Iz 18-karatnega zlata izdelano stranišče Maurizia Cattelana je bilo na razstavi v Blenheimski palači priključeno na vso potrebno napeljavo in je bilo torej povsem delujoče. Foto: Reuters
Iz 18-karatnega zlata izdelano stranišče Maurizia Cattelana je bilo na razstavi v Blenheimski palači priključeno na vso potrebno napeljavo in je bilo torej povsem delujoče. Foto: Reuters

39-letni James Sheen je na okrožnem sodišču v Oxfordu prek videopovezave priznal krivdo za vlom, predelavo ali prenosa kriminalne lastnine in zarote za isto dejanje, je poročala britanska tiskovna agencija PA Media, ki se sklicuje na državno tožilstvo.

Prekaljeni lepljivi prsti: traktorji in konjske trofeje
Sheen je sodeloval prek videopovezave, saj v zaporu Five Wells (slov. pet vodnjakov) v Wellingboroughu v Angliji prestaja 17-letno kazen zaradi različnih tatvin. Med drugim prestaja kazen zaradi kraje traktorjev in dragocenih trofej iz nacionalnega muzeja konjskih dirk v Newmarketu v skupni vrednosti dobrih 460 tisoč evrov, piše CNN. Preostali trije obtoženci so se izrekli za nedolžne. Michael Jones je obtožen vloma, Frederick Sines in Bora Guccuck pa zarote za prenos kriminalne lastnine. Glede na napoved se bo sojenje začelo februarja 2025. Prvotno je sicer bila glede kraje napovedana obtožba najmanj sedmih ljudi.

Med krajo iz Blenheimske palače, sicer rojstne hiše Winstona Churchilla, ki deluje kot muzej, je nastala tudi znatna škoda zaradi poplave, ki jo je povzročila pretrgana vodovodna cev. V celoti iz 18-karatnega zlata izdelano – in skoraj šest milijonov evrov vredno – stranišče je bilo namreč povsem delujoče. Obiskovalci tamkajšnje Cattelanove razstave Zmaga ni možnost so s školjko oziroma na njej lahko preživeli tri minute. A je bila dragocenost ukradena le nekaj dni po odprtju razstave.

Kar koli jeste, kosilo za 200 dolarjev ali hrenovko za dva dolarja, rezultati so enaki, kar zadeva stranišče.

Maurizio Cattelan

Komentar družbenih, političnih in ekonomskih razlik
Cattelan je svojo znamenito zlato straniščno školjko pomenljivo poimenoval Amerika. Na razstavi v palači Blenheim je bila umeščena v sobo poleg tiste, v kateri se je leta 1874 rodil Churchill. V napovedi razstave je pisalo, da je umetnino mogoče razumeti kot komentar družbenih, političnih in ekonomskih razlik v ZDA.

Umetnik pa je pred odprtjem razstave komentiral svoje delo za New Yorker z besedami: "Kar koli jeste, kosilo za 200 dolarjev ali hrenovko za dva dolarja, rezultati so enaki, kar zadeva stranišče." Delo je opisal tudi kot "odstotek umetnosti za 99 odstotkov". Gre za parafrazo dejstva, da je odstotek Zemljanov bolj bogat kot preostalih 99 odstotkov skupaj.

Maurizio Cattelan se s svojim
Maurizio Cattelan se s svojim "disruptivnim" pristopom k umetnosti pogosto giblje tudi onkraj meja zakonitega. Foto: EPA

Po kraji pa je za New York Times dodal: "Amerika je bila en odstotek za 99 odstotkov in upam, da je še zmeraj. Želim biti pozitiven in mislim, da je kraja nekakšna akcija, ki jo je navdihnil Robin Hood. Želim si, da je šlo za potegavščino." Po njegovih besedah je sicer šlo za smrtno resno zadevo, četudi "celo malce nadrealistično, saj je bil predmet kraje vendarle stranišče".

Italijanski umetnik Maurizio Cattelan (1960) pa je bil pred kratkim precej presenetljivo izbran, naj za vatikanski paviljon na 60. beneškem bienalu ustvari zunanjo instalacijo. Vatikanski paviljon bo dejansko umeščen v beneški ženski zapor Giudecca, Cattelanova zunanja instalacija bo vključevala dela osmih umetnikov, tamkajšnje zapornice pa bodo pomagale ustvariti več umetnin.