V Vinakopru, ki je nastal leta 1947, pravijo, da so varuh istrske vinogradniške tradicije in hkrati gonilo razvoja. Vinakoper je strokovna komisija prepoznala za najboljše živilsko podjetje 2023 med srednjimi in velikimi podjetji ter ga s kipcem nagradila danes na Vrhu kmetijskih in živilskih podjetij v Portorožu.
V Vinakoper zadnjih nekaj let prav vsako leto poskrbijo za vrsto novih izdelkov, tako mirnih kot penečih se vin, drugih dobrot iz vina, pa tudi izdelkov v darilnem programu, v vseh pa se srečujeta tradicija in sodobnost.
»Smo pomembno podjetje v lokalnem okolju, zato želimo biti zgled prehoda v trajnostno družbo in spodbujevalec trajnostnega življenjskega sloga tako naših kupcev kot širšega družbenega okolja,« razmišlja direktor Vinakopra Borut Fakin, ki je, kot priznava njegova ožja ekipa sodelavcev, prav pri inoviranju med bolj pomembnimi v podjetju.
Doživeti Istro
Njihov korporativni slogan »Inspired by Istria« obiskovalec razume že, ko vstopi v njihov vinski butik, kjer poleg izdelkov kleti Vinakoper najde tudi vrsto oljčnih olj, kisov, testenin, žganih pijač, čokolade in drugih izdelkov ter pridelkov drugih istrskih pridelovalcev, tudi hrvaških. »Ponosni smo na to, da v svojem jedru predstavljamo identiteto Istre, njene vrednote, značaj, zgodovino in kulturo. Naše vrednote so predanost in inovativnost, spoštovanje, odličnost ter strast in tradicija,« Fakina dopolnjuje Tina Pavšič, sodelavka v trženju.
Izdelke, ki so stalnica na njihovih policah, vsako leto nekoliko osvežijo, pojasnjuje Pavšičeva. In našteva nove izdelke, ki so v prodajo prišli lani in letos. Med njimi je esenca Istre – sladica, natančneje paneton, na katerega uporabniki esenco vina nanesejo s parfumsko stekleničko, ki bo decembra spet dobila drugačno podobo.
Različne vinske zgodbe
Ponosni so, da jim je uspelo kupce prepričati s sladkim refoškom, novim vinom v liniji Koper, ki se samo po letu in pol prodaje uvršča med njihove glavne prodajne izdelke. Na trg so letošnjo pomlad poslali dva nova roséja, sveži rosé koper, katerega steklenica je odeta v rožnati »sleeve« oziroma ovoj, ter rosé primovero, popolnoma novo elegantno vino iz gastronomske linije Capris. V začetku junija prihaja še tretji rosé, to bo penina capris marine ice rosé, ki nas bo presenetila s prav posebnim pakiranjem.
Z novim vinom pred nedavnim dovoljene sorte v Sloveniji – tannat – so obogatili linijo mirnih vin Capris in poskrbeli za premierno polnitev te sorte v Sloveniji. Prenovili so tudi linijo Zakladi slovenske Istre, ki je dobila novo podobo, novo poimenovanje Dolce d'Istria in osvežitev okusa.
Refošk tudi v sladoledu
»Kombinacija kulinarike z vinom ostaja. Na tem temelji tudi letna ponudba Altroke Istra, znamke, ki je nastala v sodelovanju z mestno občino Koper. V letos tretji različici velikonočnega jajca izstopa kombinacija temne čokolade iz najboljšega kakava in liofilizirane maline. Ne v čokolado ne v maline nismo dodali vina, s čimer smo uporabniku omogočili, da po svojem okusu čokolado kombinira bodisi z refoškom bodisi z roséjem. Za prihodnje leto že imamo nove ideje,« napoveduje Tina Pavšič.
Poleg tega so ustvarili posebno inovativno zgodbo v sodelovanju z družbo La Popsi – skupaj so razvili zamrznjen desert na palčki, narejen iz refoška v kombinaciji z jagodo in iz muškata v kombinaciji s pomarančo. To sta La Popsijevi bovla in mimoza.
Ideje v podporo trajnosti
Inovativni duh vnaša v ekipo prav direktor Vinakopra Borut Fakin. Skupaj sodelujejo vsa področja v podjetju, od prodaje, trženja in enologije, odgovornih za izvoz do kmetijske proizvodnje. Izboljšave in inovacije spodbujajo načrtno, predloge dobivajo od sodelavcev prav vsak dan, saj nastajajo tudi med samim delovnim procesom, med postopkom prodaje, v komunikaciji s kupci in partnerji, tako da dinamika inoviranja in izboljševanja nikoli ne usahne, ideje pa trženjska ekipa prečeše vsak teden in jih skupaj s kolegi z drugih oddelkov izbrane pripelje do uresničitve. »Večina idej se pojavi spontano,« razlaga Tina Pavšič.
Med trajnostnimi izdelki Vinakopra je olje iz grozdnih pečk, ki ga ponujajo v kombinaciji z balzamičnim kisom iz njihovega mošta in oljčnim oljem iz lastnih nasadov. Grozdne pečke že nekaj časa niso več odpadek, temveč jih koristno porabijo tudi za izdelavo kozmetike. Lani so prvič dali na trg znamko Vinakoper SPA – popolnoma naravno kozmetiko tako za ženske kot za moške, tuš gel piling z mletimi grozdnimi pečkami in losjon za telo z oljem grozdnih pečk.
Najbolj aktualna priznanja in nagrade
Njihovo dobro delo potrjujejo tudi nagrade in priznanja. Razveselili so se šampiona za zreli refošk capo d'Istria refošk 2018 in platinaste medalje za capris refošk 2020 na Vinistri. Na Vinistri so prejeli še štiri zlate medalje. Na ocenjevanju vin Wine Luxe International Awards v Hongkongu so dobili zlato medaljo za capo d'Istria refošk 2013 ter bronasto za peneče se vino capris marine brut. Prav tako so se zelo razveselili novice, da so jim na prestižnem londonskem ocenjevanju Decanter podelili kar tri medalje.
Vino v kartonastih »steklenicah«
Usmeritev v trajnost Vinakoper dokazuje tudi z embalažo, prijazno do okolja. Ekološko pridelano vino refošk za tovrstno pakiranje še zori v sodih, steklenice čakajo, piko na i bo dal dizajn. »Res smo ponosni na projekt Eko 360°, ki bo zaživel septembra.«
Embalaža je stoodstotno reciklabilna, pridelava grozdja ekološka, proces proizvodnje pa zavezan trenutno najmanjši možni porabi energije in naravnih virov, z uporabo najnovejših tehnologij. Kartonska »steklenica« je petkrat lažja od steklene in zmanjša ogljični odtis za 84 odstotkov v primerjavi s steklom.
Že na črni celini, kmalu tudi v Braziliji
Vina in druge izdelke Vinakopra najdemo na trgih 23 držav. Potem ko so v letu 2021 vstopili na češki, poljski in srbski trg, se je v letu 2022 kot odlična poteza izkazal afriški trg.
»V Akri (Gana) smo odprli prvo vinoteko, v načrtu je širitev v druga afriška mesta in v kratkem odpiramo drugo trgovino. Vinski trg se v Afriki vse bolj razvija in raste in družba Vinakoper si prizadeva izbojevati svoj pomembni delež, najprej z vstopom v mrežo večjih hotelov in barov oziroma restavracij v Akri, zatem pa z vstopom v mrežo supermarketov. Lepa potrditev teh načrtov je uspešna prodaja – v letu dni smo v Gani prodali že več kot 35 tisoč steklenic različnih vin,« pojasnjuje Fakin.
Glede na hiter razmah in dobro sprejetje na Kitajskem, tudi na podlagi mednarodnih priznanj na tekmovanjih, ta trg ostaja tudi letos za Vinakoper odločilen. Dobre rezultate dosegajo tudi v Bosni in Hercegovini, kjer so doživeli izjemno rast prodaje, prebijajo pa se tudi na trg v Singapurju, kamor so letos poslali prvo pošiljko vin.
Jasno pa je tudi že, da je bil marčevski obisk v Braziliji uspešen in da bodo v drugi polovici leta vino in druge izdelke začeli prodajati tudi na tem trgu. »Na tuje trge vstopamo prek lokalnih distributerjev in po poteh, ki trgu prinašajo novost, drugačnost, zanimivost. Dober primer so azijski trgi, kjer se večina vin proda prek spletnih trgovin, Vinakoper pa je v Vietnamu odprl show room prodajalne, v katerih poleg naših vin živi tudi istrska zgodba – Inspired by Istria,« opisuje Fakin.
Desetino odkupijo od kooperantov
»Za kakovost smo v celoti odgovorni sami, saj za večino grozdja velja, da ga pridelamo v okviru znanj in ljudi, ki so zaposleni v podjetju. Delež grozdja, ki ga odkupujemo od kooperantov, ki vsi prihajajo iz slovenske Istre, znaša le od 10 do 12 odstotkov na letni ravni,« pravi prvi človek Vinakopra, ki zaposluje 90 sodelavcev, ustvarja pa že več kot 68 tisoč evrov dodane vednosti na zaposlenega.
Vlaganja v še boljše vino
Glavne naložbe so namenjene obnovi vinogradov ter nabavi kmetijske in predelovalne opreme. V letu 2022 so končali naložbo v predelovalno linijo grozdja, ki z optičnim pregledom precizno selekcionira samo najprimernejše grozdne jagode za visokokakovostna vina.
Investirali so v lesene vinifikatorje s prostornino pet tisoč litrov in vso potrebno opremo za nadzorovano fermentacijo grozdja. Lani so postavili sončno elektrarno in pet polnilnic za električna vozila, ki so na voljo obiskovalcem vinskega butika.
Streho preoblačijo v sončne panele
Letos bodo namestili še dodatne sončne panele, s čimer bo večina streh stavb Vinakopra pokrita s sončnimi celicami. Celostna naložba v sončno elektrarno bo omogočala približno 60-odstotno samooskrbo z električno energijo.
Načrtujejo tudi zamenjavo hladilnega agregata, s čimer bodo občutno zmanjšali porabo električne energije. Vložili bodo tudi v kondicioniranje kletnih prostorov, z vzdrževanjem stalne temperature in vlage bodo vplivali na optimalnejše zorenje in ohranjanje kakovosti vina.
Visoka tehnologija tudi v vinogradih
Veliko pozornosti namenjajo ravnanju s fitofarmacevtskimi sredstvi. Uporabljajo škropilnice z rekuperacijo, kar pripomore k bolj ciljani obdelavi določenega dela rastline, manjši porabi fitofarmacevtskih sredstev in manjšemu obremenjevanju okolja s škropivom, ki ne doseže rastline, saj se to vrača v škropilnico.
Zatiranje plevela se opravlja večinoma mehansko z mulčerji, kar zmanjšuje uporabo herbicidov. Rekuperacijski mulčerji herbicide iz okolja vračajo v sistem in tako razbremenijo vpliv na okolje.
»Skrbimo tudi za digitalizacijo in tehnološko prilagajanje med proizvodnimi procesi. Med drugim smo povezani v čezmejni projekt Susgrape, ki ga financira EU. Vse naše vinograde smo opremili s senzoričnimi merilnimi postajami za prilagajanje ukrepov zaščite pred boleznimi trt. Poleg tega v procesu fermentiranja vina zajemamo ogljikov dioksid ter ga prek v podjetju razvitega sistema prenosljivih cevi transportiramo v druge posode in druge stopnje pridelave z namenom, da ne škoduje okolju, temveč varuje proces proizvodnje,« še pojasnjuje Fakin.
Zavezani istrski zgodbi
»Pri razvoju novih produktov težimo k 'istrski zgodbi', ki bo razkrivala vse plasti istrskega življenja, pa naj bo to kulinarika, umetnost, glasba, šport, odnosi in vse, kar najbolj pooseblja ljudi ter tradicijo naših krajev,« opisuje prvi človek Vinakopra Borut Fakin.