Janez Dovžan - Švelc in Janez Gradišar - Čirčang, člana prve slovenske alpinistične odprave na El Capitan leta 1973 / Foto: Tina Dokl

Strah je bil neopisljiv

Letos mineva petdeset let od prve slovenske alpinistične odprave v kalifornijski El Capitan. V Slovenskem planinskem muzeju so odpravi na čast 8. julija pripravili muzejsko razstavo in večer, na katerem sta se mogočne stene spominjala Janez Gradišar in Janez Dovžan.

»Vodila nas je predvsem osnovna človeška radovednost, želeli smo spoznati še nekaj novega, in to je bil res neverjeten izziv. V alpinizmu je tako, da si nabiraš vzpone, da lahko dosegaš še višje cilje,« je dejal Dovžan, ki je v navezi s Smolejem steno premagoval šest dni.

Šest neustrašnih Gorenjcev, šest plezalcev, se je, kljub temu da so se na El Capitan, nahajajoč v dolini Yosemite v Kaliforniji, do takrat podali le redki Evropejci, soočilo z neznano ameriško tehniko, opremo in strahom, ki je bil pred kilometrskim previsnim zidom neopisljiv. Janez Dovžan, Miha Smolej, Nejc Zaplotnik, Janez Lončar, Dušan Srečnik in Janez Gradišar so se leta 1973 s svojo odpravo zavihteli na sam vrh svetovnega alpinističnega sveta. Dovžan in Gradišar, slednjemu se je tudi porodila ideja za vzpon, sta se spominjala, kako jim brez Slovencev, ki so živeli v San Franciscu, nikakor ne bi uspelo. »Dr. Dekleva in njegova prijatelja Tone Kovač in France Rode so nam bili v veliko pomoč. Rode nas je z vso opremo in prtljago peljal v Camp 4, ki je za naslednjih dvajset dni postal naš dom,« je pojasnil Dovžan. Kot sta dejala, je bilo osnovno pravilo plezanja v tamkajšnjem območju, da se stena pusti popolnoma čista. To je pomenilo, da je bilo treba odstraniti vse kline, ki so jih uporabili. »V bistvu je šlo za začetke današnjega prostega plezanja,« je dejal Dovžan. Preden so se vse tri naveze lahko soočile z navpičnim zidom El Capitana, je bilo potrebnih precej priprav, splezanih krajših smeri in spoznavanja s skalo, ki je niso bili vajeni. El Capitan je danes prepreden z različnimi smermi, takrat pa je bilo poznanih le kakih deset. Dovžan in Smolej sta se odločila za kombinacijo smeri Triple direct, Zaplotnik in Gradišar sta izbrala smer Salathé, Srečnik in Lončar pa sta se premagovanja El Capitana lotila na vzhodnem stebru.

Pot radovednosti

»Vodila nas je predvsem osnovna človeška radovednost, želeli smo spoznati še nekaj novega, in to je bil res neverjeten izziv. V alpinizmu je tako, da si nabiraš vzpone, da lahko dosegaš še višje cilje,« je dejal Dovžan, ki je v navezi s Smolejem steno premagoval šest dni. Poudaril je, da je bil strah pred steno na začetku tako močan, da če bi samo eden od ekipe dejal, da mu ni do tega, bi se obrnili in odšli. »Ko pa enkrat plezaš, pa je vse to pozabljeno. Strah mine in odstopanja ni, saj v steni praktično biješ podzavestno bitko za življenje,« je dejal Dovžan. »Tretji dan plezanja se nama je raztrgala vreča z vodo, kar je bila velika katastrofa, saj sva bila preostale dni potem 'na suhem'. Ko sta nama kakih 250 metrov pred koncem Gradišar in Zaplotnik spustila novo vrečo z vrha, je bilo, kot da se je prikazala Marija,« je še povedal v smehu. Alpinizem se je od njihovega podviga precej spremenil, nekdaj 'deviški' El Capitan pa je postal prava atrakcija za številne avanture željne posameznike. »Od našega vzpona je minilo že petdeset let in alpinizem je od takrat dalje napredoval v skorajda vseh pogledih, spremenila se je oprema, obenem pa se je spremenila tudi miselnost ljudi. Človek v svojem življenju in razvoju nenehno napreduje. Mišično smo ljudje danes slabše razviti kot včasih, spreminjamo pa se v glavi in kar naenkrat ugotavljamo, da lahko premikamo tudi meje mogočega. V tem je pravzaprav bistvo, da se ženemo naprej in osvajamo cilje, ki si jih postavimo,« je še poudaril Dovžan. Razstavo, ki obiskovalca seznanja s celotnim potekom prve slovenske alpinistične odprave, si je v prostorih Slovenskega planinskega muzeja mogoče ogledati do vključno 10. septembra.

Oddajte svoj komentar

Kranj 1°

oblačno
vlažnost: 97 %
veter: Z, hitrost: 11 km/h

1/13

sreda

0/11

četrtek

-2/14

petek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

PREDAVANJA / Škofja Loka, 17. april 2024

O ukvarjanju s homeopatijo

PRIREDITVE / Naklo, Preddvor, 18. april 2024

Digitalna tehnologija, družabne igre, zdravi odnosi

IZLETI / Naklo, 18. april 2024

S kolesom v Otoče

IZLETI / Kranj, 18. april 2024

Planinsko-pohodniški izlet na Jelenk

PRIREDITVE / Milje, 18. april 2024

Koncert citrark Notice

PRIREDITVE / Kranj, 18. april 2024

Navigacija ?GPS v gorah

PRIREDITVE / Jesenice, 19. april 2024

Mladost mesta rdečega prahu

 

 
 

 

 
 
 

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...

Dela na Betinu predčasno končana / 09:47, 15. april

Skupni načrt, časovnica se mi pa za ta projekt, ki ni majhen, zdi precej čuden. Okoli Bleda bi morala biti obvoznica fertik, tko da bi sedaj...

Je bil gradbeni poseg na Veliki planini nezakonit / 09:01, 9. april

Skrajni čas je bil, da se je elektrificiralo tudi pastirsko naselje "Veliki stan", saj so inšpektorji neprestano kaznovali in grozili kmetom...

Gradivo za drugi tir do Kranja pripravljeno / 18:45, 7. april

Orehek je od Kranja oddaljen cca 2km. Kako bo vlak ustavil v Kranju, če bo na Orehku njegova hitrost 160km/h?
Zakaj ni v planu izgradnja ŽP na Orehku vsaj za lokalne vlake?