Zasebnost

PAL 2024

Glasujte za finaliste in nam pomagajte izbrati prave zmagovalce izbora PAL 2024

Prevozi

Prednosti in ovire elektrike in vodika v potniškem prometu

Z dogodka Pogoni sedanjosti in prihodnosti: elektrika in vodik v organizaciji revije Prevozi - Komunala Kranj kot uporabnik, MAN, Iveco Bus in Solaris pa kot proizvajalci avtobusov na elektriko in druge alternativne vire.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

25.10.2022 20:45
Dopolnjeno: 26.10.2022 10:10
Čas branja: 4 min
Prednosti in ovire elektrike in vodika v potniškem prometu
Elektrika za pogon avtobusov je le ena, a nikakor ne edina rešitev v prehodnem obdobju zamenjave tehnologij. Pri Ivecu Busu opažajo, da je ta pogonski energent idealen za mestne avtobuse z odmerjeno dnevno količino kilometrov, ki ne presega zmogljivosti baterije. Foto: Jure Makovec

Predstavniki družb Iveco Bus, Solaris Bus & Coach in MAN Truck & Bus Slovenija so nam razkrili prve korake v elektrifikacijo avtobusov, izkušnje s pogonom na vodik, izzive, ki jih doživljajo in rešujejo skupaj s svojimi kupci, in cilje, ki so si jih zadali za prihodnja leta. Matjaž Berčon#Matjaž Berčon Komunale Kranj pa nam je pojasnil dosedanje izkušnje s postopno elektrifikacijo voznega parka in načrte za širitev voznega parka električnih vozil ter za skorajšnjo samooskrbo podjetja z lastno pridelavo elektrike.

Matjaž Berčon, direktor Komunale Kranj, se je priključil javno-zasebnemu partnerstvu z občino Kranj, ki bo trajalo naslednjih 15 let. Kaj prinaša to partnerstvo?

»Za električne smo zamenjali 20 osebnih in poltovornih vozil. Poleg tega pa smo v okviru tega partnerstva dobili tudi polnilnice za omenjena vozila, nekaj polnilnic pa je namenjenih tudi javnemu polnjenju. Naša infrastruktura je bila že v osnovi zelo dobra, saj smo imeli na lokaciji čistilne naprave že pred omenjenim partnerstvom dve transformatorski postaji, zato so bili vložki v infrastrukturo razmeroma nizki. Trenutno imamo postavljene sončne elektrarne moči en megavat, v dobrem letu dni bomo zgradili še dodaten megavat in pol sončnih elektrarn. Omenjena infrastruktura je primerna tudi za polnjenje električnih avtobusov znamke MAN, ki prihajajo v vozni park občine Kranj. Naša posebnost je, da z vozili opravljamo le lokalne vožnje, zato zanje zadošča počasno polnjenje čez noč.«

Iveco Bus je drugi največji proizvajalec avtobusov in prvi, ko gre le za medkrajevne avtobuse v Evropi. Leta 2021 si je odrezal 21-odstotni delež v Evropi. Proizvajalec s sedežem v Milanu ima veliko izkušenj z alternativnimi viri energije, tudi s pogonom na elektriko in vodik. Kako zahteven je bil prehod za Iveco Bus, kako zahteven za kupce, je na konferenci pojasnil Jan Kimla, poslovni direktor Iveco Busa.

»V začetkih elektrifikacije kupci niso natančno vedeli, kaj si želijo in za kateri alternativni vir pogona naj se odločijo, želeli pa so slediti trendom in okoljskim zahtevam. V zadnjih štirih do petih letih so kupci postali precej bolj izobraženi in danes natančno vedo, kaj želijo. Sami pa smo spoznali, da imajo zelo različne želje in potrebe. Danes so v našem portfelju kupci, predvsem mesta, ki imajo manjše vozne parke, od 20 do 50 avtobusov, do Prage, kjer deluje 2.500 avtobusov. Kupcem zato pomagamo na različnih področjih, z bolj zmogljivimi baterijami pri električnih avtobusih in tudi pri gradnji polnilne infrastrukture. Načelno pa moramo prav zaradi različnih zahtev v tem hipu ponujati tudi različne tehnologije, od elektrike, hibridov, vodika do pogona na plin.

Pred kratkim smo predstavili električni iveco daily z dosegom 400 kilometrov, pripravljamo električni avtobus za daljše razdalje, v partnerstvu z ameriškim Nikolo bomo v Nemčiji izdelovali tovornjake na elektriko z dosegom do 500 kilometrov. Obenem pa imamo tudi prve koncepte dostavnika in tovornjakov na vodikove gorivne celice. V Torinu pa bomo od prihodnjega leta sami izdelovali baterije.

Rešitev torej, vsaj ta trenutek, ni ena. Rešitev je več, odvisne pa so od več dejavnikov. V končni fazi tudi od lokalnih subvencij. Tem pa z lahkoto zadostimo z našimi 29 proizvodnimi lokacijami po svetu. Samo v Evropi prodamo 7.700 avtobusov na leto, v svetu prek devet tisoč. Kupcem po svetu pomagamo tudi z več kot tisoč polnilnicami.«

Poljski Solaris je na trgu prisoten od leta 1996, v tem času pa je izdelal 22 tisoč avtobusov. Kako v podjetju občutijo prehod na alternativne vire in mu sledijo, kako kupcem pomagajo pri prehodu?

»Prehod je opazen, naši kupci pa vse bolj pripravljeni nanj,« je komentiral Mateusz Figaszewski, direktor razvoja e-mobilnosti in trženja, Solaris Bus & Coach. To trditev je podprl s številkami, da je Solaris leta 2018 dosegel 29-odstotni delež alternativnih pogonov. Sem Solaris prišteva pogon na elektriko, vodik in hibridni pogon. Dve leti za tem je odstotek alternativnih virov dosegel že 44 odstotkov, lani pa je zaradi težav pri dobavah in koronavirusa upadel na 41 odstotkov.

Še zlasti za razrede mestnih avtobusov je električni pogon vse pogostejši, saj je že 20 odstotkov novih avtobusov opremljenih s tovrstnim pogonom. Doslej jih je Solaris kupcem dobavil že 1.500. Solaris ob tem vse več vlaga tudi v pogon na vodik. Figaszewski kot ovire preboja omenja visoke cene avtobusov na vodik, ki so dražji tudi od električnih, pomanjkanje infrastrukture polnilnic in vprašanje proizvodnje vodika, ki še ne poteka brez okoljskega vpliva. Kot prednosti pogona na vodik pa omenja predvsem velik doseg in hitro polnjenje v primerjavi z električnimi. Druge prednosti so enake kot pri električnem pogonu.

Kako lahko lokalni predstavnik pomaga pri razvoju alternativnih virov, je pojasnil Aleš Gaber, produktni menedžer, MAN Truck & Bus Slovenija.

»Pri MAN kupcem sledimo od samega začetka. Da to lahko naredimo, moramo razumeti njihove potrebe, predvsem pa pomisleke in izzive. V Evropi je MAN zagnal številne projekte na temo elektrifikacije, v partnerstvu z drugimi proizvajalci gradimo polnilno infrastrukturo, ki se polni iz sončnih elektrarn, poleg tega pa kupcem ponujamo električna vozila – avtobuse in tovornjake. S pridobljenimi izkušnjami lahko na vsakem koraku pomagamo našim kupcem.«

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
IKT
IKT Kako izbrati tehnološki trend, ki mu je vredno slediti

Najprej se je treba osredotočiti na vrednost, šele nato na tehnologijo in način izvedbe poslovnih potreb.

FINANCE
Prevozi
Kakšna je zapuščina prvega moža MAN Truck & Bus Slovenija
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Kakšna je zapuščina prvega moža MAN Truck & Bus Slovenija

Claus Wallenstein vodenje slovenske podružnice MAN prepušča kolegu in prevzema znamko na trgih Poljska in Ukrajina

FINANCE
Prevozi
Matej Ažman - Cac: na izpitno vožnjo se je pripeljal iz Madžarske s polpriklopnikom
Prevozi
PrevoziEmil Šterbenk Matej Ažman - Cac: na izpitno vožnjo se je pripeljal iz Madžarske s polpriklopnikom

Če sklepamo po starosti, bi za Mateja Ažmana lahko rekli, da je pri 34 letih še premlad za to rubriko, toda voziti je začel, že preden je opravil vozniški izpit kategorij C in E.

FINANCE
Prevozi
V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških
Prevozi
PrevoziMiloš Milač V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških

Za nakup električnih avtobusov so v mestni občini Kranj večino sredstev, 2,8 milijona evrov, pridobili na razpisu Eko sklada. Razliko do polne vrednosti vozil bo pokrila mestna občina Kranj.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
Prelomni pfff... je Verico odnesel za volan avtobusa
Prevozi
PrevoziEmil Šterbenk Prelomni pfff... je Verico odnesel za volan avtobusa

Veronika Zelenik - Vera si je kot deklica želela, da bi, ko bo velika, vozila avtobus. Na glas pa si tega še dolgo ni upala reči, saj je bil v osemdesetih letih na vasi tiste čase to absolutno moški poklic.

FINANCE
Prevozi
Za volanom MAN tovornjakov brez ogledal: katere so prednosti, kakšni prihranki
Prevozi
PrevoziEmil Šterbenk Za volanom MAN tovornjakov brez ogledal: katere so prednosti, kakšni prihranki

Pri MAN so ob sistemu OptiView razvili še asistenčne sisteme, ki se korak za korakom približujejo avtonomni vožnji in so združeni v sistem MAN CruiseAssist.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.