Agencija za varnost prometa (AVP) in Evropski svet za varnost v prometu sta na mednarodni konferenci predstavila možnosti uvedbe alkoholnih ključavnic kot rehabilitacijskega programa za povratnike v vožnji pod vplivom alkohola. Vsa nova vozila na evropskem trgu bodo po letu 2024 že serijsko omogočala namestitev te tehnične rešitve.

Zviševanje sankcij se namreč ni izkazalo kot učinkovito pri odvračanju težjih kršiteljev in trdovratnih povratnikov od vožnje pod vplivom alkohola, je poudarila v. d. direktorja AVP Simona Felser. Zato se ji ob ostalih možnostih zdi pomembno preučiti tudi vgradnjo alkoholnih ključavnic kot dopolnilnega prekrškovnega ukrepa oz. rehabilitacijskega programa. K premisleku o uvedbi tega ukrepa Felserjeva poziva tudi v primeru poklicnih voznikov, pri prevozih otrok in šolah vožnje.

“Veliko število udeležencev v cestnem prometu, ki so bili pozitivni na testu alkoholiziranosti, je tudi povratnikov,” je bila jasna državna sekretarka na notranjem ministrstvu Tina Heferle. Policija namreč pogosto kontrolira voznike, ki jim je zaradi vožnje pod vplivom alkohola že bila večkrat izrečena odložitev prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja. Prav v takšnih primerih bi alkoholna ključavnica delovala kot dodaten vzvod za preprečevanje vožnje pod vplivom alkohola, je ocenila Heferle.

Slovenija bi sledila vrsti evropskih držav

Alkoholna ključavnica je uzakonjena že v vrsti evropskih in zahodnih držav, izvršni direktor Evropskega sveta za varnost v prometu Antonio Avenoso pa ne zagovarja modela, po katerem je ključavnica obvezna za vso populacijo. Kot učinkovitega je navedel belgijski model, kjer alkoholne ključavnice ne vidijo kot kaznovalne politike, temveč kot način, kako ljudem pomagati k varni vožnji. Alkoholne ključavnice namreč uporabljajo kot alternativo sodnemu suspenzu vozniškega dovoljenja zaradi vožnje pod vplivom alkohola. Ljudje se zato raje odločijo zanjo, saj jim pomaga ozdraviti problem alkoholizma in jih pri tem ne omejuje pri mobilnosti, je ocenil Avenoso.

Državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Andrej Rajh je dejal, da je v parlamentarnem postopku predlog resolucije o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje 2023-2030, ki predlaga tudi preučitev dviga regresnega zahtevka zaradi povzročitve hude prometne nesreče zaradi alkohola ali prepovedanih drog s 13.560 evrov na 130.000 evrov in zniževanje mejnih vrednosti alkohola v krvi na enotno mejo 0,0. Možnost uvedbe alkoholne ključavnice je Rajh izpostavil kot možen dodaten ukrep v novi resoluciji.

O njej kot možni rešitvi razmišljajo tudi na ministrstvu za pravosodje, je navedel državni sekretar Igor Šoltes. Na ministrstvu namreč podpirajo vse načine, ki bi zmanjšali obravnavo posameznikov v kazenskih in prekrškovnih postopkih.

Alkoholna ključavnica je naprava, v katero mora voznik pihniti, preden lahko prižge motor vozila. Po trditvah Avenosa je na voljo več tehničnih rešitev, ki preprečujejo, da bi vanjo pihali denimo z balonom ali s pomočjo trezne osebe. Ledino te tehnologije sta orali Švedska in Finska, danes pa te sisteme najdemo v Franciji, na Poljskem, Litvi, uvajajo pa jih tudi v Italiji, je pojasnil.

STA