Člani komisije za projekt Agrobiznisa Časnika Finance v sestavi Peter Wostner, Darja Majkovič, Jana Kolenc Muženič in Srečko Korber je ocenjevala 12 podjetij v naslednjih vsebinskih sklopih: ekonomski kazalniki podjetja, razvojna in prodajna strategija, tekoče investicije in načrti vlaganj v obdobju do leta 2024, trajnostni razvoj z vidika okolja, družbe in ekonomije. Na končno oceno je vplival tudi prvi vtis o podjetju na podlagi novinarske zgodbe, ki je nastala na podlagi podatkov iz oddanih vprašalnikov in pogovora s predstavniki vodstev sodelujočih podjetij. Komisija je podelila posebno priznanje za globalno ambiciozno poslovno strategijo podjetju Narayan iz Jesenic na Dolenjskem. V kategoriji mikro in malih podjetij je kipec za Naj živilsko podjetje 2022 pripadel podjetju Kodila, v kategoriji srednjih in velikih podjetij pa so bile izbrane Pomurske mlekarne. Oba kipca sta torej odšla v Mursko Soboto.
Člani komisije so vsem sodelujočim namenili nekaj zaključnih misli z osrednjim sporočilom, da so na svojevrsten način prav vsi sodelujoči na razpisu zmagovalci. Pa vendar je na koncu odtehtal odstotek več pri izbranih.
Vsi ste zmagovalci. Namig: še več vlaganja v znanje!
Vseh 12 podjetij kaže vitalnost, saj iščejo nove poti in primerjalne prednosti ter ustvarjajo inovativne produkte, kar daje ob koncu razpisa resnično optimističen vtis. Primeri dobrega sodelovanja z drugimi podjetji v lokalnih okoljih in širšem ekosistemu so spodbudni, saj bo takšna naravnanost v trenutnem svetu vse bolj pomembna. Priporočal bi še več ambicioznosti in poguma pri obravnavi kupcev. Prav tako nam naložbe omogočajo, da se ne ustavimo le pri lokalni zgodbi, ampak se spustimo na globalni trg. Pogrešal sem več odprtosti pri vlaganju v znanje in sodelovanje z ustanovami znanja.
Ste glasniki sprememb. Namig: še več drznosti!
Pomanjkanje kadrov v živilskem sektorju zaznavam kot potencialno težavo. Aktivno in dolgoročno sodelovanje z okoljem je tako nujnost za podjetja, ki iščejo sodelavce. Raziskave in razvoj so naslednji segment, kjer skupaj z malo več drznosti še vidim prostor za izboljšave. Spodbudno se mi zdi, ker je razbrati, da sodelujoča podjetja gradijo na verigah od pridelave do trgovine in se tudi zavedajo, da je treba te odnose še krepiti. Meni je bilo prijetno prebirati te zgodbe, saj kažejo na razvojno naravnanost in dejstvo, da so vsa prijavljena podjetja svojevrsten glasnik sprememb v živilski panogi.
Vsi iščejo svoj prostor pod soncem. Namig: tveganje kot stalnica!
Tudi živilska panoga seveda ni enoznačna. Vsaka dejavnost pa ima neke specifične izzive, kar je bilo razbrati v tokratnem razpisu. Kar se mi zdi spodbudno, je to, da vidim, da vsi ne glede na velikost iščejo svoj prostor pod soncem, kar pomeni, da vlagajo v nove izdelke, bodisi z izboljšavami v okusu bodisi z iskanjem povsem novih tržnih niš. Zaznati je angažiranost in ob takšni naravnanosti živilcev je odveč skrb, da bi bili zaradi neprijaznih razmer v svetu lačni. Priporočil pa bi pozornost glede različnih poslovnih tveganj.
Opravili ste dobro delo v težkih časih. Namig: zagrizite v trajnost!
Pri vseh podjetjih sem zaznala njihovo skrb ne le za izdelke, tudi usmerjenost v inovacije v želji, da prisluhnejo spremenjenim potrebam kupcev. Tudi vpetost v okolje, tako z vidika kulture, tradicije kot posluha za sobivanje s turizmom, je opaziti. Želela pa bi poudariti, da se bodo morala vsa podjetja ne glede na velikost zavedati, da bo trajnost diktirala preživetje. Ne gre le za pridobivanje certifikatov, ampak za odgovor na vprašanje, kje smo z vidika okolja, vpetosti v družbo in ekonomskih posledic poslovanja ta hip ter kam želimo priti in kako.
Podrobnejše reference članov strokovne komisije si lahko preberete na portalu Agrobiznis v rubriki Projekt Najboljše živilsko podjetje 2022.