Tadej Rifel na ljubljanski škofijski klasični gimnaziji poučuje vero in kulturo, za skupino dijakov po pouku od šolskega leta 2015/2016 organizira krožek finančnega opismenjevanja.
Spremembe skozi oči profesorja: » Glede na to, da še ne učim dolgo (sedem let, op. a.), bi težko rekel, da so se mladi od mojih začetkov poučevanja v kakšnem pomembnem segmentu občutno spremenili. Iz leta v leto pa opažam, da so mladi zelo zahtevni do sebe in predvsem v zvezi s pričakovanji za svoje življenje. Tempo hitrega življenja, ko nam je skoraj vse dostopno v hipu, vpliva na mlade in včasih mu zelo težko sledijo. V tem smislu vidim zelo pomembno vlogo učitelja, da zna skupaj z mladimi kdaj stopiti na zavoro in pokazati na tisto, kar je v tistem trenutku najbolj pomembno. Zdi se mi, da mladi to cenijo in so hvaležni. Vsaj po mojih izkušnjah je tako.«
Zanimanje za osebne finance: »Opažam določene spremembe, predvsem z vidika zanimanja na šoli. Zagotovo je svoje dodal ta krožek, ki ga vodim, še bolj pa to, da je upravljanje osebnih financ postalo pomembnejša kompetenca prihodnosti. Zakaj? Ker se svet, kot se je že izkazalo pred kratkim, lahko spopade s finančno krizo ali pa gospodarskim pretresom, kot zdaj s korono, in je pomembno, da zna posameznik v kaosu in negotovosti najti priložnosti za finančno preživetje. Zato mladi vse bolj iščejo uporabne informacije. Posebno priljubljena tema in stalnica zadnjih let v pogovorih mladih o financah pa so seveda kriptovalute. Mimo tega preprosto več ne moremo in zato tudi na našem krožku veliko govorimo o tem.«
Sonja Sušin poučuje module s področja ekonomije na šoli za storitvene dejavnosti, Šolski center Velenje, že v šolskem letu 2014/2015 so vsebine osebnih financ vključili v šolski kurikulum, sicer pa poučuje že 23 let.
Spremembe skozi oči profesorice: » Mladi so se po mojem mnenju najbolj spremenili zaradi nenehne uporabe telefonov. Tudi med odmori je na šolskih hodnikih vse manj živahnih pogovorov s sošolci v živo. Vsi klikajo po telefonih. Telefoni pa niso vedno le zlo. Če dijake neka tema pri pouku zanima, imajo odgovore takoj na dlani. Ko najprej sami zberejo nekaj podatkov, se lažje vključijo v razpravo, postavljajo vprašanja in skupaj iščemo odgovore. Po mojem mnenju je torej občasna uporaba telefonov pri pouku dobrodošla. Zdaj je v srednjih šolah tudi več praktičnega pouka, ko dijaki samostojno in v skupinah rešujejo konkretne strokovne probleme. So bolj aktivni, takoj odzivni in vešči uporabe IKT.«
Zanimanje za osebne finance: »Glede na to, da poučujem v programu ekonomski tehnik, so to teme, ki dijake od nekdaj zanimajo. Pripravljeni so na raziskovanje, odprte razprave, iskanje rešitev ter sprejemanje določenih drugačnih navad pri sebi in tudi v svoji družini. Osnovna znanja nadgradimo pri drugih strokovnih modulih v višjih letnikih, tako da so naši dijaki ob koncu srednješolske poti resnično finančno pismeni.«
Uroš Turk , profesor ekonomskih predmetov na Šolskem centru Postojna, na šoli izvaja krožek za četrte letnike, sicer pa poučuje že 18 let.
Spremembe skozi oči profesorja: » Spreminjamo se vsi – mi, starejši, in tudi mlajše generacije. Ker se spreminjamo tudi mi, se seveda spreminja tudi naše dojemanje drugih. Zato je moje opažanje, kako se spreminjajo mladi, zelo subjektivno. Mladi se več ne bojijo starejših – kar je dobro. Manj je pa tudi spoštovanja – kar je seveda slabo. Opažam, da imajo mladi manj kondicije, pa ne mislim na fizično kondicijo, ampak na sposobnost biti dolgo časa skoncentriran in na sposobnost ukvarjati se z eno nalogo. To pripisujem vplivu družabnih omrežij – kratki in intenzivni impulzi. So pa mladi še vedno radovedni in igrivi, če jim pravilno predstaviš neko temo, jih še vedno pritegneš, in do 4. letnika srednje šole se še vedno spremenijo iz otrok v mlade odrasle.«
Zanimanje za osebne finance: »Opažam več zanimanja za osebne finance. Veliko sta k temu pripomogla kriptomanija in pomanjkanje strukturiranih informacij o kriptovalutah. Nekateri dijaki so odprti in o financah sproščeno govorijo, drugi pa so bolj zaprti, odvisno od socialnega statusa in odnosa staršev do tematike. Opažam tudi več zanimanja za načrtovanje svoje finančne prihodnosti – in to me zelo veseli.«
Irena Jelenko poučuje 27 let, je učiteljica matematike in fizike na osnovni šoli Brezno-Podvleka. Od leta 2016 na šoli organizira krožek finančnega opismenjevanja in letos jim je uspelo krožek vključiti tudi v razširjen program osnovne šole. Na njihovi šoli so krožek izvajali tudi v obdobju šolanja na daljavo.
Spremembe skozi oči učiteljice: »Z leti se je veliko spremenilo. Včasih so bili viri pisni, danes jih učenci skoraj ne poznajo, ker vse poiščejo na internetu, brez kritične distance. Vedenje je po mojem videnju bolj nespoštljivo (do vrstnikov in odraslih), saj skorajda ni več avtoritet oziroma jih ne priznavajo. Učenci so veliko bolj nesamostojni in pri reševanju težav - (pre)hitro obupajo. Velikokrat imam občutek, da jih je treba nenehno motivirati, saj ves čas potrebujejo zunanje dražljaje. Medtem ko so včasih preživljali popoldneve zunaj, jih zdaj pred različnimi zasloni. Tudi zato se ne morejo umiriti in opravljati nalog, ki zahtevajo vztrajnost in potrpežljivost. Včasih so želeli znanje, zdaj ocene. Ker jih učitelji želimo česa naučiti, smo temu prilagodili metode poučevanja, ki so povsem drugačne, kot so bili na začetku moje kariere. Tudi učence spodbujamo k vseživljenjskemu učenju. A na srečo se najdejo učenci, ki jih kaj zanima in sledijo svojim sanjam – tudi tako, da za to kaj naredijo. In tu smo neuničljivi večno učeči se učitelji, ki smo z veseljem njihovi sopotniki na tej poti.«
Zanimanje za osebne finance: »Odkar imamo krožek, imamo veliko več tem za pogovor. Učenci se radi o tem pogovarjajo med odmori in takrat mi marsikaj razložijo. Udeleženci krožka so začeli bolj resno razmišljati o svojih finančnih ciljih, nadaljnjem izobraževanju in poteh do svojih ciljev. Ne zdi se jim več samoumevno, da bodo za denar poskrbeli starši. Tako smo pred nekaj leti z devetošolci naredili prednovoletno stojnico z našimi izdelki, kjer smo zaslužili precej denarja za zaključno ekskurzijo in valeto. Ker smo že imeli veliko denarja, smo lažje pridobili donatorje, saj so prepoznali našo resnost. In prav to je lastnost učencev v našem krožku: resnost oziroma odgovornost za svojo prihodnost. Verjetno mi ni treba posebej povedati, da sem rada njihova učiteljica. (smeh)«
Foto: sinisa sk
Natalija Majes , profesorica podjetništva na gimnaziji Franceta Prešerna v Kranju, v četrtem letniku ekonomske šole vsebine osebnih financ vključuje v predmet, namenjen financam, gimnazijce pripravlja krožek, ki ga sicer zadnje dve leti zaradi dela na daljavo niso izvajali, a ga letos spet oživljajo.
Spremembe skozi oči profesorice: »Zagotovo imajo mladi danes več informacij, spremljajo več družbenih omrežij in drugih vsebin, zato je pomembno, da se pogovarjamo, da znajo kritično vrednotiti vse te informacije in da vejo, kje dobiti prave. Že od nekdaj mladi in starejši različno razmišljamo, kar se mi zdi prav, da potem skupaj najdemo najboljše rešitve. Res pa se mi zdi, da želijo dijaki zadnja leta vedeti več, vse več sprašujejo in tudi mene usmerjajo na različna področja. Vedno me veseli, ko dijaki iščejo informacije in znanja.«
Zanimanje za osebne finance: »Pred 26 leti, ko sem začela poučevati, se mladi za finance niso preveč zanimali, zadnja leta pa opažam, da zanimanje raste. Od pojava kriptovalut in velikih zaslužkov tudi v Sloveniji to mlade zagotovo zelo zanima in želijo izvedeti, kako začeti nakupe. Med seboj si delimo izkušnje in informacije, mnenja, ki so zelo različna.«
Spletna krogla miza: učitelji učiteljem
Z leve: (zgoraj) novinarka revije Moje finance Ksenija Sedej, profesor Tadej Rifel, profesor Uroš Turk, profesorica Natalija Majes, učiteljica Irena Jelenko in profesorica Sonja Sušin.
Naši sogovorniki so sodelovali tudi na spletnem dogodku, ki smo ga konec septembra organizirali v uredništvu Moje finance, ki je tudi začetnik in pobudnik finančnega opismenjevanja v Sloveniji (leta 2014 sta s pobudo po izobraževanju za učitelje začela nekdanja urednika Matjaž Nidorfer in Marja Milič). Za učitelje in profesorje, ki so obiskovali izobraževanje finančnega opismenjevanja Mladi in denar v šolskem letu 2019/2020 in 2020/2021 – torej na daljavo – smo z namenom povezovanja pripravili spletno okroglo mizo, na katero smo povabili izkušene učitelje in predavatelje prve in druge generacije izobraževanja, ki so predali izkušnje iz šolskih učilnic, osvetlili izzive, odzive mladih ter kako so vsebine osebnih financ vpeljali na svoje šole oziroma jih vključili k rednemu pouk ali organizirali krožek. V šolskem letu 2021/2022 bomo izvedli že 9. izvedba izobraževanja. Več si lahko preberete na spletni strani Finančna šola:
www.financna-sola.si/ucitelji/