Mangartsko sedlo. Foto: BoBo
Mangartsko sedlo. Foto: BoBo

Prvi za ta namen uporabljani električni kombi pri nas bo del dejavnosti TNP-ja pri usmerjanju obiska, ki ga izvajajo na več najbolj obremenjenih mest v parku, med katere spada Mangartsko sedlo. Nanj vodi najvišja gorska cesta pri nas, na njej pa je trenutno uvedena omejitev obiska – naenkrat je na sedlu in na cesti lahko največ 90 vozil. Letos so od 23. junija, ko je postala cesta prevozna, našteli približno 6000 vozil.

Kot možnost za obisk so v poletnih mesecih uvedli avtobus hop-on hop-off, ki od 1. julija do 31. avgusta iz Bovca trikrat dnevno vozi na sedlo. Temu bodo dodali novi električni kombi. Ker je morala občina Bovec ponoviti razpis za upravljavca kombija, zaenkrat še ni znano, kdo bo kombi uporabljal. Pričakuje se, da bo to Razvojna zadruga Mangart. Poleg kombija so v Logu postavili tudi polnilnico za električno vozilo.

Ob tem so v zavodu TNP dejali, da bodo takšni načini prevoza in omejitve obiska na območju TNP-ja postali edina možna prihodnost predvsem za zatrepne doline, računajo še na štiri takšna vozila, je povedala vodja informacijsko-izobraževalne službe Majda Odar. Prav na primeru Loga se ponuja možnost, da bi v enem vozilu združili turiste, domačine in šolarje, kar je eden ciljev za petletno obdobje na območju TNP-ja.

S kombijem se bodo vozili tudi domačini

Kombi bodo uporabljali tudi domačini v Logu pod Mangartom. Kraj zaradi majhnosti nima nobenega celoletnega državno podprtega javnega prevoza, novi kombi pa bodo domačini uporabljali na klic, torej tako, da bodo prevoz naročili. To bodo zaenkrat zagotavljali z aplikacijo Toyota Go, ki jo je razvil dobavitelj vozila in jo že preizkušal v Kočevju ter Brkinih, radi pa bi, da bi se na celotnem območju uporabljala enotna aplikacija.

Kombi bo začel voziti kmalu in bo poleti najprej namenjen turistom, po koncu sezone pa domačinom. V obeh primerih bodo do konca leta prevoze najprej testirali.

Jelena Hladnik z ministrstva za naravne vire in prostor je napovedala, da so nalogo usmerjanja obiska vzeli za prednostno nalogo. Električni kombi so financirali delno iz podnebnega sklada in delno po zakonu o TNP-ju, ki predpisuje, da se del državnih sredstev, namenjenih za TNP, porabi za izboljšanje življenja lokalnih skupnosti v parku. To je prva tovrstna uporaba teh sredstev, je povedala Odarjeva.

Vozilo je stalo približno 40.000 evrov, aplikacija za prevoze je stala 5000 evrov, je še povedala Majda Odar.

Novo učno pot na Mangartskem sedlu so financirali po zakonu o TNP-ju, urejena pa je bila predvsem zato, ker so obiskovalci po travnatih površinah hodili vsepovprek, zaradi česar so nastala erozijska žarišča, ki so jih v sklopu ureditve poti prav tako sanirali. Sanacija in vzpostavitev učne poti je stala 40.000 evrov.

Table na učni poti predstavljajo favno in floro območja, med drugim ogroženo koconogo kuro belko, geološke posebnosti, zgodovino pašništva in druge pomembne dogodke, povezane s tem območjem.