Slovensko cestno omrežje obsega približno 39 tisoč kilometrov cest, od katerih je skoraj 6000 kilometrov glavnih in regionalnih cest, ki so v pristojnosti Direkcije za infrastrukturo. Poleg tega zajema tudi mestne in krajevne ceste, ki so opremljene s prometnimi znaki. Vendar mnogi vozniki še vedno ne pravilno razumejo ali ignorirajo njihove pomene.

Novejši elementi, kot so krožišča, ki zahtevajo predhodno razvrščanje voznikov, včasih predstavljajo izziv, enako velja za nove prometne znake, ki večinoma predstavljajo le "kozmetično popravilo" obstoječega sistema. Kljub temu se pojavljajo zanimivi novi znaki, ki bolje odražajo sodobne prometne razmere, medtem ko se poslavljamo od znakov, ki so bili postavljeni že desetletja nazaj, ko je bil promet bistveno drugačen.

Ukinitev starih in uvedba novih prometnih znakov

Novi pravilnik o prometni signalizaciji in opremi na cestah predvideva uvedbo nekaj znakov, ki so bili grafično prenovljeni, medtem ko bodo nekateri, ki so postali zastareli, ukinjeni. To prilagajanje je namenjeno sodobnim vozilom, ki so vse bolj opremljena z različnimi varnostnimi in udobnostnimi elektronskimi sistemi.

Novi pravilnik bo zamenjal trenutnega, ki je bil večkrat posodobljen od leta 2015. Kljub temu, kot trdijo na Ministrstvu za infrastrukturo, pravilnik v osnovi ne prinaša bistvenih sprememb na področju prometne signalizacije. Pojasnjujejo, da gre le za posodobitev predpisa, pri čemer so v celoti prenovljeni grafični prikazi, bistvena novost pa je uskladitev posameznih rešitev z zadnjim stanjem tehnike.

Do sredine leta 2026 naj bi novi znaki zamenjali nekatere obstoječe, pri čemer so največje spremembe povezane z izboljšano vidnostjo. Avtocestni znaki bodo še bolj svetlobno odbojni in bolj razumljivi za asistenčne sisteme v vozilih. Prilagodili jim bodo tudi velikost, da bodo bolj učinkovito sodelovali z moderno tehnologijo. Poleg tega bodo opazne tudi nekatere povsem nove oznake, ki bodo takoj prepoznavne že na prvi pogled.

Kaj se bo spremenilo?

Znak za prehod prek železniške proge se bo poslovil od podobe parne lokomotive in vstopila bo električna. Manj pomemben je znak za carino, ki ga bo nadomestil enoten znak za cestninski nadzor. Zanimiva sprememba, ki bo prva opazna za kolesarje in pešce, pa je odstranitev vertikalnih znakov na kolesarskih površinah, ki označujejo nevarnosti. Ti bodo zamenjani z talnimi oznakami. Prav tako bo izginil znak za vdolbino na cesti, ki bi ga morda morali postavljati pogosteje glede na slabo stanje cest. Kljub temu bo ostal znak za neravno vozišče, ki bi ga prav tako lahko nameščali pogosteje.

Modri znak za določitev najmanjše dovoljene hitrosti se bo poslovil, saj smo ga v zadnjem času dejansko videli le še na avtocestah. S tem ukrepom se ukine pas za počasna vozila, in začne se signalizacija za odpiranje in zapiranje dodatnih prometnih pasov ter "označitev števila pasov v posamezni smeri". Čeprav že danes velja, mnogi tega pravila ne upoštevajo, da se na avtocesti z več voznimi pasovi vedno vozi po skrajnem desnem pasu, ki ni zaseden z vozili v koloni, ne glede na hitrost. Tovornjaki pa smejo v primeru treh ali več pasov voziti le po skrajnih desnih dveh pasovih.

Varnostne ograje se bodo počasi umikale s cest v naseljih. Po novem jih bodo lahko postavljali le "v primeru nevarnega mesta, ki ga predstavlja globlji vodotok, železniška proga, višji podporni zid, ali če cesta poteka po brežini".