Foto: BoBo
Foto: BoBo

Iz Delavske svetovalnice so sporočili, da se je nanje obrnilo več delavcev, ki so opravljali delo pri prevozniškem podjetju Talar Trans, ki se ukvarja pretežno z mednarodnim prevozom z lažjimi prevozniškimi vozili. "Ti delavci so izčrpani, saj so tedensko morali za volanom preživeti od 80 do 100 ur. Delavcem so bile kršene številne pravice iz naslova delovnih razmerij, zaradi česar so delavci že podali kazensko ovadbo zoper omenjeno podjetje," so sporočili iz svetovalnice.

Podjetja, ki se ukvarjajo s prevozi s kombiji s ponjavo, niso podvržena enakim predpisom, kot veljajo v tovornem prometu, je ob tem na novinarski konferenci poudaril Luka Lukič iz Delavske svetovalnice. "Nimajo tahografov, delodajalec pa lahko delo organizira tako, kolikor so delavci pripravljeni potrpeti," je dejal in dodal, da se jih je v zadnjih 10 do 15 letih v podjetju Talar Trans izmenjalo približno 100.

"V nedeljo popoldne gre na firmo, opravi nekaj razvozov po Sloveniji, pride drugi dan nazaj, se oprha, gre spet na delo v Dortmund, Düsseldorf, kamor koli že, na poti spi po tri ali štiri ure, pride zjutraj na lokacijo, razloži kombi, ga naloži, razvaža po Nemčiji in se z občasnimi postanki vrne, nato še vozi malo po Sloveniji, v soboto proti večeru pa si lahko vzame prosti čas," je delovne razmere strnil Lukič. Ob tem je poudaril, da gre za sistemsko težavo v prevozništvu.

"Težava je tudi v tem, da takšen poslovni model vključuje dogovor med delodajalcem in delavcem, da mora delavec opravili 8000 kilometrov mesečno in teh 8000 kilometrov je vključenih v minimalno plačo. Za preostanek pa se dogovorita za ceno sedem centov na kilometer, kar se izplačuje z dnevnicami," je dodal.

Po Lukičevih opozorilih so ti dogovori problematični iz več razlogov, med drugim je tudi finančna uprava pred časom pojasnila, da gre za utajo davkov, če podjetja prikazujejo fiktivne dnevnice. Vse to je po njegovih besedah mogoče, ker nadzora praktično ni. "Ne gre samo za tahografe, tudi znotraj naših predpisov bi se takšne stvari dale do določene mere preprečevati, pa se jih ne," je bil kritičen. Navedel je primer voznika kombija, ki se je, ker je bil preveč naložen, samoprijavil policiji, ta pa mu je po Lukičevih besedah odgovorila, da trenutno nima ljudi.

Izkoriščanje delavcev v Talar Transu

Poziv k nadzoru in umiku kršilcev s slovenskih cest

Ob tem v Delavski svetovalnici poudarjajo, da so delavci, ki so se obrnili nanje, vse nepravilnosti prijavili na policijo, inšpektorat za infrastrukturo in inšpektorat za delo, a resnejšega odziva ni bilo. "Zato moramo postaviti naslednje vprašanje: mar mora na cesti res priti do smrtnih žrtev, preden bo kdor koli ukrepal," so zapisali v sporočilu, ki so ga naslovili na ministrstvo za infrastrukturo in ministrstvo za delo.

Obe ministrstvi so ob tem pozvali k takojšnjemu skupnemu nadzoru inšpekcijskih služb in nadzornih organov nad prevoznimi podjetji, ministrstvo za delo oziroma inšpektorat za delo, pa ob tem pozivajo še, naj nemudoma začnejo izdajati prepovedne odločbe prevoznikom, ki s kršenjem predpisov in temeljnih pravic delavcev ogrožajo varnost zaposlenih in vseh udeležencev v cestnem prometu. Ministrstvo za infrastrukturo pa dodatno pozivajo, naj nemudoma pripravi in v zakonodajni postopek vloži spremembe pristojne zakonodaje, ki bodo takoj uvedle tahografe v kombinirana vozila.

"Zaradi pomanjkljivega nadzora so tako na slovenskih kot tudi na cestah po Evropi dnevno tovorna/kombinirana vozila, ki so po teži preobremenjena, upravljajo pa jih zaposleni, ki nimajo zagotovljenega niti zakonsko predpisanega počitka," ob tem poudarjajo v svetovalnici.

"Talar Trans je simptom, ni eksces"

Goran Lukić iz Delavske svetovalnice je dodal, da je delovna inšpekcija septembra lani v omenjenem podjetju uvedla inšpekcijski nadzor, pri čemer je ugotovila kršitve delovnopravne zakonodaje, podjetju pa so izrekli sankcijo. Inšpektorat za infrastrukturo je medtem odgovoril, da zadeva ni v njihovi pristojnosti.

"Ni tahografov, ni nadzora, ni delovnega časa in ti kombiji se množijo," je opozoril. Spomnil je, da naj bi skladno z evropskimi predpisi tahografe v kombije uvedli po 1. juniju 2026. "Ta razprava ni današnja, nismo si je izmislili. Ta debata je bila v DZ-ju izpostavljena leta 2017, pa 2018, leta 2019 pa je takratna ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek rekla, da če bi Slovenija prehitevala z uvedbo tahografov, bi to pomenilo le dodatno administracijo in stroške za podjetja ter posledično zmanjšanje njihove konkurenčnosti," je bil kritičen Goran Lukić.

Ponovno je pozval k takojšnji uvedbi tahografov, da do takšnih zgodb ne bi več prihajalo. "Talar Trans je simptom, ni eksces," je poudaril in ponovil, da je treba zadevo rešiti danes, ne 1. junija 2026. "Če ne, bo vsakdo, ki si bo zatiskal oči na pristojnem ministrstvu, objektivno in subjektivno odgovoren za vsakršne nesreče, ki bodo posledica takšnih delovnih razmer," je dejal in izrazil tudi pričakovanje po konkretnem odzivu nadzornih organov.

Policija izvaja predkazenski postopek

S policije so za STA sporočili, da v omenjeni zadevi izvajajo predkazenski postopek, a zaradi pomanjkljivih podatkov navedb o samoprijavah konkretne zadeve ne morejo preveriti in komentirati. Vse prijave sicer v iskanju razlogov za sum kaznivega dejanja ali prekrška preverijo v okviru podatkov, ki jih prejmejo ob klicih, zagotavljajo na policiji.

Kot dodajajo, med prioritete dela na področju odkrivanja in preiskovanja gospodarske kriminalitete uvrščajo tudi kazniva dejanja, povezana s kršitvami delovne zakonodaje, saj gre v teh primerih lahko tudi za problematiko, povezano z ranljivimi skupinami. Pri tem sodelujejo tudi z drugimi pristojnimi organi, kot sta na primer inšpektorat za delo in finančna uprava.