Preverili smo, katere rešitve so za projekte digitalizacije velikih podjetij, ki so bili uspešni na razpisu Digitalna preobrazba gospodarstva, razvili IT-ponudniki ter katere nove izkušnje in znanja so pri tem pridobili.
Digitalni dvojček in potni list izdelkov
»V okviru oblikovanja pametne tovarne na industriji 4.0 (OPTI 4.0) smo se osredotočili na dva cilja. Na uvedbo naprednih tehnologij za uvedbo digitalnih dvojčkov v proizvodne procese in na razvoj celostnega sistema za vodenje digitalnih potnih listov izdelkov na podlagi tehnologije veriženja blokov.
Z uvedbo sistema digitalnih dvojčkov smo v proizvodni proces družbe ETI dodali napredno vizualizacijo delovanja, omogočili simulacije proizvodnih procesov ter napovedovanje napak in okvar na podlagi umetne inteligence. To neposredno vpliva na optimizacijo proizvodnih in vzdrževalnih procesov ter podpira skladnost z regulativnimi zahtevami, kar pomeni bolj učinkovito in odzivno proizvodnjo,« je povedal Simon Jurič, vodja raziskav in razvoja ter prokurist mariborske družbe Inova IT.
Ob tem je dodal, da so z razvojem sistema za vodenje digitalnih potnih listov omogočili digitalno spremljanje celotnega življenjskega cikla izdelka – od surovin, prek proizvodnje do reciklaže in vnovične uporabe. »Ta pristop ne le, da krepi zavezanost ETI k trajnostni proizvodnji v skladu z EU in njeno direktivo o trajnostnih proizvodih (EU Green Deal), ampak tudi zagotavlja, da bodo njihovi izdelki pripravljeni na prihajajoče uredbe o trajnostnih proizvodih na ravni EU, kjer bo vsak izdelek moral imeti svoj digitalni potni list. To je še posebej pomembno za izdelke na področju elektronike, ki so na prioritetnem seznamu vpeljave.«
Obvladovanje širokega spektra podatkov
»Cilj inovativne digitalizacije gospodarskih subjektov (INDIGO) je bila digitalizacija ključnih poslovnih funkcij livarništva v skupini Impol in posredno digitalizacija poslovnih funkcij partnerjev projekta. V okviru projekta smo na podlagi naprednih tehnologij – postavitve okvirja za obvladovanje podatkovne strukture znotraj proizvodnih in poslovnih procesov (Unified Namespace) – zagotovili obvladovanje širokega spektra podatkov. Opravili smo celostno avtomatizacijo procesov, kar je zajemalo sprejem surovine, skladiščno poslovanje, sprejem naročil valjanih in stiskanih izdelkov, sestavo in zalaganje vsade, taljenje, prelivanje, odstajanje, litje in vzorčenje. Razvili smo tudi aplikacijo za optimizacijo razvoja izdelkov z uporabo umetne inteligence ter aplikacijo za spremljanje kakovosti in parametrov, ki vplivajo na kakovost izdelkov. Digitalizirali smo merjenje ogljičnega odtisa, kar bo skupini Impol omogočilo transparentno prodajo ekoizdelkov pod znamko InfiniAl,« je naštel Denis Špelič, direktor družbe Alcad iz Slovenske Bistrice.
In dodal, da so ob tem digitalizirali tudi poslovne funkcije in procese. »Med drugim smo pri partnerjih vzpostavili projektno vodenje, e-usposabljanje in e-naročanje. Z uporabo VR-tehnologije smo razvili interaktivni izobraževalni program za usvajanje tehnologije dela v livarni, z AR-tehnologijo pa sistem oddaljenega vzdrževanja oziroma odpravljanja napak v proizvodnji.«
Optimalna gradnja, upravljanje objektov in naprav ter IoT
Družba Robotina iz Kozine je sodelovala pri dveh projektih, in sicer gradbeništvo 4.0 (GRAD 4.0) nosilnega partnerja GIC Gradnje in LPKF pametna tovarna (OPEN. SMART.LPKF).
»V Robotini že dolgo vemo, da je edini način, ki omogoča optimalno in trajnostno gradnjo ter uporabo stavb, ta, da se naprave, prostori in storitve predstavijo skozi digitalne dvojčke in kot taki tvorijo digitalno strukturo, ki povezuje procese v stavbi v korist uporabnikov, upraviteljev in lastnikov.
V okviru projekta smo razvili, preizkusili in uspešno demonstrirali dve digitalni storitvi, aplicirani na poslovne objekte – COS (Cognitive Optimization System) ter dinamičen in povsem digitaliziran sistem za upravljanje prisotnosti V4S.
Pri prvem skozi sistem pravil, ki je podprt z umetno inteligenco in strojnim učenjem, stalno avtomatsko upravljamo objekt, dosegamo rešitve, ki delujejo, kot bi izjemno sposobna hišniška ekipa stalno optimizirala vse nastavitve, nikoli ne bi pozabila sistemov vzdrževati, hkrati pa bi se stalno optimalno prilagajala ceni energije. Rezultat so znižan strošek upravljanja, znižan strošek energije in povečana trajnost.
Pri V4S smo fizične ključe nadomestili z digitalnimi, kar omogoča povsem avtomatsko dodeljevanje pravic dostopa za vse kategorije uporabnikov. Tako smo podprli upravljanje obiskovalcev, uporabnikov in raznih občasnih ali enkratnih izvajalcev storitev.
Uvedli smo tudi digitalnega dvojčka v procese v proizvodnji betonskih mešanic, kar omogoča avtomatizacijo vseh procesov od naročanja in proizvodnje do dostave,« so našteli v Robotini.
Pri projektu OPEN. SMART.LPKF so vodili dva sklopa. Pri optimiziranem upravljanju objekta in naprav je šlo za aplikacijo COS v proizvodno okolje, ki ima specifične zahteve. »Razvili smo upravljanje prostorov in naprav, izdelali digitalne dvojčke, razvili lokalno vizualizacijo in integrirali ustrezne sisteme pravil.«
Poleg tega so razvili digitalnega dvojčka testirne naprave, ki omogoča, da jo prek njega upravlja ali od nje dobi podatke kdorkoli, ki je seveda ustrezno pooblaščen. To pomeni, da lahko različne službe, na primer proizvodnja, služba kakovosti, planiranje, računovodstvo, do trenutnih in shranjenih podatkov dostopajo neposredno.
Obdelava in analiza podatkov, servisna platforma, avtomatizacija procesov
V podjetju Solviks iz Počehove pri Mariboru so sodelovali pri zahtevnem in inovativnem projektu orkestracije procesov, integracije digitalnih rešitev in konvergence digitalnih tehnologij, ki je bil usmerjen v digitalizacijo in optimizacijo poslovnih procesov podjetja Big Bang (BIGBANG=Orchestrate.Digitalize.Transform).
»V okviru projekta smo se osredotočili na več področij. Med drugim smo razvili in vpeljali napredne rešitve za spletno tržnico, ki Big Bangu in njegovim strankam omogoča dostop do novih prodajnih priložnosti in boljšo uporabniško izkušnjo. Z nadgradnjo zalednih sistemov in procesov smo prispevali k večji splošni uporabnosti ter enostavnejši širitvi na več ponudnikov in zalednih sistemov.
Prav tako smo izvedli pomembne izboljšave digitalnih storitev, kjer smo podprli nabor funkcionalnosti za delo z digitalnimi produkti, kot so digitalni vavčerji in kartice. S tem smo omogočili enostavnejše upravljanje digitalnih storitev in njihovo integracijo z zunanjimi zalednimi sistemi.
Posebno pozornost smo namenili tudi obdelavi in analizi podatkov, ki je odločilnega pomena za uspešnost digitalnih projektov. Razvili smo sofisticirane metode za zbiranje, obdelavo in analizo velikih količin podatkov, kar je omogočilo boljše razumevanje potreb uporabnikov in optimizacijo poslovnih procesov. Ta pristop k upravljanju podatkov je močno izboljšal odločevalske procese ter pripomogel k večji učinkovitosti in konkurenčnosti podjetja Big Bang.
Pri razvoju servisne platforme smo nadgradili uporabniško izkušnjo pri uporabi servisnih storitev, izboljšali integracijo z drugimi zalednimi sistemi ter omogočili bolj enostavno upravljanje opravil in nadzor nad delom.
Osredotočili smo se tudi na ključno področje avtomatizacije procesov, v okviru katerega smo ustvarili digitalne dvojčke fizičnih poslovnih procesov. Ta inovativni pristop nam je omogočil, da smo v virtualnem okolju digitalizirali procese za lažje spremljanje in optimizirali procese pred njihovo dejansko vpeljavo, kar je precej zmanjšalo tveganja in znižalo stroške, povezane z uvajanjem novih procesov v realnem okolju,« so našteli v Solviksu.