Zmagovalni plakat VSE JE KUL avtorjev Mateja Ferliča in Juša Šoltesa. Foto: TAM-TAM Inštitut/Matej Ferlič, Juš Šoltes
Zmagovalni plakat VSE JE KUL avtorjev Mateja Ferliča in Juša Šoltesa. Foto: TAM-TAM Inštitut/Matej Ferlič, Juš Šoltes

Zaključil se je 16. natečaj Plaktivat, mednarodni natečaj mestnih plakatov na izbrano družbeno tematiko. Letošnja tematika je bila "Stiske mladostnikov" s pripisom "Vsaka stiska je zgodba zase".

Na spletni strani TAM-TAM-a si lahko ogledate tudi vsa izbrana dela in finaliste v obeh kategorijah mednarodnega natečaja Plaktivat.

Na letošnji natečaj, ki ga je TAM-TAM Inštitut razpisal v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Slovenija in TOM telefonom, je letos prispelo natanko 400 del iz 34 držav, vse od Paragvaja, Združenih držav Amerike in Kanade do Vietnama, Japonske in Nove Zelandije, sporočajo iz TAM-TAM Inštituta. "Namen letošnjega natečaja za družbeno odgovorni mestni plakat je bilo na pozitiven način opogumiti mladostnike, da spregovorijo o svojih stiskah. Da gre za aktualno in hkrati univerzalno tematiko, priča visoko število prijav, panorama prejetih del pa s širokim spektrom dojemanja problematike in stilske raznovrstnosti kaže, da je vsaka stiska zgodba zase," komentirajo rezultat natečaja.

Največ prijav, 134, je bilo domačih ustvarjalcev, ki so slavili v obeh kategorijah natečaja – tako za najboljši plakat kot za kategorijo Sveža kri, namenjen študentom. Zmagovalni plakat z naslovom VSE JE KUL sta ustvarila Matej Ferlič in Juš Šoltes, žirija kategorije Sveža kri pa je razglasila dve zmagovalni deli: IZBRATI POMOČ NI SRAMOTA avtorja Urbana Šelja in CUNAMI STISKA, pod katero se podpisuje Nuša Mihalič.

Prvi zmagovalni plakat v kategoriji Sveža kri Cunami stiska Nuše Mihalič. Foto: TAM-TAM Inštitut/Nuša Mihalič
Prvi zmagovalni plakat v kategoriji Sveža kri Cunami stiska Nuše Mihalič. Foto: TAM-TAM Inštitut/Nuša Mihalič

Žirijo so sestavljali Peter Zabret, Julija Somrak, David Fartek, Nina Vrhovec, Špela Drašlar, Anja Delbello in Tomaž Drozg. "Dela so bila topla, ledena, strašna, lepa, načečkana, dovršena, včasih vse to hkrati. A že vsak prispeli Plaktivat je v resnici uspeh sam po sebi – več kot 300 posameznikov je svoj čas namenilo spoznavanju morda prej malo znanih stisk mladostnikov. In prav ta izkušnja in pridobljeno znanje o resnosti tematike jih bosta spremljala tudi v prihodnje ter morda za kanček prispevala k soustvarjanju aktivne in empatične družbe, ki zna pogledati iz okvirjev. Takšnih in drugačnih," je delo žirije opisal Zabret, snovalec iz agencije Pristop in predsednik ocenjevalne komisije osrednje kategorije Plaktivat.

Zmagovalni plakat VSE JE KUL avtorjev Mateja Ferliča in Juša Šoltesa je žirijo prepričal z že skoraj faktografskim in neolepšanim prikazom konkretnega stanja: "Včasih je že to dovolj, da učinkovito in brez ovinkarjenja opozori na tematiko, ustavi korak težko ulovljivih mladih in začne debato v širši družbi. Zadnjo sicer poganjajo podobe, a zmagovalno delo je za osvetlitev stisk mladih raje dalo glavno besedo besedam samim, ki nas popeljejo skozi nezloščeno realnost. Za mentalno zdravje je namreč ključno, da svoje mesto dobijo tudi sicer neizrečene neprijetne misli; dobra novica pri tem pa je, da lahko vsak poišče svoj način, kako jih izrazi – tudi prek TOM telefona – in komu jih lahko zaupa. Lahko bi rekli, da čeprav zmagovalni Plaktivat deluje kot monolog, je njegov namen, da s svojim odmevom sproži pogovor(e)," je v utemeljitvi navedel Zabret.

Drugi zmagovalni plakat v kategoriji Sveža kri Izbrati pomoč ni sramota Urbana Šelja. Foto: TAM-TAM Inštitut/Urban Šelj
Drugi zmagovalni plakat v kategoriji Sveža kri Izbrati pomoč ni sramota Urbana Šelja. Foto: TAM-TAM Inštitut/Urban Šelj

V kategoriji Sveža kri, namenjeni študentom, je dela ocenjevala komisija mednarodno uveljavljenih oblikovalcev in ustvarjalcev v sestavi Tomato Košir, Sara Sešlar Naraks, Lucija Rosc, Gašper Uršič in Mina Fina. "V žiriji smo veseli, da nam je končni izbor med finalisti dal tako težko delo, kar kaže tudi uvedba posebnih pohval žirije za superfinaliste, ter želja, da se prvič nagradita in izvedeta deli dveh avtorjev," je povzel Košir. Avtorja, ki se podpisujeta pod zmagovalni deli, sta Urban Šelj za plakat Izbrati pomoč ni sramota in Nuša Mihalič za plakat Cunami stiska.

V utemeljitvah žirije navajajo, da je Šelj s sporočilnostjo ilustracije dokazal, da razume tipično strukturo stiske, hkrati pa je z rabo kontrastnih barv pokazal, da razume naravo plakatnega medija, kjer je hitrost nagovora opazovalca največja primerjalna prednost. Plakat Cunami stiska pa po mnenju žirije odlikuje zelo ustrezna komunikacija: "V sožitju sta ilustracija, ki izkazuje sočutje do ciljne skupine, ter geslo, ki daje konstruktivni nasvet. Oboje je odmerjeno z ustreznim tonom komunikacije, tako besedno, slikovno in tipografsko."

Izbrani plakati 16. mednarodnega natečaja Plaktivat bodo v Ljubljani na ogled v TAM-TAM-ovi Plakatni galeriji Figovec in Plakatni galeriji BTC, ki je pred nekdanjim Kolosejem. Odprtje razstave bo v petek, 12. januarja, ob 16.00 v Plakatni galeriji Figovec. Dogodek bo zaznamovalo druženje z oblikovalci in oblikovalkami ter podelitev plaket zmagovalcem.

V galeriji objavljamo tudi ožji izbor finalistov v kategorijah Plaktivat in Sveža kri.