Koper: slepi in slabovidni opozarjajo na zanje povsem neustrezno prenovo nekaterih prehodov za pešce (FOTO)

Ob že siceršnjem pomanjkanju taktilnih talnih oznak, ki bi slepe in slabovidne usmerjale na prehode za pešce, je koprska občina z zamenjavo granitnih kock z asfaltno prevleko na nekaterih prehodih za pešce vzdolž Pristaniške ulice in Vojkovega nabrežja poskrbela za novo oviro za slepe.

“Prej, ko so bile še kocke, sem brez težav šel čez prehod za pešce, zdaj, ko je asfalt, pa me sredi prehoda kar
“Prej, ko so bile še kocke, sem brez težav šel čez prehod za pešce, zdaj, ko je asfalt, pa me sredi prehoda kar 'odnese' v levo ali desno, saj se nimam na kaj orientirati,” pravi Ivan Horvat.  Foto: Petra Vidrih

KOPER > Občina je na enak način nazadnje preuredila tudi prehode za pešce v sklopu rekonstrukcije Ljubljanske ceste. “Izkazalo se je, da kamnite kocke niso primerna izvedba prehoda za pešce na tako obremenjenih cestah, saj se pod pritiskom gostega prometa in težjih vozil sčasoma razmajejo in posedejo,” pojasnjujejo v kabinetu koprskega župana Aleša Bržana.

Velik izziv za slepe so zlasti krožišča

A medtem ko so pristojni na občini prepričani, da “vgrajene kocke na prehodih za pešce niso primerna pomoč slabovidnim pri prečkanju ceste”, v Medobčinskem društvu slepih in slabovidnih Koper opozarjajo, da ni tako. “Kamnite kocke, ki so bile (oziroma nekje so na srečo še vedno) vgrajene v prehode za pešce na Pristaniški ulici in Vojkovem nabrežju ter v krožiščih pri banki Intesa Sanpaolo in pri stadionu Bonifika, so bile v resnici odlična orientacija slepemu in tako edini zanesljiv in varen način uporabe prehoda za pešce,” opozarja tajnik društva Drago Šajn.

Drago Šajn

tajnik Medobčinskega društva slepih in slabovidnih Koper

“Kamnite kocke, ki so bile vgrajene v prehode za pešce, so bile v resnici odlična orientacija slepemu in tako edini zanesljiv in varen način uporabe prehoda za pešce.”

Tudi prehod za pešce v krožišču pri koprski tržnici bo na veliko žalost slepih in slabovidnih kmalu namesto granitnih kock dobil asfaltno prevleko. Foto: Petra Vidrih

“Seveda so mi kocke v pomoč pri prečkanju ceste,” pritrjuje tudi Ivan Hrovat, član društva in aktiven uporabnik bele palice. “Pa ne le zaradi drugačne konfiguracije terena, ki jo zaznaš z belo palico. Ko avto zapelje čez kocke, je zvok drugačen, kot kadar vozi po asfaltu, in to 'ropotanje' mi omogoča, da se orientiram v prostoru in lažje lociram prehod za pešce,” pojasnjuje Hrovat. In nadaljuje: “Medtem ko se lahko na primer vse do Žusterne brez večjih težav že zdaj sprehodim sam, saj se s pomočjo bele palice kar dobro orientiram v prostoru - vzdolž celotne semedelske promenade so naravne orientacijske točke, kot je denimo robnik pločnika, tako da vem, kje hodim -, je pot od središča Kopra do avtobusne postaje zame kar zahteven zalogaj, saj prehodi za pešce sploh niso označeni za slepe. Zlasti tisti v krožiščih so kar precejšen izziv,” opozarja Hrovat.

Ivan Hrovat

uporabnik bele palice

“Ko avto zapelje čez kocke, je zvok drugačen, kot kadar vozi po asfaltu, in to 'ropotanje' mi omogoča, da se orientiram v prostoru in lažje lociram prehod za pešce.”

Primer zgledno urejenega talno taktilnega vodilnega sistema na krožišču v Izoli: talne oznake nakazujejo, kje je prehod za pešce, črte pa slepe vodijo čez prehod. Foto: Petra Vidrih

Taktilne oznake do leta 2027

Njegov društveni kolega Rok Tomšič, ki sicer ne uporablja bele palice, ampak mu je pri premikanju po mestu v pomoč osebni asistent, je prepričan, da bi se morala občina pred prenovo prehodov za pešce vendarle posvetovati z društvom. Sploh glede na to, da so bile granitne kocke ob pomanjkanju taktilnih oznak v resnici edina prava pomoč slepim pri prečkanju ceste.

“Ker gre zgolj za vzdrževanje občinskih cest, se občina o teh delih ni posvetovala z Medobčinskim društvom slepih in slabovidnih, bomo pa z društvom aktivno sodelovali pri izvedbi Akcijskega načrta izboljševanja in uresničevanja enakih možnosti invalidov v MO Koper, ki je bil izdelan tudi z njihovim sodelovanjem,” odgovarjajo na občini.

V akcijskem načrtu je najprej predvidena postavitev taktilnega talnega sistema za slepe na najbolj frekventnih prehodih za pešce: na Pristaniški ulici (pri tržnici in banki Intesa Sanpaolo), pri Ogrlici in trgovskem centru Planet Koper, v nadaljevanju pa tudi na nekaterih drugih prehodih. “V pripravi je potrebna dokumentacija, na podlagi katere bo izdan razpis za izvajalca. Rok izvedbe je skladno z akcijskim načrtom do leta 2027,” pojasnjujejo v vodstvu občine.

“Toliko časa za ureditev nekaj krožišč s talnimi oznakami, kar bi po moji oceni stalo nekaj sto evrov!” je ogorčen Drago Šajn. “To je škandalozno, še posebej, ko si v letošnjem letu občina prizadeva, da bi pridobila naziv invalidom prijazna občina. A ni očitno nič kaj prijazna, vsaj do slepih ne,” opozarja.

Slepi želijo, da jih upoštevajo

“Upamo, da se bodo pri tem res posvetovali z nami, saj nam taktilne oznake, ki so jih nedavno namestili pri pokopališču in avtobusni postaji, niso ravno v pomoč, ker niso postavljene v skladu s standardi,” opozarja predsednik društva Safet Baltič.

“Saj ne pričakujemo, da bi občina zdaj na vrat na nos prekopavala ulice in povsod nameščala taktilno talni vodilni sistem. Kje pa! Za nas je najvažnejše, da vemo, kje so prehodi za pešce. Sicer pa smo bolj naklonjeni temu, da bi Koper postal pametno mesto in bi lahko uporabljali sodobne tehnologije, denimo različne aplikacije za mobilne telefone, ki te usmerjajo na prehode za pešce in slepim tudi sicer omogočajo samostojnejše gibanje po mestih,” poudarja Baltič.


Komentar novinarja

Katja Kirn Vodopivec

Včasih so dovolj preproste rešitve

Da bi slepi obiskovali muzeje in galerije, se je morda še nedolgo nazaj slišalo povsem nemogoče, a stroka je s pomočjo uporabnikov razvila rešitve, ki slepim in slabovidnim omogočajo tudi tovrstno izkušnjo. Tako so denimo odslej digitalne vsebine izobraževalnega centra o velikih zvereh Dina v Pivki s pomočjo pripomočkov, ki so jih izdelale študentke inkluzivne pedagogike na Pedagoški fakulteti Univerze na Primorskem, dostopne tudi slepim in slabovidnim. A medtem ko se ponekod dostopnost storitev ...

Preberi več

Najbolj brano