Foto: EPA
Foto: EPA

Evropejci naj bi zaradi vpliva na okolje letenju vse bolj obračali hrbet. Prepoved poletov na kratke razdalje v Franciji je dobila široko podporo, kmalu bi ji lahko sledila Španija. Raziskava iz leta 2021 je pokazala, da več kot polovica vprašanih v Nemčiji, na Poljskem, v Franciji, Španiji in na Nizozemskem zanima zamenjavo poletov z železnico.

Medtem ko je vzhodni Evropi železniška mreža še vedno razmeroma obsežna, je večina mednarodnih povezav z nočnimi vlaki izginila, ponekod deluje le znotraj velikih držav, kot so Francija, Italija in Švedska. V zadnjih letih je avstrijska nacionalna železnica ÖBB vodila oživitev nočnih vlakov v Evropi – ta je nadaljevala vlaganje v spalne vlake, ko se jih je večina drugih držav odločila opustiti, pred kratkim je izdala tudi sodobne vagone z individualnimi spalnimi kapsulami.

Sorodna novica Nočni vlak iz Berlina v Pariz znova vozi po skoraj desetletju

Skupaj z Avstrijo pa je pobudo na področju razvijanja nočnih vlakov s spalnimi in ležalnimi vagoni prevzela tudi Belgija. Ta v času predsedovanja Svetu Evropske unije, ki ga je začela januarja, načrtuje okrepitev vlakov, ki vozijo ponoči. "Nočni vlaki so prihodnost," je prepričan Georges Gilkinet, podpredsednik belgijske vlade in minister za mobilnost, ki Evropsko komisijo želi prepričati v to, da pospeši vrnitev tovrstnega prevoza.

Tako Avstrija kot tudi Belgija državi želita, da se tudi druge države članice EU-ja osredotočijo na povezovanje večjih evropskih mest z vlaki, ki imajo spalnike, poroča Euronews.

Nujni so ugodni pogoji za operaterje nočnih vlakov

Da bi vizije uresničili, pa morajo železniške povezave postati boljše, lažje dosegljive in cenejše za potnike. Trenutno obstaja le nekaj rednih nočnih prevozov, za isto pot pa je vlak v povprečju štirikrat dražji od letenja. Tudi sistem rezervacij mednarodnih vozovnic bi moral biti preprostejši. Rail Europe je ena redkih platform, ki potnikom trenutno omogoča primerjavo cen in možnosti potovanja na spletu.

Gilkinet želi spremembe spodbuditi z ustvarjanjem ugodnih pogojev za operaterje nočnih vlakov. Predlaga izboljšanje mednarodne železniške infrastrukture, boljše izravnavanje tehničnih razlik med državami, poenostavitev sistemov vozovnic in zmanjšanje operativnih stroškov. Prav tako je treba rešiti pomanjkanje sodobnih spalnih vagonov, ki so na voljo operaterjem.

Sorodna novica Alternativa letalu – začel voziti nočni vlak med Brusljem in Berlinom

Navedel je tudi nekaj ukrepov, ki lahko izenačijo konkurenčne pogoje med vlaki in poleti ter bi več prevoznikov spodbudili, da bi se odločili za nočne vlake. "V Belgiji nočni vlaki ne plačujejo stroškov energije za lokomotive in so oproščeni pristojbin za dostop do tirov." Novi zasebni operaterji, kot je European Sleeper, raziskujejo trg in uvajajo nove storitve, vključno z razširitvijo povezave iz Bruslja v Prago.

Letalska industrija je deležna ogromnih subvencij

Trenutno se zdi, da se bolj spodbuja uporaba avtomobilov in letal. V zadnjih dveh desetletjih so države EU-ja v avtoceste vložile 66 odstotkov več kot v železnice. To je privedlo do rasti avtocest za 30.000 kilometrov, medtem ko so se železniške proge zmanjšale za 15.000 kilometrov.

Letalska industrija je medtem deležna ogromnih subvencij – te bi lahko po nekaterih izračunih znašale tudi do 80 evrov za vsako povratno vozovnico. Kerozin tako rekoč ni obdavčen, letalske karte pa so brez DDV-ja.

Mednarodni vlaki nimajo teh ugodnosti in v mnogih državah se na vozovnice in elektriko zaračunava DDV.

Avtomobili ostajajo daleč najbolj priljubljen način prevoza v Evropi. Leta 2021 je bilo skoraj 80 odstotkov potniških kilometrov po vsej Evropski uniji prevoženih z avtomobilom, 7,3 odstotka z letalom in 5,6 odstotka z vlakom.