememba zakonodaje

In ne nazadnje se bo najbrž morala spremeniti še zakonodaja, ki bo dovoljevala večjo skupno maso, katere del bodo zajele prav baterije. Pri ICCT (The International Council of Transportation) ugotavljajo, da bodo pri prehodu na tovrstno pogonsko energijo morale sodelovati vlade celotnega sveta in v določenem delu pomagati pri zagotavljanju sredstev za razvoj. V Evropi je za zdaj le Avstrija tista, ki cilja na 100-odstotno registracijo električnih vozil z maso pod 18 tonami do leta 2030, nad 18 ton pa do leta 2035.

Tudi Norveška ima drzne načrte, a le 50-odstotno elektrifikacijo do leta 2030. Bavarski minister Markus Söder je skupaj z gospodarskim ministrom Hubertom Aiwangerjem pred dobrim mesecem že predstavil projekt Bayernflotte, s katerim bodo v razvoj vodikovih rešitev vložili 8,5 milijona evrov.

Prestrukturiranje tovarn, lasten razvoj polnilnic

MAN je za namen lažje proizvodnje električnih tovornih vozil sprostil del linije tovarne v Münchnu in prestavil sklop proizvodnje v Krakov na Poljsko. Obenem so okoli 130 milijonov evrov investirali v razširitev tovarne v Krakovu, s čimer bodo potrojili proizvodnjo. DAF poudarja, da samo nakup električnega vozila ni dovolj in da sami ponujajo celostno rešitev, ki vključuje tudi postavitev hitrih polnilnic.

V ta namen sodelujejo z več priznanimi proizvajalci in ponujajo polnilnice za enosmerno polnjenje s hitrostjo 120 oziroma 180 kilovatov, zadnja naj bi bila dovolj hitra, da bi omogočala napolnitev tudi največjih baterij v štirih urah, kmalu pa bo na voljo tudi polnilnica z močjo 360 kilovatov. Hkrati so na voljo tudi klasične polnilnice z dvosmernim tokom in močjo 22 kilovatov, vse z namenom pokrivanja najrazličnejših potreb. Načrt je torej izpolniti potrebe posameznega podjetja, ki bo svoja vozila lahko polnilo doma, obenem pa se bo hitro morala razviti še razvejena mreža polnilnic, da bodo vozila nemoteno delovala tudi na poti.

V tem trenutku ima Volvo največji tržni delež med električnimi tovornjaki in v podjetju poudarjajo, da nadzorujejo vse procese proizvodnje in sodelujejo le s ponudniki surovin, ki so zavezani okoljskim načelom. Pravzaprav si vsi proizvajalci prizadevajo, da je znan celoten proces, že od pridobivanja litija in drugih surovin, iz katerih so izdelane baterije.

Kaj je že in bo na voljo

Ponudba električnih tovornih vozil je precej bogata že zdaj, v letu ali dveh pa bo postala še občutno pestrejša. Renault Trucks bo prihodnje leto ponudil dva modela, T E-tech za regionalne prevoze in model C E-tech za gradbene potrebe. Oba bosta imela sklop baterij z do šestimi moduli in zmogljivostjo med 180 in 540 kilovatnimi urami. Polnjenje bo mogoče z močjo do 250 kilovatov na polnilnicah z enosmernim tokom oziroma z največ 43 kilovatov v primeru dvosmernega toka. Obljubljajo doseg do 300 kilometrov oziroma do 500 kilometrov z vmesnim štiriurnim polnilnim postankom. Kot rečeno, je njihov načrt 50-odstotna elektrifikacija vseh tovornih vozil do leta 2030, pri čemer bodo izpolnili potrebe med 3,1 in 44 tonami skupne dovoljene mase.

Veliki dosegi, velike baterije

Podobno velja za Volvo Trucks, ki ima v ponudbi tri modele. FH electric, FH electric in FMX electric s skupno dovoljeno maso 44 ton. Vsi ponujajo do 490 kilovatov motorne moči in do 300 oziroma 380 kilometrov dosega, paket dveh do šestih baterijskih sklopov pa bo ponudil do 540 kilovatnih ur zajete energije. FM electric bo ponudil enak sklop, a z nekoliko večjim dosegom, za oba pa velja, da bosta napolnjena v dveh urah in pol, če ju boste priključili na polnilnico z močjo 250 kilovatov. Med manjšimi modeli sta potem še modela FE in FL electric s skupno dovoljeno maso 27 oziroma 16,7 tone. Tukaj je elektromotor manjši in manjše so tudi baterije. V primeru prvega 225 kilovatov moči pomeni do 200 kilometrov dosega ob bateriji velikosti 200 oziroma 265 kilovatnih ur, v primeru modela FL electric pa 130 kilovatov moči in doseg 300 kilometrov.

DAF gre prek 500 kilometrov

DAF CF je namenjen mestnim in primestnim potrebam ter z dosegom okoli 200 kilometrov torej dovolj za različne dostave in podobno, med vnovičnim polnjenjem trebuha tovornjaka pa ga lahko priključite v omrežje in polnite tudi baterijo. Ta ima sicer neto zmogljivost 315 kilovatnih ur in poganja elektromotor z 210 kilovatov moči. Efektivni uporabni doseg je lahko celo 500 kilometrov, pravijo, če upoštevate vmesno dnevno polnjenje.

Drugi model je LF z dosegom 280 kilometrov, možnostjo polnjenja z do 150 kilovati, govorimo pa o modelu z nosilnostjo 11,7 tone in medosjem 5,3 oziroma 5,85 metra.

Scania: izmenično polnjenje s 130 kilovati

In Scania? Ta ponuja modele v konfiguraciji 4x2, 6x2 in 6x2*4 z medosno razdaljo med 3.950 in 5.750 milimetri. Motor ponuja 230 kilovatov moči, ki je trenutno lahko celo 295 kilovatov in 1.300 oziroma 2200 newtonmetrov navora. Večje različice imajo lahko devet baterijskih modulov, kar pomeni 300 kilovatnih ur energije, manjše pa pet oziroma 165 kilovatnih ur energije. Navdušuje velika moč izmeničnega polnjenja s 130 kilovati, na DC-polnilnicah pa s kar 200 kilovati. Največja dovoljena masa je 29 ton, doseg pa 250 kilometrov.

Neslišno vozniško izkušnjo ponuja tudi MAN eTGM z 265 kilovati moči in 3.100 newtonmetri navora, pri katerem sklop 12 modulov baterij ponuja 185 kilovatnih ur energije. Dovolj za okoli 200-kilometrski doseg, 150-kilovatno polnjenje na polnilnici DC in 22-kilovatno na klasični. Ta model je na cestah že od leta 2018.

Mercedes-Benz in Iveco

Mercedes-Benzov tekmec v tem segmentu je eactros. Na voljo je v dveh različicah s tremi ali štirimi baterijskimi sklopi ter skupno zmogljivostjo med 336 in 448 kilovatnimi urami, kar zadostuje za 300 oziroma 400 kilometrov vožnje med polnjenji. Torej je v nekakšnem povprečju z drugimi predstavniki, kar pomeni, da je tudi polnjenje z do 160 kilovati zelo hitro. 330 oziroma 400 kilovatov motorne moči zagotavlja dovolj zmogljivosti, nižje težišče v primerjavi s klasičnimi pogoni pa tudi prijetnejšo vožnjo.

Tudi Iveco bo v španoviji s podjetjem Nikola izdeloval električne tovornjake, prav tako pa se elektrifikaciji pridružujejo preostale znamke, tudi na področju električnih avtobusov. Toyota bo skupaj s portugalskim proizvajalcem Caetano v Evropo najverjetneje pripeljala več takšnih avtobusov z gorivnimi celicami in za enega se potegujejo celo v mestni občini Ljubljana. Prihodnost je, skratka, naelektrena!

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico

Varna in donosna naložba je zelena obveznica, ki služi tudi za financiranje prehoda na trajnostno in nizkoogljično gospodarstvo

FINANCE
Prevozi
Tudi tovornjaki se krepko dražijo, dobave pa ne dosegajo povpraševanja
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Tudi tovornjaki se krepko dražijo, dobave pa ne dosegajo povpraševanja

Cene tovornjakov so v zadnjem letu poskočile tudi za 15 odstotkov. Dobave so še vedno omejene, trenutno naročena vozila pa bodo večinoma izdelana šele leta 2023.

FINANCE
Prevozi
Majda Bitenc Menart: gospa v moškem poslu jeklenih orjakov
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Majda Bitenc Menart: gospa v moškem poslu jeklenih orjakov

Intervju: Majda Bitenc Menart, direktorica podjetja Cordia, ki v Sloveniji zastopa znamko tovornjakov DAF

FINANCE
Prevozi
Villem Moeskops, DAF: "Težav z dobavami polprevodnikov skoraj ni več"
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Villem Moeskops, DAF: "Težav z dobavami polprevodnikov skoraj ni več"

Pri DAF v nasprotju s tekmeci med pomanjkanjem delov niso ustavili proizvodnje, ampak je ta tekla naprej. Tovornjake so izdelali do največje mogoče mere in jih poslali trgovcem, ki so vgradili manjkajoče dele, ko so bili ti na voljo.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
V vozni park slovenskih prevoznikov so zapeljali prvi vlačilci DAF nove generacije
Prevozi
PrevoziAnže Jamnik V vozni park slovenskih prevoznikov so zapeljali prvi vlačilci DAF nove generacije

Tovornjaki DAF nove generacije v mednarodnem transportu in prevozu nevarnih snovi prevoznikov Kobal in Traig

FINANCE
Prevozi
Z nizozemskim orjakom po asfaltu poligona na Vranskem
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Z nizozemskim orjakom po asfaltu poligona na Vranskem

Lanska novost, v manj kot letu dni izdelana že v nakladi deset tisoč kosov, je zapeljala tudi na slovenske ceste. Gre za novo generacijo vlačilcev DAF XF, XG in XG+, ki so jo novinarji okronali z nazivom mednarodni tovornjak leta. Z njim smo se zapeljali po zaprtem območju Centra varne vožnje AMZS na Vranskem, pretaknili vsak kotiček in preverili tudi delovanje kamer, ki nadomeščajo ogledala.

FINANCE
Prevozi
Kako do tovornjaka, ko novih ni, rabljeni pa so predragi? Prek dražbe
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Kako do tovornjaka, ko novih ni, rabljeni pa so predragi? Prek dražbe

Na dražbah lahko najdete starejše, že kar utrujene, a zelo dostopne kombije slovenskih in nekaterih tujih podjetij. To je lahko dobra možnost, kako hitro rešiti težavo z voznim parkom.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.