oblaki, vreme Svet24.si

Konstanta: nestabilno vreme, nujen bo pogled na ...

fdv, palestina, podpora, protest Svet24.si

Študenti FDV še vedno vztrajajo s protestom

1715284723-172a1607-1715284697348 Necenzurirano

Afera sodna stavba: kabinet Andreje Katič bo ...

anze logar pl3 Reporter.si

Anže Logar izzval Janšo: »Pripravljen sem na ...

cene prevc pm Ekipa24.si

Ne le Nika Vodan, še ena sanjska poroka v ...

meghan-markle-naj-bi-za-svoje-storitve-računala-ogromno Odkrito.si

“Meghan Markle je pohlepna!”

doncic 11 Ekipa24.si

Ni videti dobro! Dončića posneli, ko je korakal ...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Slovenija

Ne mešajmo jabolka in hruške: zakaj so strokovnjaki kritični do omejevanja županskih mandatov

Deli na:
Ne mešajmo jabolka in hruške: zakaj so strokovnjaki kritični do omejevanja županskih mandatov

Simona Kukovič, profesorica lokalne samouprave na ljubljanski Fakulteti za družbene vede - Foto: Polona Avanzo

Profesorica lokalne samouprave Simona Kukovič pravi, da se funkcije županov po državah EU razlikujejo, ponekod niso neposredno voljeni, večinoma pa niso časovno omejeni.

Državni zbor bo razpravljal o omejitvi funkcije župana na največ dva mandata. Piratska stranka je namreč zbrala zahtevanih najmanj pet tisoč podpisov volivcev za vložitev zakona, pobudo pa so podprli tudi ministri iz vrst Levice. Toda širšega političnega soglasja za sprejem takega zakona ni, saj mu poleg opozicijskih SDS in NSI nasprotujejo tudi v Gibanju Svoboda in SD. Tudi v večini evropskih držav mandati županov niso omejeni, med drugim v Franciji, Nemčiji in Poljski.

Kot nam je povedala strokovnjakinja za lokalno samoupravo dr. Simona Kukovič, profesorica na ljubljanski fakulteti za družbene vede, je županski mandat omejen v sosednji Italiji, kjer imajo dva zaporedna mandata po pet let, vendar to ne velja za občine, ki imajo manj kot 3000 prebivalcev. Prav tako imajo omejen županski mandat v Španiji, vendar ne v vseh regijah.

»Naj najprej pojasnim, da je lokalne sisteme zelo težko primerjati že v članicah EU, kaj šele širše. V nekaterih državah imamo namreč neposredno izvoljenega župana, drugje imenovanega s strani lokalnega sveta ali pa – kot je na Portugalskem – župan avtomatsko postane vodja politične skupine, ki zmaga na volitvah v lokalni svet. Poleg tega je treba razlikovati tipe županov glede na samo funkcijo, recimo v Sloveniji, na Madžarskem, Poljskem itd. imamo izvršilnega župana, v mediteranskih državah oz. t. i. franko skupini držav (Francija, Grčija, Italija, Portugalska, Španija) pa imajo politične župane, ki so v bistvu bolj most med nacionalno in lokalno politiko in imajo omejene pristojnosti. Da sploh ne omenjam, da je v nekaterih državah fokus na regijah, druge države teh sploh nimamo, pa še kaj bi se dalo poudariti,« odgovarja Simona Kukovič.

»Kot zanimivost pa naj osvetlim primer županov na Nizozemskem, ki so imenovani s strani nacionalne vlade (kraljevega komisarja, ki ga v vsaki regiji imenuje neposredno kralj, kraljevi komisar potem imenuje župane v svoji regiji) in imajo najdaljšo povprečno senioriteto v EU, saj so za uspešno vodenje občine nagrajeni z novim mandatom. Torej, najbolj znan primer omejevanja mandatov županov je v Italiji, a še tam samo v večjih občinah, ampak, kot rečeno, vloga župana niti tam ni enaka kot v Sloveniji. Sama ne želim kar tako primerjati držav, opozarjati na primere ali jih celo postavljati za vzgled naši ureditvi, saj je to mešanje jabolk in hrušk oz. zgolj zavajanje javnosti, ki ni seznanjena s specifikami posameznega lokalnega sistema oblasti.«

Kukovičeva ni naklonjena omejevanju županskih mandatov, saj večji projekti potrebujejo več časa za realizacijo, poleg tega bi bilo to v nasprotju z demokratični načeli, saj so volivci tisti, ki odločajo o tem, koga bi radi imeli za svojega predstavnika. Opozorila nas je tudi, da je Beneška komisija leta 2019 v svoji obsežni študiji 63 držav v zaključkih zapisala, da ni ugotovljenih prednosti v delovanju političnih funkcionarjev z omejenimi mandati, celo obratno – poudarili so zaznavo neracionalne in neodgovorne porabe javnega denarja proti koncu zadnjega mandata.