Izbor fotografij njegovega odmevnega projekta predstavljajo v Galeriji Fotografija, z razstavo pa danes ob 19.00 vrata odpira letošnji Kranj Foto Fest.

Mustafah Abdulaziz, Voda – Water, LOBA, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.
Mustafah Abdulaziz, Voda – Water, LOBA, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.

Festival, ki vstopa v tretje leto, poteka na temo Človek – Narava, v tem trenutku temo vseh tem, na katero se je odzvalo največje število fotografov v kratki, a prodorni poti festivala doslej – glede na lansko leto se je odziv na razpis povečal za več kot 100 odstotkov (prispelo je 656 prijav).

Mustafah Abdulaziz (1986, New York) je projekt Voda začel leta 2011, potem ko je zapustil New York in delo pri časopisu The Wall Street Journal. Po posvečanju reportažni fotografiji je iskal nekaj, kjer je lahko z močjo humanistične fotografije, kot to sam imenuje, odprl velike teme sodobnega časa. Foto: Tina Deu, Galerija Fotografija, z dovoljenjem Kranj Foto Fest
Mustafah Abdulaziz (1986, New York) je projekt Voda začel leta 2011, potem ko je zapustil New York in delo pri časopisu The Wall Street Journal. Po posvečanju reportažni fotografiji je iskal nekaj, kjer je lahko z močjo humanistične fotografije, kot to sam imenuje, odprl velike teme sodobnega časa. Foto: Tina Deu, Galerija Fotografija, z dovoljenjem Kranj Foto Fest

Premislek o odnosu med človekom in naravo začenjajo s serijo v New Yorku rojenega in v Berlinu živečega 37-letnega Mustafah Abdulaziza, ki od leta 2011 po vsem svetu ustvarja fotografski premislek o vodi. V svojem fotografskem eseju o vodi k temi ne pristopa zgolj v smislu ključnega vira našega preživetja, ampak tudi o našem odnosu do nečesa tako elementarnega, obenem pa nezamenljivega. V prvi vrsti je serija Voda uvid v naš odnos do planeta samega. S fotografovimi besedami gre za vprašanje izbire, absurdnost potrošništva in neodgovorno brezbrižnost, ki nas je privedla do sem.

Gre za vprašanje človekovega brezkompromisnega poseganja v naravo in njegovo paradoksalno odvisnostjo od nje, logične sovisnosti, ki jo človek v jedru dobro razume, a misel na to vseeno zlahka odriva ob stran, dokler posledice ne postanejo vidne v njegovi neposredni bližini. Abdulazizovi utrinki človekovega življenja v odnosu do vode prihajajo z različnih Zahodu pogosto nevidnih kotičkov sveta. Vendar to niso pretresljive podobe naše odvisnosti od nepogrešljivega elementa ali uničujočih posledic brezbrižnega odnosa do narave, pač pa dokumentarno-poetični utrinki, ki se dotikajo vseh vidikov človekovega obstoja, podobe vsakdanjega življenja, verskih obredov ali pa zgolj majhnega vala, ki je skalil sicer povsem gladko površino vode. Naj gre za dečka, ki se je povzpel na drevo puščavskih območij Pakistana, ki fotografa vrnejo spominom lastnega otroštva, ali v meglice potopljen prizor iz Sierre Leone v času izbruha kolere, ki pokaže na pomen sanitarne infrastrukture, Abdulaziz s premišljeno kompozicijo in občutkom za svetlobo in barvno harmonijo specifične prizore povzdigne v univerzalne metafore kompleksnosti človeškega postopanja z naravnimi danostmi, ki se giblje med lepoto življenja kot takega in nenehno slutnjo grožnje izginjajočega.

Amina Kadous, Belo zlato - White Gold, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.
Amina Kadous, Belo zlato - White Gold, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.

Premislek, ki ga potrebujemo
Tema vode fotografu prinaša veliko zadovoljstva, saj v njem prepoznava svoj način raziskovanja sveta, a za to delo se je odločil tudi zato, ker ga potrebujemo, pravi. Natančno strukturiran projekt je fotograf razdelil v različna poglavja, ki jih povezuje tema ali geografski prostor, v katerem so fotografije nastale – prepotoval je številne države sveta, od Somalije do Pakistana, od Sierre Leon do Brazilije, na svoji še vedno trajajoči poti pa spremlja vodo skozi vprašanja pomanjkanja, podnebnih sprememb, industrializacije in samega človeškega ravnanja.

Razmislek je največja pridobitev, znanje pa logična posledica, pravi sicer Abdulaziz sicer o nenehnem tveganju, ki ga zahteva analogna fotografija, a njegovo misel lahko razširimo tudi na tematski poudarek serije Voda, pa tudi na rdečo niti celotnega festivala.

Odnos med človekom in okoljem
Kot sporočajo organizatorji, želi letošnja tema festivala poudariti odnos med človekom in okoljem, tako z dokumentarno fotografijo, ki predstavlja vpliv in posledice človekovih dejanj na naravo, kot s sodobnejšim, konceptualnim in domiselnim jezikom fotografije. Fotografi in vizualni pripovedovalci zgodb delijo s svetom svoje poglede na izbrano temo in tako prispevajo k odpiranju vprašanj in iskanju odgovorov o odnosu med človekom in naravo. "Z dialogom med različnimi fotografi, uredniki, kustosi in galeristi želimo izpostaviti aktualne teme, ki na eni strani zadevajo globalno problematiko človeštva, na drugi strani pa gre za lokalne, posebne, edinstvene teme," pravi soustanoviteljica in direktorica festivala Fernanda Prado Verčič, ki vidi Kranj Foto Fest kot edinstveno stičišče domačih in mednarodnih fotografov, tako mladih kot že uveljavljenih.

Jaka Gasar (Dnevnik), Požar na Krasu, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.
Jaka Gasar (Dnevnik), Požar na Krasu, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.

Na Kranj Foto Fest so se letos prijavili fotografi iz 90 držav, kar potrjuje odmevnost mednarodnega festivala, ki bo tudi letos privabil v Kranj številne domače in tuje goste.
Program prinaša 30 fotografskih razstav, pogovore z umetniki, mojstrski tečaj, pregled portfolijev, vodene oglede tako po Kranju kot naravi, ki ga obdaja, pa tudi nočne projekcije. Delavnico vodi letos priznana umetnica-fotografinja Viktoria Sorochinski, ki v svojem delu raziskuje teme intime, družinske dinamike, tradicije, kulture in mitologije, pri tem pa pogosto vključuje elemente naracije, performansa in instalacije. Udeleženci delavnice se bodo posveti spoznavanju vpliva, ki ga ima nova fotografska doba na naše dojemanje "dokumentarnega" in novemu konceptu "post-dokumentarnega", kjer si realnost in fikcija nista antipoda, ampak medsebojna podpornika.

Kaya & Blank, Druga narava, Second Nature, z dovoljenjem Kranj Foto Fest
Kaya & Blank, Druga narava, Second Nature, z dovoljenjem Kranj Foto Fest

Preobrazbo družine skozi zgodbo o pridelovanju bombaža
Sedemčlanska žirija je nagradila 20 projektov. Zmagovalka festivala je Amina Kadous iz Egipta s serijo fotografij Belo zlato, ki jo je žirija opisala kot inteligenten, večplasten projekt, ki povezuje avtoričino družinsko zgodovino s širšo kulturno, gospodarsko in okoljsko tematiko. Projekt "predstavlja presečišče osebne pripovedi z zgodovino, prebivalstvom in okoljem določene države. Izvirnost projekta se kaže v tem, da je obenem osnovan na fotografskem materialu in temeljitem raziskovanju, oboje pa še dodatno nadgrajuje Aminino izvirno gledišče, ki raziskuje preobrazbo družine skozi perspektivo bombaža," so zapisali.

Komunikacijski stolp kot izhodišče za razmislek o odnosu med človekom in njegovim okoljem
Poleg zmagovalke pa so izbrali še 18 finalistov, ki sodelujejo na skupinskih razstavah na različnih lokacijah v Kranju, in fotografa oziroma duet s posebno omembo. To je duo Kaya & Blank, ki ga sestavljata Isik Kaya iz Turčije in Thomas Georg Blank iz Nemčije. Njuna serija Druga narava predstavlja celične komunikacijske stolpe, ki v Južni Kaliforniji na izviren in nadrealističen način prevzemajo podobo dreves. "Artificialnost in lepota podob gledalca pritegneta, obenem pa delujeta moteče ter odpirata nujno potrebni diskurz o odnosu med ljudmi in njihovim okoljem."

Jasper Doest, Spoznajte Boba - Meet Bob2, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.
Jasper Doest, Spoznajte Boba - Meet Bob2, z dovoljenjem Kranj Foto Fest.

Poleg Mustafaha Abdulaziza se na festivalu predstavlja še en prejemnik nagrade Leica Oskar Barnack, in sicer Jasper Doest iz Nizozemske z razstavo Spoznajte Boba - odprli jo bodo jutri v Stolpu Škrlovec (Galerija Janez Puhar).

Finalisti v ožjem izboru, ki se predstavljajo na različnih lokacijah v Kranju:
Jonas Kakó (Nemčija), Umirajoča reka | Wilko Meiborg (Nemčija), Pesmomat | Corey Arnold (ZDA), Podivjana mesta | Maria Oliveira (Portugalska), Še vedno je jutro | Alvin Ng (Singapur), Samsara | Mitar Simikić (Bosna in Hercegovina), Janja | Andrea Alkalay (Argentina), Kamniti cikel | Jacob Maentz (ZDA), Domovine | Louie Palu (Kanada), Oddaljeno zgodnje opozorilo | Mustafa Bilge Satkin (Turčija), Utopljena zgodovina | Paolo Verzone (Italija), Arktična ničla | Tilyen Mucik (Slovenija), Semena | Nisreen Nader (Jemen), Sajiya | Filippo Ferraro (Italija), Žarek upanja | Liz Miller Kovacs (ZDA), Nadnaravno | Axel Javier Sulzbacher (Nemčija), Zelena distopija | Andrej Polukord (Litva), Leseni kipi | Ali Marin (Mehika), V nižavju.

Po nocojšnjem odprtju v Galeriji Fotografija se namreč jutri ostalo festivalsko dogajanje nadaljuje v Kranju. Slovesno odprtje festivala bo ob 19. uri v Layerjevi hiši v Kranju, dogodki pa bodo potekali vse do 23. septembra.

Začel se je Kranj Foto Fest