Srbski režiser Živojin Pavlović velja za enega najpomembnejših avtorjev novega jugoslovanskega filma, ki se je oblikoval v drugi polovici 60. let. Na fotografiji Budjenje pacova iz leta 1967. Foto: AP
Srbski režiser Živojin Pavlović velja za enega najpomembnejših avtorjev novega jugoslovanskega filma, ki se je oblikoval v drugi polovici 60. let. Na fotografiji Budjenje pacova iz leta 1967. Foto: AP

Devetdesete obletnice rojstva cineasta, pisatelja, filmskega publicista, slikarja in teoretika Živojina Pavlovića se bodo v Slovenski kinoteki spomnili z retrospektivo njegovih filmov, ki se bo začela nocoj s filmoma Triptih o materiji in smrti ter Prebujanje podgan, ki so ga v kinoteki opisali kot pripoved o neuspelem poskusu osamljenega človeka, ki želi prevetriti svoje sivo in nesmiselno življenje. Film Prebujanje podgan je za režijo prejel zlato areno v Pulju in srebrnega medveda v Berlinu.

Do 12. oktobra bodo na ogled skoraj vsi njegovi filmi, med drugim tudi njegov prvi celovečerec Sovražnik, katerega producent je Viba film. Retrospektivo bo sklenil film Dezerter, ki ga je navdihnil Večni mož Dostojevskega, v njem pa je med drugim zaigral Rade Šerbedžija.

Sorodna novica Newyorška MoMA odkriva jugoslovanski črni val: del retrospektive tudi filma Hladnika in Babiča

Opus Pavlovića zajema vrsto ključnih del jugoslovanske kinematografije
Živojin Pavlović (1933–1998) velja za enega najvidnejših predstavnikov jugoslovanskega novega filma, prelomnega filmskega gibanja, ki ga zaznamujejo izvirne avtorske poetike, estetske inovacije in družbenokritični angažma.

V Slovenski kinoteki so se mu posvetili že pred desetimi leti, ko so izdali mednarodni zbornik Prekletstvo iskanja resnice: filmska ustvarjalnost in teorija Živojina Vojnovića. V njem so opozorili, da je bil Pavlović tudi odličen in prezrt filmski teoretik. "Pesimizem je pri Pavloviću zdrava sila, ki spodbuja premislek in soočenje s preteklostjo in sedanjostjo ter odklanja občutek ugodja, ki ga zmorejo ohranjati tisti, ki nosijo plašnice," je ob izidu zapisal Andrej Gustinčič.

Sorodna novica Ne natisnite legende: ob osemdesetletnici Živojina Pavlovića

Čeprav je večinoma snemal v Srbiji, predstavlja pomemben del njegovega ustvarjanja tudi delo v Sloveniji, kjer je posnel štiri celovečerce in se ob tem naslonil na slovensko literaturo. Po literarnih predlogah sta nastala filma Rdeče klasje (1965) in Nasvidenje v naslednji vojni (1980).

Treba je vedeti, da to ni bil navadni film, to je bil vojni film. Tudi režija je postala nekakšna organizacija vojaške operacije. To ni bila običajna ekipa, to je bil velikanski stroj.

Metod Pevec o režijskem pristopu Živojina Pavlovića

"Pavlović v svojem delu kritično obravnava birokratizacijo ideologije in politični totalitarizem, v več filmih pa odločno naslavlja tudi mitologizacijo partizanstva. Njegov avtorski izraz zaznamujeta realistično-naturalistična estetika in modernistična pripovedna struktura," so še zapisali v kinoteki. Za svoje delo je prejel vrsto domačih in mednarodnih priznanj.

Sorodna novica Slovenska kinoteka začenja sezono z retrospektivama Živojina Pavlovića in Francesca Rosija

Pavloviću bodo tudi ob 90. obletnici posvetili obsežno knjižno izdajo
Ob tem bodo v petek predstavili zbornik, posvečen Pavlovićevemu filmskemu ustvarjanju. Knjigo so pripravili v sodelovanju z Jugoslovansko kinoteko, besedila o filmih in specifikah mojstrovega opusa pa so spisali avtorji iz Slovenije in Srbije.

Kot so sporočili iz kinoteke, Andrej Šprah v publikaciji raziskuje nekatere plati in okoliščine Pavlovićevega "slovenskega" filmskega ustvarjanja, pri čemer se podrobneje posveti dvema filmoma, "koprodukcijsko slovensko nesojeni in avtorsko življenjsko neusojeni Državi mrtvih", poslednjemu avtorjevemu delu in filmu, v katerem je zaigral Radko Polič, in "produkcijsko slovenskemu, a žal neupravičeno odrinjenemu Letu mrtve ptice". Šprah je uredil tudi že omenjeni zbornik Prekletstvo iskanja resnice.

Prekletstvo iskanja resnice: Živojin Pavlović

Goran Gocić se je posvetil Pavlovićevemu pripovedništvu med scenarijem in romanom oziroma njegovima vzporednima karierama, literarni in filmski. Zdenko Vrdlovec je predstavil nastope dvojnikov – doppelgängerjev – v evropski umetnosti in se poglobil v analizo Pavlovićevega Sovražnika. Nace Zavrl je raziskoval konsistentno pojavljanje aparatov tehnične reprodukcije v Pavlovićevi filmski ustvarjalnosti, Greg de Cuir Jr. pa je predstavil njegov zgodnji kratki film Triptih o materiji in smrti.

V zadnjem prispevku je Ivana Kronja razdelala slogovne in tematske elemente, značilne za Pavlovićev opus, ter jih umestila v širše ustvarjalno in teoretsko okolje.