Herezija
Pri Mazdi smo že od nekdaj vajeni, da njihovi inženirji velikokrat »lulajo proti vetru« oziroma se ne uklanjajo modnim smernicam. Pa najsi gre za vztrajanje pri atmosferskem bencinskem agregatu, ohranjanje duha britanskega roadsterstva ali za odklon od popolne digitalizacije. V zadnjem času pa za razvoj prostorninsko »megalomanskega« turbodizelskega šestvaljnika, ki ga boste na trgu našli skorajda že s tolikšno težavo kot povsem nesporne lokacije za postavitev vetrnih elektrarn na Slovenskem.
Pri proizvajalcu iz Hirošime namreč ne verjamejo ravno v čedalje bolj razširjeno religijo zmanjševanja delovne prostornine motorjev (ang. – downsizing), kar sicer prinaša posledično tudi zmanjšanje trenja med gibljivimi deli ter nižjo porabo. Povsem svojo pot peljejo s tako imenovanim »rightsizingom« oziroma ravno pravo motorno prostornino. Zakaj? Mazdini strokovnjaki trdno verjamejo, da njihov inženirski pristop zagotavlja precej bolj učinkovito delovanje ob optimizirani (beri: večji) prostornini agregata. Velikost je lahko torej še kako pomembna. Obenem želijo doseči, da imajo njihovi motorji čim manj termalnih izgub (sorazmerno nizke temperature v zgorevalnih komorah), pri čemer so pri dizlu zmanjšali še tlak vstopnega zraka, za dosego večje moči pa povečali prostornino agregata (šest valjev).
Omenjeni vrstni šestvaljnik, ki zaenkrat brni zgolj v modelu CX-60 ter je na voljo v dveh različno močnih različicah (200 in 254 KM), je sicer nastal na osnovi znanega 2,2-litrskega štirivaljnika, kateremu so dodali dodatna dva cilindra. Zgolj kot zanimivost – en Mazdin valj ima prostornino 547,17 ccm, kar je sicer več kot pri večini konkurence (za cca. 50 ccm). Za razliko od preverjenega štirivaljnika je obenem opazno termalno učinkovitejši, zaradi uporabe lažjih materialov pa pokaže na tehtnici zgolj malenkost višjo vrednost.
K večji učinkovitosti motorja svoje prispevata še nova tehnologija vžiga DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) in inovativna oblika kovanega valja z dvojno jajčasto komoro, ki omogoča do devet vbrizgov goriva na en delovni takt (že omenjeno učinkovitejše zgorevanje ob revnejši mešanici). H končnemu rezultatu pa pripomore še 48-voltna tehnologija blagega hibrida (možnost jadranja) ter resnično odlično delujoč novi 8-stopenjski menjalnik lastnega razvoja, ki nima klasičnega pretvornika navora (rešitev v obliki dveh lamelnih sklopk v oljni kopeli).
A naj bo dovolj teorije. In kaj pravi praksa?
Nabriti šparovček
Omenjeno inženirsko čudo je zaenkrat moč najti zgolj pod motornim pokrovom srednje velikega športno uporabnega križanca CX-60, ki naj bi se zadovoljil z zgolj dobrimi 5 litri črnega. Na 100 kilometrov, seveda. Podatek, ki se bere kot gospodarski program najmanjše koalicijske stranke v vladi (beri: rahlo pravljično)!
Vrstni turbodizelski šestvaljnik v vožnji navdušuje z odločnostjo ter prožnostjo, pri čemer vse skupaj dodobra nagradi izjemno zdrav zvok motornega brbotanja ob malce konkretnejšem pritisku na stopalko za plin. Melodija, ki jo bomo ob vseh elektrošokih, ki se dogajajo v avtomobilizmu, očitno lahko poslušali v prihodnosti le še v dokumentarni oddaji Avtomobilski pričevalci.
Motor vsekakor kaže voljo do življenja že ob pritisku na gumb za zagon ter v trenutku pokaže svojo delovno vnemo. Nenazadnje se omenjeni agregat ponaša tudi s skoraj tovornjaško vrednostjo navora (550 Nm), ki je na voljo že pri tisočaku in pol vrtljajev. Ob malce bolj defenzivnem voznem slogu je neverjetno zvočno decenten (odlična izolacija kabine) ter porabi dobrih 5 litrov goriva. In da ne bo pomote, govora je o skoraj dve toni težkem križancu, v katerem razgraja 254 zelo zdravih »žrebcev«, ki se ne ponaša ravno z aerodinamiko kakšne Tesle! Nenazadnje tudi med malce bolj navdahnjeno vožnjo končna poraba nikdar ni presegla 7 l/100 km, zaradi česar se pričneš sam od sebe spraševati o mentalnem zdravju bruseljskih birokratov, ki želijo dizelski motor spraviti na smetišče zgodovine.
Električna moda gor ali dol, omenjena turbodizelska motorizacija vsekakor velja za daleč najbolj optimalno v Mazdinem križancu, pri katerem je sicer na voljo tudi priključni hibrid, katerega bo večina – roko na srce – hitro pozabila. Nenazadnje že zaradi večjega dosega na daljših poteh (premajhna kapaciteta posode za gorivo pri PHEV), kjer se Mazdin CX-60 verjetno še najbolje počuti. Večurna relacijska pot? Mala malica.
Pol-premium
Mazdin CX-60 vsekakor spada med enega vozno prijetnejših predstavnikov srednje velikih SUV, ki se lahko nesramežljivo postavi ob bok tudi prenekateremu konkurentu s prestižnejšo značko na maski. Okej, do münchenski standardov (beri: BMW) mu morda manjka za odtenek manj okoren volanski mehanizem, ki zna biti pretežaški v skrajnih legah. Do göteborških (beri: Volvo) mu morda manjka kanček mehkejših občutkov med vožnjo, saj zna malce preveč na trdo požirati neravnine. Tako ob kakšni vselej neugodni kombinaciji prečnih neravnin, ki jih je na Slovenskem več kot bi si to želeli ob 16 milijardnem državnem proračunu, malce preveč pretrese živo vsebino v notranjosti. A vse to so zgolj detajli, za katere verjamem, da jih bodo vselej perfekcionistični Japonci odpravili že ob prvi kozmetični prenovi.
Precej manj dela pa bodo imeli Mazdini dekoraterji pri poliranju notranjosti, saj se že zdaj ponaša z eleganco, minimalizmom ter zelo spodobnim izborom materialov. Okej, Audijevi vozniki bodo potolaženi, da njihov aluminij ni zgolj plastični ponaredek, usnje pa je še vedno voljnejše in imenitnejše (še posebej na volanskem obroču!). Pohvalim pa lahko osrednji upravljalni gumb, ki postaja svojevrstna redkost v avtomobilizmu (zgolj še iDrive pri BMW) ter odlično založenost z opremo, kar ni ravno vrlina premijskih produktov. Kamor pa, roko na srce, Mazda tako ali tako ne sili!
A če sem povsem iskren, že zgolj zvok šestvaljnega agregata pod motornim pokrovom ustvari – kako bogokletno (!) – precej bolj premijsko okolje kot nadležen zvok trivaljne »kosilnice« z značko trikrake zvezde/modro-belega propelerja ali štirih prstanov. Pa če vam je to všeč ali ne!
Največji dizelsko gnani Mazdin SUV, ki ga lahko zaenkrat najdete na naših tleh, ob dani ceni ponuja enega bolj zanimivih avtomobilskih paketov, ki skoraj nima konkurence (upoštevajoč šestvaljno motorizacijo, seveda). Še najbližje mu je morda za številko večji Volkswagen Touareg, pri katerem pa je vseeno potrebno skleniti nekaj kompromisov (oprema). A kdor ne potrebuje ravno štirikolesnega pogona in mu zadošča že šibkejša verzija z 200 KM, bo kaj hitro ugotovil, da česa podobnega ne bo našel v drugih salonih. Vsekakor dovolj tehten razlog, da se tudi bližnja konkurenca zgane. Vsaj pri cenah! Ter prične razmišljati, da obstaja še kakšna druga dovolj zanimiva in varčna alternativa, preden vse dodobra strese neizbežni elektrošok.
Tekst in foto: Urban Acman.
Mnenja uporabnikov
9 komentarjev za "Ateist"
Za komentiranje moraš biti prijavljen
Je to “baterije 0,33 kWh” lapsus? To je pri 12 V komaj 30 Ah, kar je komaj tretjina običajne ICE baterije
Všeč mi je, vse je top, samo skrbi me, če kupiš tak avto kasneje brez garancije, kdo ti ga bo znal popravit glede napak na motorju, po moje samo pooblaščen servis, kar pa ne bo poceni.
Za avto in motor lahko res rečemo, da je to to. Edina stvar, ki me glede slednjega skrbi je, da osnova izhaja iz 2.2 dizla, ki pa ni bil brez napak zato lahko samo upamo, da so pri Mazdi tokrat naredili tako kot je treba. Ampak take stvari bo znova kot vedno pokazal samo čas. Saj so tudi 2.2 dizli do cca. 150~200k km delovali brez problema – tu izhajam tudi iz lastnih izkušenj, težave so se začenjale kasneje. Jaz jih nisem imel, ker sem avto prej prodal. In da, popravila niso bila poceni. Ampak dokler je motor delal je bil že 2.2 dizel glede voznosti res top tako, da si lahko samo predstavljam kako se vozi tale.
Izgleda kot neka cenena kopija bmwja.
to bo veselica s 452 € letne takse
zakaj veselica? To je cena manj kot 2 pnevmatik za ta avto. In taksa je manjša kot 1% vrednosti avtomobila. Zakaj bi bila komu veselica, ki si bo privoščil takšen avto?
Ko bo avto starejši bo to postal problem.
morda. Si pa mislim, da bodo imeli “finančne probleme” tudi ljudje s starejšimi turbomlinčki…morda še večje finančne probleme kot je letna taksa tega avta…
Zanimivo da niste opazili plehko zapiranje vrat za ta “premium”. Vsekakor zanimiv avtomobil. Lepo bi bilo videti ta motor v Mazdi 6, tam bi bil še učinkovitejši.