REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Osebnost v fokusu: Xi Jinping, človek kulture

Osebnost v fokusu: Xi Jinping, človek kultureXi Jinping na tretjem Forumu za mednarodno sodelovanje Cesta in pot (Xinhua/Wang Ye)

Od predstavitve Xi Jinpingovih Misli o kulturi oktobra 2023 je "kultura" postala zelo pomembna beseda po vsej Kitajski.

Pred kitajskim lunarnim novim letom je država vsepovsod organizirala različne kulturne dogodke, da bi podprla ta novi trend.

V vzhodni provinci Zhejiang muzej navdušuje turiste s tehnologijo AR, ki obuja prizore vsakdanjega življenja in dela izpred 8000 let. V severozahodni provinci Shaanxi lahko obiskovalci muzeja uživajo v tradicionalnih kulinaričnih dobrotah, upodobljenih v starodavnih kitajskih pesmih.

V poznih šestdesetih letih prejšnjega stoletja so Xija kot »izobraženega mladeniča« poslali iz Pekinga v Liangjiahe, majhno vasico v provinci Shaanxi na planoti Loess, da bi opravljal naporno kmečko delo. Ko je v vas odnesel cel zaboj knjig, se je Xi potopil v raznoliko bralno popotovanje, kjer je raziskoval dela od kitajskih literarnih mojstrovin do Shakespearovih in Tolstojevih del ter od "Služiti ljudem" predsednika Maa do "Das Kapital" Karla Marxa.

Medtem se v Pekingu člani novoustanovljenega odbora za znanstveno-fantastični film pripravljajo na naslednjo uspešnico, ki bo sledila fenomenalnemu uspehu "Potepuške Zemlje", da bi občinstvu ponudila alternativo hollywoodskim znanstveno-fantastičnim filmom.

Januarja je ključni politični sestanek o javnem komuniciranju pozdravil Xijevo kulturno misel in izjavil, da "zagotavlja trdna ideološka jamstva, močan navdih in ugodne kulturne pogoje, da bo Kitajska postala močnejša država in pomladila kitajski narod na vseh frontah."

Komunistična partija Kitajske (KPK), ki se je rodila pred več kot stoletjem s pomočjo gibanja Nova kultura in širjenju marksizma v državi, je bila vedno ponosna na svoje kulturno bistvo. Zdaj, pod Xijevim vodstvom, stranka črpa iz kulture, da bi izboljšala svoje upravljanje in spodbudila modernizacijo Kitajske.

KULTURNI NAVDUŠEC

Xi se je rodil leta 1953 v družini revolucionarjev. Kot otroka ga je močno navdihnila kitajska tradicionalna kultura. Rekel je, da nikoli ne bo pozabil zgodbe o Yue Feiju, ki mu jo je pripovedovala njegova mama. Yue je bil domoljubni vojaški poveljnik iz 12. stoletja, čigar mati mu je na hrbet vtetovirala besedo "služi domovini z največjo vdanostjo", stavek, ki pooseblja "Zhong" ali zvestobo v konfucijanski filozofiji. Slediti temu motu si je za življenjski cilj zadal tudi Xi.

Xi Jinping na sprehodu s svojo mamo Qi Xin. (Xinhua)

Xi je omenil, da je branje njegov najljubši hobi. Njegovi šolski učitelji se ga spominjajo kot izjemnega učenca s strastjo do branja klasične literature, zlasti kot oboževalca Du Fuja, priznanega realističnega pesnika iz dinastije Tang (618–907).

V poznih šestdesetih letih prejšnjega stoletja so Xija kot »izobraženega mladeniča« poslali iz Pekinga v Liangjiahe, majhno vasico v provinci Shaanxi na planoti Loess, da bi opravljal naporno kmečko delo. Ko je v vas odnesel cel zaboj knjig, se je Xi potopil v raznoliko bralno popotovanje, kjer je raziskoval dela od kitajskih literarnih mojstrovin do Shakespearovih in Tolstojevih del ter od "Služiti ljudem" predsednika Maa do "Das Kapital" Karla Marxa.

Približno 40 let kasneje je človek, ki je bral pozno v noč pod medlim sijem petrolejske svetilke v jamskem bivališču, kot predsednik Kitajske stal na odru na sedežu Unesca in delil svoje poglede na kulturo in civilizacijo. "Opiral se je na znane pesnike in pisatelje, da bi poudaril dolgo zgodovino svoje države in pomen kulturne raznolikosti," poročajo mediji.

Xi imenuje Liangjiahe svojo "univerzo", kjer se je naučil tradicionalnih vrlin Kitajske. Skozi sedem let v tej vasi je Xi prestal težko življenje ter si delo in obroke delil z revnimi domačini. Živo se spominja radodarnosti vaščanov, saj so dajali dragocene nauke o življenju in delu ter delili vse, kar so imeli, čeprav niso imeli veliko.

V zameno je Xi izrazil enako prijaznost. Svoje obroke je delil kot pomoč tistim v stiski, mlajšemu vaščanu brez čevljev je ponudil svoje rezervne čevlje, komu je v mrazu podaril tudi svojo kapo, tistim, ki so imeli radi branje in učenje, pa je velikodušno podaril knjige in zvezke. Vaščani so v zahvalo za mladeniča uporabili besedi "Ren Yi" ali oznako za dobrohotnost in pravičnost, najvišja standarda tradicionalne moralne poštenosti.

Xijeva globoka strast do zgodovine in kulture je bila tako močna, da je na neki točki razmišljal o tem, da bi se posvetil arheologiji; in to zanimanje je presegalo zgolj osebno fascinacijo. Z uradniki in tujimi prijatelji pogosto deli starodavni kitajski pregovor, ki zagovarja uporabo zgodovine kot kompasa za sedanja in prihodnja prizadevanja. Prepričan je, da je pridobivanje izkušenj iz tradicije ključnega pomena pri oblikovanju političnih odločitev.

Kmet Liang Yujin, ki je zdaj v svojih 70-ih, se spominja, da je štirikrat nenapovedano obiskal Xija, potem ko je Xi zapustil Liangjiahe. Xi je Lianga sprejel v svoj dom, ko je že postal visok uradnik, jedla sta obroke, ki jih je pripravila njegova žena Peng Liyuan. Liang je Xiju prinesel proso, buče in sladki krompir, v zameno pa mu je Xi ponudil čaj in pecivo. "Vprašal je o vsaki družini v vasi," je dejal Liang.

Leta 1982 je Xi začel delati v Zhengdingu, zgodovinskem okrožju v provinci Hebei, najprej kot namestnik vodje stranke in nato kot vodja stranke. Potem ko je na svojem delovnem mestu odkril dve starodavni drevesi rožičev, je dal preveriti njuno starost in ju ograditi zaradi zaščite. Začel je tudi obsežno raziskavo kulturnih relikvij po vsem okrožju in začela so se celostna prizadevanja za ohranjanje narave in relikvij.

Xijeva globoka strast do zgodovine in kulture je bila tako močna, da je na neki točki razmišljal o tem, da bi se posvetil arheologiji; in to zanimanje je presegalo zgolj osebno fascinacijo.

Z uradniki in tujimi prijatelji pogosto deli starodavni kitajski pregovor, ki zagovarja uporabo zgodovine kot kompasa za sedanja in prihodnja prizadevanja. Prepričan je, da je pridobivanje izkušenj iz tradicije ključnega pomena pri oblikovanju političnih odločitev.

Arheološke ruševine Liangzhuja, ki se nahajajo v provinci Zhejiang in so zdaj na Unescovem seznamu svetovne dediščine, so bile v zgodnjih 2000-ih obdane z rudarskimi polji. Prekomerni industrijski prah in onesnaženost s hrupom sta celotno območje spremenila v kraj, ki ga je Jiang Weidong, uradnik iz upravnega odbora lokacije, opisal kot "nekaj podobnega vojnemu območju."

Ko je julija 2003 izvedel za to, je Xi, takratni partijski vodja Zhejianga, nemudoma ukazal zaprtje rudnikov. Njegova predanost Liangzhuju je bila neomajna tudi v naslednjih desetletjih. Ko so arheologi potrdili pomen Liangzhuja kot pričevanja o 5000 letih kitajske civilizacije, je dal natančna navodila za njegovo zaščito. V svoji čestitki za otvoritveni forum Liangzhu lani je Xi mesto pozdravil kot zaklad svetovnih civilizacij.

Xi Jinping je obiskal prelaz Jiayu, znameniti del Velikega zidu, zgrajenega v dinastiji Ming (1368-1644), med inšpekcijsko turnejo v severozahodni kitajski provinci Gansu, 20. avgusta 2019. Xi je poslušal tudi uvod v zgodovinsko in kulturno ozadje Velikega zidu in prelazov v koridorju Hexi, delu starodavne svilne ceste na severozahodu Kitajske. (Xinhua/Xie Huanchi)

Odkar je Xi leta 2012 prevzel vodilno vlogo v partiji – generalnega sekretarja centralnega komiteja KPK – je izdal več kot 170 pomembnih navodil v zvezi s kulturnimi relikvijami, arheologijo in nesnovno kulturno dediščino. Opravil je tudi več kot 100 ogledov zgodovinskih in kulturnih znamenitosti.

Xi goji tudi globoko ljubezen do "rdeče kulture". V preteklih letih je obiskal skoraj vsa pomembna zgodovinska mesta, povezana s kritičnimi poglavji revolucionarne preteklosti. Te lokacije vključujejo jezero v Zhejiangu, kjer je leta 1921 potekal prvi nacionalni kongres KPK, in Dišeče griče v predmestju Pekinga, kjer so starejši partijski voditelji postavili temelje za ustanovitev Nove Kitajske.

Xi je delil tudi osebna razmišljanja o literaturi, kot so njegovi vtisi o knjigi Ernesta Hemingwaya "Starec in morje" in njegove izkušnje ob obisku krajev, povezanih s Hemingwayem na Kubi.

"Ko potujete proti uspehu, se spomnite, od kod prihajamo," je dejal Xi.

Je ljubitelj bogatih človeških kultur. Ko je govoril o svojih obsežnih potovanjih po svetu, je Xi dejal: "Poglabljanje v raznolike civilizacije na petih celinah mi prinaša največje veselje."

Od prevzema predsedniškega položaja je Xi obiskal več kot 70 držav. V Grčiji je razpravljal o starodavni kitajski frazi o ustavitvi vojn in o Ateninem razmišljanju o vojni in miru. V Belgiji je potegnil je vzporednice med kitajskim čajem in belgijskim pivom ter poudaril vrednost spoštovanja različnih kultur. V Mehiki je pokazal veliko zanimanje za podobnosti med elementi majevske civilizacije in kitajskimi elementi, kot je zmaj. V luksorskem templju v Egiptu je govoril o izvoru in razvoju starih civilizacij.

Xi je delil tudi osebna razmišljanja o literaturi, kot so njegovi vtisi o knjigi Ernesta Hemingwaya "Starec in morje" in njegove izkušnje ob obisku krajev, povezanih s Hemingwayem na Kubi.

Ljudje, ki poznajo Xija, pravijo, da je njegova kulturna vzgoja močno vplivala na njegov močan občutek za idealizem in njegov pragmatičen pristop do dela. Pogosto se sklicuje na filozofijo "Zhi Xing He Yi" ali "enotnosti znanja in delovanja", ki jo je zagovarjal starodavni kitajski filozof Wang Yangming (1472-1529), in jo ima za bistvo tradicionalne kitajske kulture.

UMETNOST VODENJA

Leta 2012 je Xi vključil koncept "kulturnega zaupanja" v poročilo za 18. nacionalni kongres KPK. Kasneje je ta koncept integriral v »štiri zaupanja« socializma s kitajskimi značilnostmi, pri čemer je kulturno zaupanje opisal kot »temeljitejšo, globljo in trajnejšo silo«.

"Brez popolnega zaupanja v našo kulturo, brez bogate in uspešne kulture se kitajski narod ne bo mogel pomladiti," je dejal.

Medtem ko svet doživlja globoke spremembe, kakršnih ni bilo v zadnjih sto letih, je Xi Kitajsko popeljal v novo dobo.

Teoretiki verjamejo, da resni izzivi, s katerimi se država sooča v 21. stoletju, zahtevajo kulturni preporod za ponovno izgradnjo nacionalne identitete v svetu po hladni vojni, kjer tekmujejo in sobivajo različne civilizacije in vrednostni sistemi. Pravijo celo, da sta vzpon in padec večjih držav v zadnjih 500 letih rezultat moči kultur.

Xi je gojil zaupanje v kitajsko kulturo v službi pomladitve naroda in po mnenju opazovalcev postavil neprebojno oviro proti negativnim elementom v zahodni kulturi.

Xi je gojil zaupanje v kitajsko kulturo v službi pomladitve naroda in po mnenju opazovalcev postavil neprebojno oviro proti negativnim elementom v zahodni kulturi.

Julija 2021, ko je partija praznovala svojo stoletnico, je Xi predlagal "dve integraciji", pri čemer je poudaril potrebo po "integraciji osnovnih načel marksizma s specifično realnostjo Kitajske in dobro tradicionalno kulturo." "Druga integracija" - tista s fino tradicionalno kulturo - predstavlja globoko "kemično reakcijo" in emancipacijo uma, je dejal Xi.

Junija 2023 je Xi na ključnem srečanju o kulturni dediščini in razvoju v Pekingu povzel pet značilnih značilnosti kitajske civilizacije, pri čemer je poudaril njeno izjemno kontinuiteto, inovativnost, enotnost, vključenost in miroljubno naravo.

Več kot mesec dni po srečanju je Xi obiskal arheološko najdišče Sanxingdui v provinci Sečuan. Med obiskom si je vzel čas in preučil podrobnosti več tisoč let starih artefaktov.

"Od kod prihajajo?" je vprašal.

"Izvirajo iz zibelke civilizacij reke Jangce in Rumene reke in so se rodile iz inovativnih stvaritev starodavnih lokalnih ljudi," je odgovoril docent.

Konec leta 2023, ko je Xi iz svoje pisarne v središču Pekinga podal novoletno poslanico, je bila na njegovi knjižni polici prikazana njegova fotografija, kako z veliko pozornostjo opazuje artefakte iz Sanxingduija.

Xi Jinping je obiskal novo stavbo muzeja Sanxingdui v Deyangu, jugozahodna kitajska provinca Sečuan, 26. julij 2023. (Xinhua/Ju Peng)

Misel Xi Jinpinga o kulturi, uradno predstavljena oktobra 2023, zajema več ključnih vidikov, vključno s krepitvijo vodstva stranke nad javno komunikacijo in kulturo ter spodbujanjem ustvarjalne preobrazbe in inovativnega razvoja fine tradicionalne kulture Kitajske.

Teoretiki ugotavljajo, da uveljavitev misli kaže na to, da sta zgodovinsko in kulturno samozavest stranke dosegla nove višine.

"Če ne bi bilo 5000 let kitajske civilizacije, od kod bi prišle 'kitajske značilnosti'? In če ne bi bilo teh kitajskih značilnosti, kako bi lahko imeli današnjo uspešno pot socializma s kitajskimi značilnostmi?" je nekoč rekel Xi.

Teoretiki pravijo, da je Xi pionir novega načina vodenja države z uporabo kulture.

Xi trdno verjame v marksistični zgodovinski materializem, ki na množice gleda kot na ustvarjalce zgodovine. Starodavno prepričanje "Min Wei Bang Ben" - kar pomeni "ljudje so temelj države; s trdnimi temelji je država v miru" - povzdigne v partijsko načelo "postaviti ljudi na prvo mesto".

Xi trdno verjame v marksistični zgodovinski materializem, ki na množice gleda kot na ustvarjalce zgodovine. Starodavno prepričanje "Min Wei Bang Ben" - kar pomeni "ljudje so temelj države; s trdnimi temelji je država v miru" - povzdigne v partijsko načelo "postaviti ljudi na prvo mesto".

Potem ko je Kitajsko vodil k odpravi absolutne revščine, si Xi prizadeva za naslednji cilj: skupno blaginjo.

"Skupna blaginja je temeljni cilj marksizma in je tudi osnovno prizadevanje kitajskega ljudstva že od antičnih časov," je Xi dejal predstavnikom stranke in citiral starodavne filozofe. Konfucij je dejal: "Težava ni v pomanjkanju, ampak v neenakomerni porazdelitvi; ne v revščini, ampak negotovosti," Mencij pa je ljudi pozval, naj "skrbijo za starejše in otroke drugih, kot skrbijo za svoje."

"Naš cilj je hkrati navdihujoč in preprost. Navsezadnje gre za zagotavljanje boljšega življenja za ljudi," je dejal Xi.

Združuje vladajočo filozofijo stranke, da "država pripada ljudem in ljudje so temelj države", s tradicionalno idejo, da je "vzpon ali padec politične oblasti odvisen od tega, ali se prilagaja volji ljudi."

Xi Jinping, ki je bil izvoljen za generalnega sekretarja Centralnega komiteja Komunistične partije Kitajske  (KPK) na prvem plenarnem zasedanju 18. Centralnega komiteja  KPK, se je srečal z novinarji v Veliki dvorani ljudstva v Pekingu, glavnem mestu Kitajske, 15. novembra 2012. (Xinhua/Xie Huanchi)

Na svoj prvi dan v službi kot najvišji uradnik stranke je Xi navedel kitajski pregovor, ki poziva k "železni samodisciplini" in sprožil najobsežnejšo protikorupcijsko kampanjo v zgodovini KPK. Xi partijskim uradnikom pogosto pripoveduje zgodbe o starodavnih osebnostih, znanih po svoji poštenosti, in od njih zahteva samodisciplino. Uporabi kitajski pregovor, da posvari celotno partijo: "Veliko črvov bo razkrojilo les, dovolj velika razpoka pa bo privedla do zrušitve zidu."

Marca 2018 je Xi kot prvi kitajski predsednik prisegel pred ustavo. Omenil je starodavni rek: "Ko so močni tisti, ki podpirajo zakon, je močna država; ko so oni šibki, je država šibka," in poudaril, da je treba pospešiti reforme pod pravno državo in okrepiti pravno državo v procesu reforme.

"Vprašanje vladavine prava proti vladavini človeka je temeljno vprašanje v zgodovini politike in pomemben problem, s katerim se morajo soočiti in ga rešiti vse države v procesu modernizacije," je izjavil.

Xi je zgradil in izpopolnil "duhovno linijo KPK", s čimer je poudaril izjemno mentalno moč, ki jo je stranka pokazala v ključnih trenutkih ali poglavjih svoje zgodovine. Je odločen nasprotnik »zgodovinskega nihilizma«. Ko so nekateri ljudje na spletu obrekovali revolucionarne mučence, kot je Qiu Shaoyun, je več sto tisoč članov Zveze komunistične mladine Kitajske objavilo zavrnitve takega obrekovanja. Xi je pohvalil njihov odgovor: "Pravičnost je premagala napačno ravnanje, dobro opravljeno!"

Xi je uvedel koncept "velikih sprememb, ki jih ni bilo v zadnjih sto letih", in je vključeval vpoglede iz marksističnega pogleda na zgodovino in starodavne kitajske filozofije "sprememb". V svojem poročilu 20. nacionalnemu kongresu KPK je vključil "zavrnitev zastarelega v korist novega" iz "Knjige sprememb", kar je spodbudilo reforme na ključnih področjih.

Xi je v mladosti prebral delo "Enodimenzionalni človek" Herberta Marcuseja. Ker je videl slabosti "enodimenzionalnega" človeškega obstoja, ki ga povzroča poseg kapitala v zahodno modernizacijo, je Xi vedno upal, da bo rešil neravnovesja med materialnimi in duhovnimi potrebami ter med ljudmi in naravo.

Xi, dokazano ustvarjalec sprememb, se opira na svoje transformativne izkušnje v Liangjiaheju, kjer je kljuboval skeptikom in nadaljeval z gradnjo prve tovarne za proizvodnjo metana v celotni provinci Shaanxi.

Zdaj se zavzema za sprejemanje podjetnega in inovativnega duha kitajskega naroda, da bi Kitajsko pognal v dobo inovacij.

V razpravi z akademiki je omenil, kako so v 18. stoletju pod vodstvom vlade Qing zahodni misijonarji porabili 10 let za ustvarjanje izjemno naprednega »Zemljevida cesarske Kitajske«. Ta zemljevid je bil tajen na cesarskem dvoru, medtem ko so misijonarji podatke odnesli nazaj na Zahod, jih organizirali in objavili, zaradi česar je Zahod bolje razumel geografijo Kitajske.

Xi s tem primerom poudarja, da je treba znanstveni in tehnološki razvoj povezati z družbenim napredkom. Poudarja, da je treba poglobiti reforme v upravljanju znanosti in tehnologije, da se omogoči prost pretok vseh virov inovacij.

Z vključevanjem načel marksistične teorije razvoja in tradicionalne kitajske dialektike je Xi uvedel novo filozofijo, ki zagovarja inovativen, usklajen, zelen in odprt razvoj, dostopen vsem. Poziva k pristopu "utrditve stabilnosti z napredkom in vzpostavitvijo novega pred odpravo starega", pri čemer uporablja kitajske filozofske perspektive za usmerjanje gospodarskih prizadevanj naroda.

Xi Jinping je obiskal razstavno dvorano Kitajskega nacionalnega arhiva za publikacije in kulturo in se seznanil z ohranjanjem klasičnih publikacij v njegovi zbirki v Pekingu, glavnem mestu Kitajske, 1. junija 2023. (Xinhua/Ju Peng)

Kot goreč ljubitelj literature in umetnosti je močno spodbujal razcvet kitajske kulture. Leta 2014, 72 let po prvem takem dogodku, je Xi predsedoval drugemu seminarju o literaturi in umetnosti v zgodovini KPK, kjer je predlagal koncepte, kot sta "uporaba literature za prenos morale" in "kultiviranje ljudi skozi kulturo". Udeleženci so se spomnili, da je Xi govoril "kot bi bil s prijatelji in družino," in se je rokoval z vsemi po tri ure trajajočem seminarju.

Navdušen je nad ljudsko kulturo in umetnostjo, kot so miti, epi, pripovedništvo in lokalne opere. Sodobne mlade romanopisce, pesnike in slikarje spodbuja k inovativnosti ter širi podporo domači znanstvenofantastični filmski industriji. To odraža njegovo globoko predanost negovanju in spodbujanju različnih vidikov kitajske kulturne dediščine in sodobnih umetniških izrazov.

Kitajska kulturna tradicija in nacionalni pogoji določajo, da bo kitajska modernizacija, nova oblika človeške civilizacije, ki jo vodi Xi, ubrala pot, ki se razlikuje od Zahoda.

Poudaril je zaklade, prenesene v kitajski kulturi - nedeljivost ozemlja, ureditev države, enotnost naroda in kontinuiteto civilizacije - in zatrdil: "Našo državo je treba ponovno združiti in zagotovo bo ponovno združena ."

Xi je prevzel tradicionalno filozofijo "Tian Ren He Yi" ali "enotnost narave in človeka", da bi začel kampanjo brez primere za ekološko obnovo in zaščito. To je vključevalo 10-letno prepoved ribolova na reki Jangce za zaščito vodnega življenja. Zaščito reke Jangce je primerjal z zdravljenjem tradicionalne kitajske medicine, pri čemer je poudaril prizadevanja za zdravljenje obstoječih bolezni in preprečevanje prihodnjih. Pod njegovim vodstvom je bila Kitajska priča zgodovinskim spremembam v svojem okolju, ki so povzročile bolj modro nebo, bolj zelene gore in čistejše vode.

Xi je pri oblikovanju zunanje politike izkoristil starodavno filozofijo naklonjenosti miru in harmoničnemu sobivanju in predlagal koncept izgradnje skupnosti s skupno prihodnostjo človeštva. Nekoč je tujim voditeljem dejal, da Kitajska ne namerava razvijati samo svojega dvorišča, temveč vrt, ki si ga delijo vse države.

NOVA POT CIVILIZACIJE

Raziskovalni inštitut s sedežem v ZDA je ugotovil, da Xi ne velja več le za dediča ali zaščitnika velike civilizacije, ampak tudi za ustvarjalca le-te.

Kitajska kulturna tradicija in nacionalni pogoji določajo, da bo kitajska modernizacija, nova oblika človeške civilizacije, ki jo vodi Xi, ubrala pot, ki se razlikuje od Zahoda.

Zajema skoraj 20 odstotkov svetovnega prebivalstva in želi zmanjšati vrzel v premoženju, doseči harmonijo med materialnimi in duhovnimi vidiki, si prizadevati za razvoj brez žrtvovanja okolja in si nikoli ne prizadevati za širitev ali prevlado v tujini.

Xi je v mladosti prebral delo "Enodimenzionalni človek" Herberta Marcuseja. Ker je videl slabosti "enodimenzionalnega" človeškega obstoja, ki ga povzroča poseg kapitala v zahodno modernizacijo, je Xi vedno upal, da bo rešil neravnovesja med materialnimi in duhovnimi potrebami ter med ljudmi in naravo. Kitajska je zavezana usklajenemu razvoju materialnih, političnih, duhovnih, socialnih in ekoloških civilizacij. Xi to označuje kot izrazito značilnost "moderne civilizacije kitajskega naroda".

Xi metaforično opiše edinstvenost kitajske modernizacije z uporabo fizikalne terminologije: Razvite zahodne države so sledile "serijskemu" razvojnemu procesu. Kitajska, ki želi povrniti »izgubljenih 200 let«, mora ubrati razvojno pot, primerljivo z »vzporednim« procesom, ki vključuje hkratni razvoj industrializacije, informatizacije, urbanizacije in modernizacije kmetijstva.

Na svetovnem prizorišču je Xi predlagal vrsto novih konceptov glede civilizacijske izmenjave in mednarodnih odnosov, s čimer je pokazal zavezanost Kitajske, da bo graditeljica svetovnega miru, ki bo prispevala k globalnemu razvoju in bo zagovornica mednarodnega reda.

Shenzhen je označil za pilotno demonstracijsko območje socializma s kitajskimi značilnostmi. Shenzhen, ki meji na Hongkong, je posebna gospodarska cona, ki jo je pred več kot 40 leti ustanovil Deng Xiaoping. Shenzhen, ki ga pogosto imenujejo "mesto inovacij" in ima dvakrat več prebivalcev od New Yorka, ponuja vpogled v prihodnost modernizacije Kitajske.

Ob prihodu v mesto obiskovalce na letališču pozdravi citat Julesa Verna: "Vse, kar si en človek lahko zamisli, lahko drugi uresničijo." Še en pomemben slogan stoji visoko v znamenitem predelu mesta, Shekou, ki oznanja tradicionalno kitajsko modrost: "Prazno govorjenje ne bo nič pomagalo naši državi; le trdno delo bo poskrbelo, da bo cvetela."

Od električnih avtomobilov do najsodobnejših dronov, od nizkoogljičnih pobud do projektov pametnih mest, mesto še naprej neguje inovacije. Parki in knjižnice so na vsakih nekaj sto metrov. Shenzhen je s priročnim sistemom javnih storitev, različnimi družbenimi organizacijami ter ljudem in podjetjem prijazno uradno ekipo model prihodnosti.

Na skrajnem severu je novo območje Xiong'an v bližini Pekinga novo mesto socialistične modernizacije, ki jo je načrtoval Xi. Maja lani je Xi obiskal to »mesto prihodnosti« v gradnji, pri čemer je bil še posebej pozoren na ekološke razmere jezera Baiyangdian. Njegova konstrukcija poudarja ohranjanje vodnih virov in zeleni razvoj ter uteleša starodavno ekološko modrost »uporabe, kar ponuja narava, in zmerno jemanje tega«.

Xi je Zhejiang označil za demonstracijsko območje skupne blaginje. Med lanskim obiskom vasi Lizu je bil priča preobrazbi te nekoč umazane, kaotične in obubožane vasi v čisto in lepo predstavitveno vas skupne blaginje. Dohodki vaščanov presegajo državno povprečje podeželja, vas pa slovi po bogatem kulturnem vzdušju. Xi je sodeloval v razpravah z mladimi podjetniki, ki so se vrnili iz mest po vsej državi, in izrazil zadovoljstvo nad vlogo, ki so jo odigrali pri razvoju podeželja.

Xi Jinping na obisku v vasi Lizu v Jinhua, vzhodnokitajska provinca Zhejiang, 20. septembra 2023. (Xinhua/Xie Huanchi)
Xi Jinping na obisku v vasi Lizu v Jinhua, vzhodnokitajska provinca Zhejiang, 20. septembra 2023. (Xinhua/Xie Huanchi)

Nova vrsta moderne socialistične države, ki jo vodi Xi, je učinkovito ovrgla linearni zgodovinski pogled, da bi se morali vsi narodi približati zahodnemu modelu.

Na svetovnem prizorišču je Xi predlagal vrsto novih konceptov glede civilizacijske izmenjave in mednarodnih odnosov, s čimer je pokazal zavezanost Kitajske, da bo graditeljica svetovnega miru, ki bo prispevala k globalnemu razvoju in bo zagovornica mednarodnega reda.

Xijev predlog o izgradnji skupnosti s skupno prihodnostjo človeštva odraža zavezanost države miru in stabilnosti. Ta ideja, ki je bila predstavljena leta 2013, odmeva z dolgoletno vizijo kitajskega naroda, da je "ves svet ena velika družina", ki si predstavlja svet, v katerem prevladuje univerzalna harmonija. Zaznamuje novo pot za napredek globalnih civilizacij in utira pot za končno uresničitev polnega in svobodnega razvoja vsakega posameznika, kot si ga je zamislil Karl Marx.

Pobuda Pas in cesta je odličen primer. Pobuda, ki jo včasih imenujejo tudi sodobna svilena cesta, je pritegnila k sodelovanju več kot 150 držav in več kot 30 mednarodnih organizacij, s skoraj bilijonom ameriških dolarjev naložb.

Kljub temu obstajajo pomisleki, da bi samozavestna Kitajska lahko ogrozila obstoječi svetovni red. Toda Xi je optimističen, da lahko vključujoča narava kitajske civilizacije spodbuja sožitje z drugimi narodi, ki jih zaznamuje "harmonija v raznolikosti".

Ko s tujimi gosti govori o »Umetnosti vojne« Sun Tzuja, Xi poudarja, da je temeljno sporočilo te klasične starodavne kitajske vojaške knjige pomen naprezanja vseh moči, da bi se izognili vojni, in velike previdnosti, če konflikt postane neizogiben. V skladu z globoko zakoreninjeno zavezanostjo kitajskega naroda miru je Xi predlagal Globalno varnostno pobudo v pozivu k skupnim prizadevanjem za ohanitev svetovnega miru in stabilnosti.

Od oktobra lani je stopnjevanje palestinsko-izraelskega spora povzročilo humanitarno katastrofo. Med interakcijo s tujimi voditelji in sodelovanjem na večstranskih dogodkih je Xi večkrat pozval k prekinitvi ognja in poudaril, da je temeljna rešitev spora v implementaciji rešitve dveh držav.

V prizadevanjih za umiritev konfliktov in ponovno vzpostavitev miru v regiji je Kitajska sklicala in vodila zasedanje Varnostnega sveta ZN na visoki ravni o palestinsko-izraelskem vprašanju, kar je omogočilo sprejetje prve resolucije Varnostnega sveta ZN od izbruha konflikta. Kitajska je poslala svojega posebnega odposlanca za spodbujanje mirovnih pogajanj, povečala humanitarno pomoč in podala roko pomoči ljudem v Gazi v težkem času.

Kitajska je bila tudi posrednica, saj je lani uspešno olajšala obnovitev diplomatskih vezi med Savdsko Arabijo in Iranom. Daniel A. Bell, vodilni profesor politične teorije na univerzi v Hongkongu, je pohvalil prizadevanja Kitajske in jih opisal kot "navdihujoč primer". Velike in vplivne države lahko igrajo vlogo mirovnikov, saj imajo več moči in vpliva, da za mizo pripeljejo sprte strani, je dejal.

Xi Jinping je imel govor na sedežu Organizacije Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (UNESCO) v Parizu v Franciji, 27. marca 2014. (Xinhua/Yao Dawei)
Xi Jinping je imel govor na sedežu Organizacije Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (UNESCO) v Parizu v Franciji, 27. marca 2014. (Xinhua/Yao Dawei)

Kitajski izrek, ki ga Xi pogosto omenja med svojimi čezmorskimi potovanji, je: "Vzpostavljanje prijateljstev med ljudmi je ključnega pomena za spodbujanje pozitivnih odnosov med državami." Pod njegovim vodstvom je Kitajska okrepila in razširila svoja globalna partnerstva, ki temeljijo na načelih enakosti, odprtosti in sodelovanja.

Kot zagovornik skupnih vrednot človeštva je Xi sprožil Globalno civilizacijsko pobudo in pozval k skupnim prizadevanjem za spoštovanje raznolikosti civilizacij in izkoriščanje globokega pomena njihovih zgodovin in kultur v sodobnem svetu. Ta pobuda je močan odgovor na koncepte, ki podpirajo odtujenost, spopad ali večvrednost civilizacij.

Xijeva globalna razvojna pobuda poudarja pomen dajanja prednosti razvoju in sprejemanju filozofije, osredotočene na ljudi, da se zagotovi, da "nobena država ne bo zapostavljena v procesu globalne modernizacije".

Xijeva globalna razvojna pobuda poudarja pomen dajanja prednosti razvoju in sprejemanju filozofije, osredotočene na ljudi, da se zagotovi, da "nobena država ne bo zapostavljena v procesu globalne modernizacije".

Za razlago vrednot in čustev, na katerih temelji predanost Kitajcev sodelovanju, ki koristi vsem, se Xi opira na starodavne kitajske izreke, ki spodbujajo dejanja za večje dobro. Pobuda Pas in cesta je odličen primer. Pobuda, ki jo včasih imenujejo tudi sodobna svilena cesta, je pritegnila k sodelovanju več kot 150 držav in več kot 30 mednarodnih organizacij, s skoraj bilijonom ameriških dolarjev naložb.

Ko je bil mlad, je Xi nekoč razlagal konfucijansko idejo o "Ping Tian Xia" ali prinašanju miru in reda v svet, ki predstavlja končno stopnjo človekovega osebnega iskanja na štirih ravneh. Ostali tri(je) so negovanje moralnega jaza, upravljanje družine in upravljanje države.

Xi je dejal, da "Ping Tian Xia" ne vključuje osvajanja ali vladanja svetu. Namesto tega si prizadeva dvigniti navadne ljudi iz revščine in jim omogočiti mirno življenje z zadostno količino hrane in oblačil. Dejal je, da če si vse države prizadevajo za miren razvoj in za enotnost in harmonijo, bo to svet približalo cilju.

Ko je decembra lani pred svojimi kolegi izkazoval spoštovanje posmrtnim ostankom Mao Cetunga ob obeležitvi 130. obletnice Maovega rojstva, je Xi poudaril, da je najboljši način za počastitev spomina na pokojnega kitajskega voditelja ta, da še naprej podpirajo Maove cilje. Xi je navedel Maove besede: "Vedno si moramo prizadevati! Vedno moramo kovati naprej! Naš zlati svet, svetel in čudovit, je pred nami!"

"Najboljša dediščina zgodovine je ustvariti novo zgodovino in največji poklon človeški civilizaciji je ustvariti novo obliko človeške civilizacije," je dejal Xi.

Naše delo na Insajder.com z donacijami omogočate bralci.

Delite članek