Prevozi

Hannover sporoča, da je zelena revolucija v celoti zajela tudi tovorni promet

Salon gospodarskih vozil IAA v Hannovru: Ob vozilih in opremi so razstavljavci ponudili nabor novih tematik, in sicer logistika, transport, digitalizacija, podnebna nevtralnost, zadnja milja transporta ter ljudje.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

19.10.2022 23:01
Čas branja: 14 min
Hannover sporoča, da je zelena revolucija v celoti zajela tudi tovorni promet
Trajnost, ničelni izpusti, ogljično nevtralna vozila in podobno so bili na IAA 2022 zelo pogosto ponavljani pojmi. Foto: Emil Šterbenk

Prva sprememba letošnjega hanovrskega IAA je že njegov naslov. Prireditev smo doslej poznali pod imenom gospodarska vozila (IAA Commercial Vehicles), letošnjo pa so preimenovali v IAA Transportation.

Že to jasno nakazuje, da naj bi ob gospodarskih vozilih pomembnejšo vlogo dobil širši krog z njimi organsko povezanih panog – od transportnih podjetij, ponudnikov digitalnih organizacijskih in logističnih rešitev, podjetij za oskrbo z energijo in drugih oblik transporta – skratka vse, kar neposredno ali posredno sodi pod širok dežnik logistične panoge. Prenovljeni IAA je zaradi naštetega potekal pod sloganom »Ljudje in blago v gibanju« (People and goods on the move).

Vsebinske spremembe so manjše, kakor sem pred ogledom sejma pričakoval, a že sprememba organizacijske filozofije kaže, da bo ta prireditev v prihodnje pridobivala širino. Ker je IAA pred dvema letoma odpadel, so druge spremembe toliko očitnejše. Tako so v Hannovru sodelovali odgovorni iz podjetja Lufthansa Cargo, predstavniki družbe DB Schenker so prevzeli prvi polpriklopnik mega liner comfort znamke Krone za svoje potrebe v Franciji, predstavila so se številna manjša podjetja, povezana s transportno dejavnostjo.

Ne smemo spregledati tematskih dni, na katerih so uveljavljeni strokovnjaki govorili o logistiki v prihodnosti, trgovanju v povezavi z logistiko, infrastrukturi in komunalnem (urbanem) transportu. Ob vozilih in opremi so tako ponudili nabor novih tematik, in sicer logistika, transport, digitalizacija, podnebna nevtralnost, zadnja milja transporta ter ljudje.

Vsekakor se je v tem kratkem času zgodil velik napredek pri elektrifikaciji vozil. Medtem ko je leta 2018 trend elektrifikacije prevladoval predvsem pri avtobusih, se je zdaj razširil na vse segmente – od lahkih trikolesnih gospodarskih vozil za transport zadnje milje do težkih tovornjakov na dolge proge.

Proizvajalci v skladu s pariškim sporazumom

Na tiskovnih konferencah so proizvajalci po vrsti poudarjali, da bodo do leta 2030 na trg poslali že polovico električnih gospodarskih vozil, leta 2040 pa naj bi dosegli ogljično nevtralnost. S svojimi električnimi vozili dokazujejo, da je s tehniško-tehnološkega vidika to popolnoma izvedljivo, drugo vprašanje pa je polnilna infrastruktura. Pri distribucijskih vozilih to ni večja težava, saj podjetja, ki se s takšnimi prevozi ukvarjajo, polnilnice nameščajo v depoje, kjer vozila polnijo (večinoma) ponoči. Drugače je z javno infrastrukturo, ki bo potrebna za dolgolinijske prevoze. Te ni še niti na papirju. Vprašanje je tudi, ali omrežja omogočajo polnilnice moči megavata, kakršne bodo potrebne za najtežje tovornjake, in predvsem, ali je (bo) dovolj električne energije iz obnovljivih virov.

Letos smo lahko tako rekoč na prste našteli razstavljene dizelske tovornjake, čeprav so doslej prodali zanemarljivo število težkih električnih vozil. Morda o dizlih, s katerimi ta hip v Evropi prepeljemo okoli 98 odstotkov tovora, proizvajalci skoraj niso govorili tudi zato, ker se trenutno prodajajo kot vroče žemljice.

Pri Ford Trucks so potegnili ponjavo z novega popolnoma električnega tovornjaka za zbiranje odpadkov in prikazali novosti pri f-maxu. Pri Ivecu so pokazali nikolo s pogonom na gorivne celice, MAN je na prvo mesto postavil svojega električnega vlačilca na dolge proge in nekaj dizelskih modelov. Pri Mercedes-Benzu je bil najbolj osvetljen njihov eactros laghaul, sledil mu je eactros 300 v izvedbi vlačilca za regionalni prevoz, pokazali so svoj napredek na področju pogona na vodik.

Nazadnje so na oder pripeljali še posodobljenega actrosa. Tega smo pozneje tudi nekaj kilometrov zapeljali, enako kot dvoosnega eactrosa 300 za lokalno in regionalno distribucijo. Pri Volvu, Scanii in DAF je poudarek bil prav tako na električnih in drugih alternativnih pogonih, DAF pa je pripravil premiero novega razreda XF – tako s klasičnim kot alternativnimi pogoni. Novosti je bilo veliko tudi pri manjših in manj znanih proizvajalcih.

Elektrika tudi pri dostavnih vozilih

Tako kot pri tovornjakih je bil tudi pri dostavnikih poudarek predvsem na električnih vozilih. V tem segmentu je bila letos tudi bolj »suša«, saj so tukaj našteti le štirje večji proizvajalci, katerih vozila smo si lahko ogledali na letošnjem IAA.

Pri Fordu so predstavili novega e-transita custom. Pri njem z najnovejšo generacijo baterij obljubljajo doseg 380 kilometrov, baterije pa bo mogoče polniti na polnilnicah moči do 125 kilovatov. Poskrbeli so tudi, da nismo spregledali novega rangerja raptorja. Namenili so mu močan bencinski motor z dvema turbopolnilnikoma, ki skupaj z elektroniko poskrbita za izjemne zmogljivosti.

Veliko premiero so pripravili pri Ivecu, kjer so pred oči javnosti postavili svojo dostavno uspešnico daily s pogonom na elektriko (edaily). Kakor pri dosedanjih modelih ponujajo množico možnosti – od petih medosnih dolžin do treh višin, številnih izvedb (od šasije s kabino do vozila za prevoz oseb). Kupci lahko glede na svoje potrebe izberejo od enega do treh paketov baterij s posamično zmogljivostjo 37 kilovatnih ur. Niso se ustavili samo pri električni različici, ampak smo lahko videli in otipali tudi izvedbo s pogonom na vodik.

Pri Renaultu je bil glavna zvezda trafic van e-tech electric, za katerega obljubljajo enako število izpeljank kot za znane dizelske modele. Za začetek bosta na voljo dolžini dobrih pet in slabih pet metrov in pol. Predstavniki proizvajalca ob 52-kilovatni bateriji obljubljajo doseg do 240 kilometrov. Ob boku traficu so bili še električna kangoo in master e-tech ter master s pogonom na vodik (gorivne celice). Zadnjega so razvili v podjetju Hyvia. O vseh treh smo obširneje pisali že v letošnji junijski številki.

Okoli elektrike se je veliko vrtelo pri Volkswagnu, kjer je bil že zaradi svojega izvirnega videza v središču pozornosti ID buzz, veliko pozornosti pa je pritegnil tudi novi amarok.

Manj avtobusov evropskih proizvajalcev

Letos smo pogrešali širši nastop evropskih proizvajalcev avtobusov, a to panogo je epidemija koronavirusa najbolj prizadela. Poleg tega pa je v Berlinu sočasno potekal Inno Trans, kjer so tudi razstavljali avtobuse. Pri Mercedes-Benzu avtobusov niso postavili na razstavni prostor, so pa omogočili preizkusne vožnje z njimi. Zato pa so se podrobneje predstavili nekateri proizvajalci iz drugih držav. Velik del svojega programa so prikazali pri Temsi, drugi turški proizvajalec Karsan je tam imel premiero z vodikom gnanega 12-metrskega avtobusa.

Nagrajenci za vozila leta 2023 v štirih kategorijah

V duhu elektrifikacije so mednarodne žirije izbrale tudi zmagovalce posameznih kategorij od dostavnika do inovacije pri tovornjakih leta. Pri dostavnikih so si laskavi naziv 2023 Van of the Year priborili pri Volkswagnu za ID buzz. Naslov 2023 Bus of the Year je šel na Bavarsko k MAN. Prislužili so si ga z lion's city E. Naziva 2023 Truck of the Year so se razveselili pri DAF, kjer so ga dobili za novo serijo XD. Tudi tukaj so poudarjali popolnoma električno različico, ki lahko z enim polnjenjem premaga do 500 kilometrov poti, a nagrado so dobili tudi tovornjaki z dizelskim pogonom.

Kot zadnja kategorija je bila nagrada za inovacijo na področju tovornjakov, kjer so pri Daimler Truck z Mercedes-Benzovim eactrosom longhaul osvojili 2023 Truck Innovation Award. Medtem ko so leta 2018 samo sramežljivo pokazali tu in tam kakšno lahko dostavno vozilo – kot elektrificiran tricikel – jih je bila letos že cela vrsta. Toliko, da sem na tiho pričakoval, da bodo dodali tudi to kategorijo. Jo bodo pa morda prihodnje leto ali katero od naslednjih.

Preizkusne vožnje

Novost letošnjega IAA so bile preizkusne vožnje, na katerih je bilo mogoče nova vozila malce podrobneje spoznati, kar smo prav tako izkoristili. Čeprav se je to zgodilo prvič, je bilo na voljo že 61 vozil – 22 težkih in 39 lahkih gospodarskih vozil – tako kot na splošno so tudi tukaj prevladovala električna vozila. Preizkusi so bili mogoči v okviru razstavišča ter tudi za ograjo tega. Ob vozilih so proizvajalci in njihovi partnerji pokazali tudi, kako daleč so s polnilnicami. Tudi tukaj se je izkazalo, da so polnilnice razvite in pripravljene za uporabo, ni pa omrežja, kamor bi jih priklopili.

Zmanjševanje onesnaževanja z napredkom priklopnih vozil

Za manjše onesnaževanje se trudijo tudi proizvajalci priklopnih vozil, ki so pokazali svoje rešitve – od posegov za boljše aerodinamične lastnosti vozil in zmanjševanje lastne teže vozil do električnih osi, ki tovornjake na eni strani pomagajo upočasnjevati, na drugi pa pomagajo premikati kompozicijo.

Proizvajalci delov, dodatne opreme, gumarji, izdelovalci nadgradenj …

Splošnim trendom proizvajalcev sledijo tudi v zgornjem podnaslovu naštete panoge oziroma jih tudi pomagajo usmerjati. Gumarji imajo pomembno vlogo pri zmanjševanju porabe in s tem izpustov, zato so pokazali novosti, ki pripomorejo k manjšim okoljskim pritiskom, a pri tem ne znižujejo varnostnih standardov, pa tudi ne trpežnosti oziroma vzdržljivosti svojih izdelkov. Zanimivi so manjši proizvajalci, ki si prav tako želijo priti do svojega kosa pogače na trgu in ponujajo uporabne rešitve – od tistih, ki ponujajo svetilna telesa v LED-tehnologiji, ki zmanjšujejo porabo električne energije, do predelovalcev, ki vam vozilo predelajo v električnega oziroma okoljsko manj oporečnega.

Bo šlo v skladu s pariškim sporazumom?

Na vseh tiskovnih konferencah, ki sem se jih udeležil, so se govorniki trdno držali usmeritev pariškega sporazuma, med vrsticami in ob konkretnih novinarskih vprašanjih pa je bilo čutiti tudi zaskrbljenost. Dejstvo je, da proizvajalci v klasične pogonske sklope še vedno vlagajo veliko sredstev in angažiranja strokovnjakov. Leto 2040 je po eni strani blizu, po drugi pa še precej oddaljeno. Smo pa lahko večkrat slišali tudi izjave, da elektrika ni edina rešitev za razogljičenje prometa. Zadeve v energetski panogi so se v zadnjem letu (vsaj v Evropi) temeljito spremenile in napovedi zaradi številnih negotovosti dobivajo vse več vprašajev. Na IAA 2018 je bila prihodnost jasna in električna. Morda nam bo po IAA 2024 spet bolj jasno, kakšna bo prihodnost.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Prevozi
Kako nova ključavnica v tovornjakih DAF ščiti pred vlomilci
Prevozi
PrevoziAnže Jamnik Kako nova ključavnica v tovornjakih DAF ščiti pred vlomilci

Ključavnico night lock sestavljata jeklena plošča v barvi notranjosti kabine in pregibno stikalo. Ko je aktivirana (to pokaže poseben rdeč indikator), se plošča pomakne navzdol in poveže z robustnim ročajem, kar blokira vrata in prepreči nepovabljen vstop v kabino.

FINANCE
Prevozi
Tudi tovornjaki se krepko dražijo, dobave pa ne dosegajo povpraševanja
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Tudi tovornjaki se krepko dražijo, dobave pa ne dosegajo povpraševanja

Cene tovornjakov so v zadnjem letu poskočile tudi za 15 odstotkov. Dobave so še vedno omejene, trenutno naročena vozila pa bodo večinoma izdelana šele leta 2023.

FINANCE
Prevozi
Kako naelektrena je bližnja prihodnost tovornjakov?
Prevozi
PrevoziAnže Jereb Kako naelektrena je bližnja prihodnost tovornjakov?

V Evropi je za zdaj le Avstrija tista, ki cilja na 100-odstotno registracijo električnih vozil z maso pod 18 tonami do leta 2030, nad 18 ton pa do leta 2035.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
Kako do tovornjaka, ko novih ni, rabljeni pa so predragi? Prek dražbe
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Kako do tovornjaka, ko novih ni, rabljeni pa so predragi? Prek dražbe

Na dražbah lahko najdete starejše, že kar utrujene, a zelo dostopne kombije slovenskih in nekaterih tujih podjetij. To je lahko dobra možnost, kako hitro rešiti težavo z voznim parkom.

FINANCE
Prevozi
Villem Moeskops, DAF: "Težav z dobavami polprevodnikov skoraj ni več"
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Villem Moeskops, DAF: "Težav z dobavami polprevodnikov skoraj ni več"

Pri DAF v nasprotju s tekmeci med pomanjkanjem delov niso ustavili proizvodnje, ampak je ta tekla naprej. Tovornjake so izdelali do največje mogoče mere in jih poslali trgovcem, ki so vgradili manjkajoče dele, ko so bili ti na voljo.

FINANCE
Prevozi
Z nizozemskim orjakom po asfaltu poligona na Vranskem
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Z nizozemskim orjakom po asfaltu poligona na Vranskem

Lanska novost, v manj kot letu dni izdelana že v nakladi deset tisoč kosov, je zapeljala tudi na slovenske ceste. Gre za novo generacijo vlačilcev DAF XF, XG in XG+, ki so jo novinarji okronali z nazivom mednarodni tovornjak leta. Z njim smo se zapeljali po zaprtem območju Centra varne vožnje AMZS na Vranskem, pretaknili vsak kotiček in preverili tudi delovanje kamer, ki nadomeščajo ogledala.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.